Ce au in comun o afacere de catering, o ceainarie, 10 ii si un carusel cu povesti? Niste copii si profesori implicati. Mai exact, niste liceeni din Panciu, Piatra Neamt, Tibanesti si Harlau, ale caror idei de business social au capatat viata cu sprijinul Fundatiei Noi Orizonturi (FNO), care a asigurat pregatirea si finantarea start-up-urilor. Liceenii din Panciu au gandit un serviciu de catering in cadrul institutiei, care sa ofere o gustare sanatoasa unor elevi cu situatie familiala precara, dar care sa ofere si „lectii“ despre cum sa pregatesti o gustare sanatoasa.
Cei din Piatra Neamt si-au propus sa combata abandonul şcolar in randul elevilor cu o situaţie financiara precara. Vor reamenaja o camera şi o vor transforma in ceainarie, unde, printre carţi şi arome de ceai, elevii şcolii vor putea participa la minicluburi de lectura, expoziţii, vernisaje, iar parinţii, la intalniri de coaching cu profesorii. La Tibanesti se vor coase ii, cu banii din vanzarea lor asigurandu-se nevoile de finantare ale liceului, care are un specific textil, dar si unor familii sarace. Copiii de la Harlau vor sa formeze o trupa de artisti care sa ofere servicii educationale – spectacole, ateliere de creatie etc, fie colegilor, fie la petreceri private, din pretul biletelor vandute urmand sa se asigure saptamanal masa a 25 de batrani singuri din zone greu accesibile si defavorizate.
„Fundatia noastra a realizat un manual de antreprenoriat social inca de acum opt ani. In plus, prin programele si celelalte manuale ale noastre – de angajabilitate, de leadership –, ii invatam pe copii sa gandeasca solutii pe termen lung, sa fie creativi si razbatatori in viata, nu sa astepte de la altcineva rezolvarea problemelor din jurul lor“, spune Anca Gaidos, directorul operational al FNO.
Proiectele au fost selectate, alaturi de alte sase din alte zone ale tarii, in cadrul unui call, ce a fost jurizat de catre antreprenori si consultanti din KPMG, una dintre cele mai mari companii de audit si consultanta din lume. Ulterior, castigatorii au fost bagati intr-un „laborator“ de antreprenoriat, unde ideilor lor de business au fost rafinate in urma unor sesiuni de training intensive cu nume importante din business – Dan Stefan, unul dintre cei doi proprietari Autonom, cea mai importanta companie de rent a car de pe piata noastra, Cristian Logofatu, proprietar alaturi de fratele sau al Bittnet, prima companie de IT listata pe Aero, dar si de Georgeta Diaconu, consultant in cadrul KPMG. Proiectele au mai trecut si prin filtrul Marei Steiu, castigatoarea TEDx Cluj de anul acesta, cu proiectul ei Iexperiment, un alumni FNO.
7.000 - numarul copiilor implicati pana acum in programele FNO
Liceenii au timp pana la finele anului sa demonstreze ca businessurile lor sunt sustenabile si ca pot genera constant venituri pentru cluburile lor.
Si, daca Laboratorul de antreprenoriat social, o idee pe care fundatia isi propune sa o permanentizeze, a fost urmatorul nivel pentru liceeni, nivelul 2.0 pentru fundatie va fi un proiect foarte ambitios, menit sa schimbe sistemul de invatamant din Romania. „Proiectul «Scoli conectate la comunitate» urmareste sa promoveze conceptul de scoala comunitara si sa puna bazele unei retele de scoli comunitare in Romania“, declara Anca Gaidos.
Concret, proiectul FNO isi propune sa puna la punct un sistem in care parteneriatele sa devina posibile si sa-si gaseasca rostul. Fie ca e vorba despre lectii tinute de membri ai comunitatii sau lectii la care sa participe copii si adulti deopotriva; de proiecte de serviciu in folosul comunitatii gandite si implementate de copii; de includerea in Consiliul de Administratie al Scolii a unor membri ai comunitatii capabili sa contribuie la elaborarea si implementarea strategiei de dezvoltare a scolii; de stabilirea unui set de valori pe care scoala sa le promoveze, valori ale comunitatii in care ea functioneaza. „Experienta de 15 ani pe care o avem promovand serviciul in folosul comunitatii ca instrument de invatare in cadrul cluburilor de initiativa comunitara IMPACT, deschise acum in 130 de scoli la nivel national, ne face sa credem in reusita acestui demers, care-si propune sa conecteze intreaga scoala, nu doar un grup de elevi, la comunitatea in care functioneaza“, mai spune Maria Kovacs, managerul proiectului, care se afla, pana in septembrie, in plin proces de recrutare a celor 30 de scoli care vor constitui nucleul de baza al retelei de scoli comunitare.
„Iti trebuie un sat intreg sa cresti un copil. In sistemul pe care ni-l dorim, comunitatea locala se va uni in jurul scolii si isi va asuma responsabilitatea pentru aceasta institutie vitala dezvoltarii ei“, conchide Anca Gaidos.
Articolul face parte din numarul 10 al revistei Business Days Magazine.
Business Days Magazine este un proiect editorial Business Days care are scopul de a promova cultura antreprenoriala sanatoasa in Romania.
Revista Business Days Magazine 10 este o revista de tip glossy cu 72 de pagini, aparitie trimestriala, intr-un tiraj de 2.500 de exemplare, ce se distribuie gratuit catre participantii la evenimentele Business Days, parteneri, speakeri, potentiali parteneri, camere de comert bilaterale partenere, asociatii profesionale, scoli si universitati. Conform cercetarii efectuate revistele Business Days sunt citite de peste 90.000 de cititori.
Redactorul sef al revistei Business Days Magazine este Anca Doicin - e-mail.