
Anul trecut, cand inca mai analiza cui sa-si vanda site-ul bavul.com, Turkcell, gigantul turc de telefonie mobila, se arata impresionat de know-how-ul romanilor de la Paravion, agentia de turism 100% on-line.
Sigur, conta si faptul ca agentia e parte dintr-un grup important de turism (Happy Tour) si are sustinerea unui fond de investitii pornit din Spania, o tara cu care turcii au stranse relatii economice. Dar, in primul rand, cautau acea companie care sa stie cum sa faca, dintr-un simplu site de vanzari de bilete de avion, o adevarata agentie de turism (bavul inseamna „valiza“ in turca). Asa ca, desi inca nu semnasera efectiv deal-ul (avea sa se intample la inceputul acestui an), incredintasera administrarea site-ului catre Paravion.
A fost intalnirea potrivita, la momentul potrivit, isi aduce aminte Remus Visan, directorul general al paravion.ro: ei aveau nevoie de un model de afaceri pentru crestere, noi – de piata externa pentru crestere. De altfel, romano-spaniolii pusesera ochii pe piata turca de mai mult timp si voiau sa intre cu brandul propriu, dar „bavul“ era o ocazie care nu putea fi ratata. Piata on-line in Turcia este foarte dezvoltata, inclusiv la nivel de servicii. Prin on-line se pot face inclusiv achizitii in rate, un sistem care la noi nu a prins.
Paravion a creat o echipa locala in Istanbul, care asigura partea de customer support, de contractare şi servicii financiare pentru Bavul.com.
„Sinergiile sunt clare, avand in vedere investiţiile recente realizate de Paravion.ro in direcţia pachetelor de vacanţa, lucru care, cu siguranţa, va ajuta şi la diversificarea ofertei Bavul.com in Turcia. Vedem, de asemenea, sinergii interesante şi in zona de mobile, Bavul.com, alaturi de Turkcell, fiind pionier in dezvoltarea unei aplicaţii pentru mobil descarcata şi utilizata de peste 300.000 dintre abonaţii Turkcell“, spunea Remus Visan in martie, la momentul anuntarii preluarii.
Cu acelasi prilej, presedintele spaniol al companiei, Juan Antonio Carrasco Ferrer, venea si cu niste prognoze, bazate pe experienta recenta.
„In 2014, extinderea regionala a Paravion a generat o creştere a businessului on-line de peste 60%. Dupa achiziţia Bavul.com, Paravion vizeaza vanzari on-line de peste 40 de milioane de euro pentru intreg anul 2015, cu un ritm de creştere mai mare faţa de cel din 2014. In plus, brandul Bavul.com ne-ar putea ajuta sa intram foarte curand pe alte pieţe vecine cu Turcia, iar brandul Paravion va fi folosit in Europa Centrala, de Est şi de Vest.“
Acum, la sfarsit de an, trag linie si se pare ca vor ajunge „la o cifra de afaceri de circa 46 de milioane de euro, din care o treime este aportul pietei turce. Deja suntem primii pe piata romaneasca de turism on-line. In cativa ani, cand vom ajunge la vanzari de 65-70 de milioane de euro, ponderea Turciei va fi de 50%“ - spune Remus Visan.
Si despre Remus nu se poate spune ca nu are simtul realitatii! La cinci ani dupa ce, impreuna cu doi prieteni, a pus bazele unui portal de vanzari on-line de bilete de avion, decide sa accepte oferta de cumparare din partea GED din 2010, simtind ca e nevoie de mai mult – investitii si know-how – pentru a creste in continuare. Convins de viabilitatea proiectului, decide sa ramana in companie, concentrandu-se pe deciziile de baza (ca antreprenor, te ocupi si de partea financiara, si de resursele umane, si de toate aspectele, incat, de la un moment incolo, nu mai poti sa le faci pe toate bine).
O decizie realista care acum il face sa spuna Aferim! Astazi, Paravion este un agregator de companii aeriene si tour-operatori, si te duce, cu un singur click, la o oferta de peste 100.000 de hoteluri.
Stampila de Paravion
- Personal cu o calificare completa in domeniu („nu avem doar agenti care stiu sa vanda bilete de avion si altii doar hoteluri, un om poate sa faca munca integrat“)
- Transparenta completa („la noi nu rezervi biletul cu 100 de euro, sa il cumperi cu 115“ )
- Fidelitatea clientului bine deservit (avem clienti care la inceput veneau doar pentru un City break, acum au trecut la etapa de sejururi in afara Europei)
Trendul turistului la tinerete si la batranete
- Acum 10 ani, romanii de varsta si clasa mijlocie isi luau de la sediul agentiei un circuit de 20 de zile cu autocarul prin Europa. Apoi, mai pastrau cateva zile de concediu acasa, sa se refaca. Astazi, o noua generatie de mijlocii incepe sa se gandeasca la un intreg concediu... transcontinentale, la combinatii avion-nave de croaziera... Si totul cu rezervare on-line. Nu este vis de tour-operator. E ceea ce vede Remus Visan dupa 10 ani de tranzitie de la off la on-line, pe piata autohtona de turism.
- Inca turistul roman se concentreaza pe Europa, cauta ofertele de city-break, chiar daca astfel isi fragmenteaza vacanta de-a lungul anului. Dar, treptat, ne apropiem de trendul turistului european, care isi lasa pentru „la batranete“ destinatiile turistice pe continent, mai apropiate. Cat inca este „in putere“, alege destinatiile exotice, in care sa se relaxeze o vacanta intreaga.
Articolul face parte din numarul 8 al revistei Business Days Magazine.
Business Days Magazine este un proiect editorial Business Days care are scopul de a promova cultura antreprenoriala sanatoasa in Romania.
Revista Business Days Magazine este o revista de tip glossy cu 72 de pagini, aparitie trimestriala, intr-un tiraj de 2.500 de exemplare, ce se distribuie gratuit catre participantii la evenimentele Business Days, parteneri, speakeri, potentiali parteneri, camere de comert bilaterale partenere, asociatii profesionale, scoli si universitati. Conform cercetarii efectuate revistele Business Days sunt citite de peste 90.000 de cititori.
Redactor: Anca Doicin