Lipsa cunostintelor minime de educatie financiara (cum ar fi intocmirea si respectarea unui buget) naste restante la banca si un mediu de afaceri instabil, spune Alexandru Chirila, de la Profit Point. Este convins ca educatia financiara este o parte obligatorie a dezvoltarii antreprenoriale si chiar personale. Cum sustine acesta cauza?... se va vedea la seminarul special de la Conferinta BD - Timisoara.
Mai rar un asemenea sondaj onest care sa aduca la acelasi numitor comun de intelegere americanul cu 10 carti de credit in portofel plus un mortgage, suedezul chivernisit care stie din tata-n fiu valoarea unei coroane, botswanezul care trage cu creionul chimic inca o linie in caietul cu datorii la alimente, dar si romanul care... stie ca banul e ochiul dracului. Si totusi, dupa sondajul realizat, anul trecut, de Standard & Poor’s in parteneriat cu Gallup, Banca Mondiala si Centrul de excelenta in educatie financiara de la Universitatea „George Washington”, dati-mi voie sa va spun ca… stam rau.
Cateva intrebari simple pentru lumea de azi (vezi alaturat) au aratat ca pot fi declarati alfabetizati financiar, pe baza unor esantioane reprezentative, 71% dintre norvegieni, danezi ori suedezi (evident), 57% dintre americani (incredibil), 52% dintre botswanezi (respect) si… 22% dintre romani (fara comentarii). Asa-i ca stam rau? Mai are dreptate si Catavencu, cand cere progresul nu doar pe cale politica, sociala, economica, administrativa, dar si financiara. Educatie financiara am adauga!
Annamaria Lusardi, directoarea centrului amintit de la Universitatea „George Washington”, spune ca rezultatele sondajului sunt inca o dovada ca trebuie investit in educatia financiara a consumatorilor. Ea se refera, in special, la scorul lamentabil inregistrat de cea mai putenica economie a lumii (un rezultat totusi nu atat de surprinzator, daca ne gandim ca supraindatorarea a fost unul dintre resorturile care au declansat recenta „cea mai mare criza moderna”), dar, desigur, sfatul sau este valabil pentru orice stat care are urechi si vrea sa auda.
Pana una-alta, la conferinta BD de la Timisoara, puteti intra in dezbatere pe acest subiect cu Alexandru Chirila, directorul general al Profit Point Romania. Cu prezenta in Italia, Polonia, Ungaria, Grecia, Bulgaria, Serbia, Portugalia si Romania, Profit Point aduna, sub sloganul
„Educatia inseamna profit”, formatori si traineri care sustin dezvoltarea personala prin educatie financiara.
„Imi doresc sa schimb mentalitatea celor care se afunda permanent in problemelor financiare, ajutandu-i sa gaseasca solutii rapide si eficiente de rezolvare”, spune Alexandru Chirila. Concret, la atelierul „Tehnici de multiplicare a banilor” de la Timisoara, el va vorbi despre cum sa folosesti ca antreprenor informatiile despre creditele si depozitele valutare, despre evolutia pretului petrolului sau despre investitiile pe piata de capital. Chiar si fara sa ne dam seama, sunt aspecte ce ne afecteaza in mod direct in afacerea noastra, dar si in viata de zi cu zi.
Esti alfabetizat?
I. Risc financiar
1. Ai o suma de bani. Este mai sigur sa o plasezi intr-o investitie/afacere sau in mai multe investitii/afaceri?
II. Inflatie
2. In urmatorii 10 ani, preturile bunurilor din cosul tau de cumparaturi se dubleaza. Daca si veniturile ti se vor dubla, atunci vei putea cumpara mai putin/la fel/mai mult decat cumperi acum?
III. Dobanda
3. Trebuie sa imprumuti 100 de dolari. Costul la rambursare poate fi 105 dolari sau 100 de dolari + 3%. Care suma e mai mica?
IV. Multiplicarea banilor
4. Pui banii in banca timp de doi ani, iar banca adauga 15% pe an in contul tau. Asta inseamna ca banca iti va pune in cont mai multi bani in al doilea an decat in primul sau va adauga aceeasi suma de bani in fiecare an?
5. Ai un depozit de 100 de dolari si banca adauga 10% pe an. Cati bani o sa ai peste cinci ani, daca nu umbli la depozit: peste 150 de dolari/exact 150/mai putin de 150?
Articolul face parte din numarul 9 al revistei Business Days Magazine.
Business Days Magazine este un proiect editorial Business Days care are scopul de a promova cultura antreprenoriala sanatoasa in Romania.
Revista Business Days Magazine este o revista de tip glossy cu 72 de pagini, aparitie trimestriala, intr-un tiraj de 2.500 de exemplare, ce se distribuie gratuit catre participantii la evenimentele Business Days, parteneri, speakeri, potentiali parteneri, camere de comert bilaterale partenere, asociatii profesionale, scoli si universitati. Conform cercetarii efectuate revistele Business Days sunt citite de peste 90.000 de cititori.
Redactorul sef al revistei Business Days Magazine Anca Doicin - email