Experimentand... educatia altfel

Experimentand... educatia altfel

„Noi spunem ca facem educatie prin experienta”, explica Anca Gaidos, director operational al Fundatiei Noi Orizonturi (FNO).

„Educatie prin serviciu in folosul comunitatii. Practic, prin programele sale, FNO a incercat sa trezeasca in cei peste 7.000 de tineri cu care a lucrat de-a lungul timpului responsabilitatea, increderea in fortele proprii,  dar si acele valori, atitudini si abilitati de viata care sa ii apropie de piata muncii”, spune Gaidos.

Creata acum 15 ani de un american, Dana Bates, venit initial in vizita in Romania, care apoi a decis sa revina si sa ramana in Valea Jiului, fundatia pune bazele, pe un model „made in USA”, unor cluburi pentru copiii intre 12 si 18 ani, pe care le numeste IMPACT. Ceea ce fac cei de la IMPACT,  de fapt, este sa priveasca mai cu atentie lumea din jur, sa constate problemele comunitatii in care se afla si sa gaseasca, de la nivelul lor, o solutie potrivita. Fara stirea lor, devin viitori cetateni implicati. Pentru a putea face analize, a trage concluzii, a planui si a derula evenimente, au la dispozitie si „manuale”, o curricula, cum o numeste Gaidos, elaborata de specialistii fundatiei.

„Noi mergem pe patru componente – cetatenie activa, angajabilitate, leadership si antreprenoriat social, dar toate notiunile sunt introduse prin jocuri si povestiri. Asta ii atrage pe copii, care fac din placere ceea ce fac”, continua Gaidos.

Un club IMPACT din Moldova, de pilda, a cartografiat, cu sustinerea unei firme, dar si a primariei din zona, localitatea, pentru ca elevii de acolo au observat cat de greu le este vizitatorilor sa gaseasca o adresa. „Nu existau placute cu numele strazilor sau cu numerele de la case. Au remarcat asta si s-au implicat activ in remedierea problemei. Mai mult, au realizat placute cu nume si numere si le-au vandut locuitorilor, pentru a face rost de bani ca sa-si finanteze clubul”, descrie Gaidos una dintre ispravile celor de la IMPACT. Altii, din Zalau, au cules retete vechi si traditionale, au gatit si au facut un targ de...

„Gusturi vechi cu IMPACT azi”.

Altii au mers sa le citeasca batranilor din camine, sa gateasca persoanelor cu nevoi speciale, au plantat copaci, au renovat locuri de joaca. „Cei de la clubul IMPACT din Buftea, de pilda, care si-au creat din materiale reciclabile marionete, au mers si au improvizat doua piese de teatru pentru un centru pentru copii din Costesti, Arges, o zona foarte saraca. Pentru cateva ore, cei de acolo au descoperit ca jocul este normalitatea la varsta lor”, mai spune Gaidos.  Per total, tinerii realizeaza anual peste 200 de proiecte cu teme sociale, culturale, ecologice, proiecte de antreprenoriat social si advocacy.

„Dovada a... impactului si a valorii sale, modelul nostru educational a fost deja preluat si in alte tari: Albania, Republica Moldova, Republica Dominicana, Armenia, Honduras, Haiti, Nicaragua, Mexic. La nivel global exista deja peste 150 de Cluburi IMPACT International”, precizeaza Gaidos. 


Articolul face parte din numarul 9 al revistei Business Days Magazine.

Business Days Magazine este un proiect editorial Business Days care are scopul de a promova cultura antreprenoriala sanatoasa in Romania.

Revista Business Days Magazine este o revista de tip glossy cu 72 de pagini, aparitie trimestriala, intr-un tiraj de 2.500 de exemplare, ce se distribuie gratuit catre participantii la evenimentele Business Days, parteneri, speakeri, potentiali parteneri, camere de comert bilaterale partenere, asociatii profesionale, scoli si universitati. Conform cercetarii efectuate revistele Business Days sunt citite de peste 90.000 de cititori.

Redactorul sef al revistei Business Days Magazine Anca Doicin - email

Vezi mai multe articole din categoria: Dezvoltare Personala