
FAN Courier, afacere fondata in urma cu aproape 18 ani de trei prieteni din copilarie, este, de mai multi ani, lider pe piata de curierat locala, o piata aflata in plin proces de dezvoltare si maturizare. Cu o cota de aproape 30%, la un nivel al pietei estimat sa depaseasca anul acesta 350 de milioane de euro, FAN Courier avanseaza cu o viteza medie de croaziera de 15% pe an. Cu alte cuvinte, compania se dezvolta constant – investeste in produse si servicii noi, cu valoare adaugata, isi dezvolta activele sau le modernizeaza pe cele vechi, isi modernizeaza parcul auto si logistica necesara activitatii curente, isi extinde numarul de angajati si parteneriatele strategice.
Deci, este, cel puţin teoretic, la adapost de orice umbra de eşec. Dar este aşa, oare? Nu cumva tocmai dimensiunea mare a businessului, volumul investiţiilor, ritmul de creştere pot provoca oricand „ieşiri in decor“? Drept raspuns la intrebari, cei trei fondatori ai businessului FAN – Felix Patrascanu, Adrian Mihai si Neculai Mihai – au facut un top al lectiilor pe care le-au primit de-a lungul celor 18 ani de business. Pe unele dintre ele, fondatorii celei mai puternice companii din industria locala de curierat le predau astazi tinerilor care isi doresc sa urmeze calea propriei afaceri in cadrul unui proiect de repatriere a inteligentei si capitalului antreprenorial.
Sa nu te dai batut!
Putini stiu ca, la inceputurile afacerii de curierat, fondatorii FAN Courier s-au confruntat cu o situatie care i-a obligat sa inchida firma pe care operau. Astazi, motivele sunt mai putin importante, insa acel moment a fost primul din rascrucea unui business cu potential. Cei trei fondatori aveau de ales intre a gasi o solutie si a continua impreuna sau a o lua fiecare pe propriul drum. Felix Patrascanu putea sa faca o cariera in avocatura sau magistratura, Adrian Mihai – in invatamant, iar Neculai Mihai – in productie. Au ales sa continue impreuna, au deschis o noua firma in care au avut grija sa nu repete greseala care i-a facut sa o inchida pe prima. Visul de a construi o firma puternica si sanatoasa financiar a fost mai puternic decat teama de esec. Poti esua la fel de bine si in cariera personala, si in cea antreprenoriala, iar esecul are acelasi gust amar in ambele cazuri.
Sa-ti recunosti greseala, indiferent de costuri!
Una dintre principalele provocari ale liderului nu este, asa cum s-ar crede, mentinerea acelei pozitii, ci capacitatea de a gestiona riscurile sau greselile care apar, incepand de la cel mai mic nivel.
Realitatea contrazice legendele conform carora liderii nu gresesc niciodata, pentru ca ei afla primii si se pun la adapost. In realitate, un lider este „taxat“ si pentru cea mai mica greseala, tocmai pentru ca, in cazul lui, asteptarile sunt supraevaluate. Si nu sunt putine cazurile in care liderului i se pun in carca greseli care nu-i apartin. Este in firescul nostru, al oamenilor, sa aratam cu degetul spre cei mai vizibili, de aceea, important este sa nu-ti pierzi cumpatul, sa analizezi situatia, sa dai o solutie si sa o pui in practica si apoi sa ai grija ca ea sa nu se repete. In cei 18 ani de activitate, am invatat insa ca este preferabil sa analizezi riscurile si sa iei masuri inainte de a genera erori.
Pentru aceasta, acum cativa ani, am decis ca anual sa facem o analiza obiectiva a activitatii noastre, din perspectiva clientilor pe care-i deservim. Anual, facem o cercetare de piata din care aflam care sunt motivele de satisfactie, dar mai ales cele de insatisfactie pentru clientii nostri, ce asteapta acestia de la noi. La fel de importanta ca prevenirea sunt insa asumarea erorii si remedierea ei. In multe cazuri, returnam clientului costul integral al produsului sau efectuam transportul gratis, urmare a unor erori care ne apartin. Ne asumam greseala pentru ca avem o datorie fata de cei care apeleaza la serviciile noastre.
Trateaza-ti cel mai mic client ca si cum este cel mai mare!
In orice piata, clientul este ambasadorul produsului sau serviciului tau. Daca el este multumit, s-ar putea sa genereze noi clienti. In compania noastra, regula de baza este ca fiecare client sa fie tratat ca si cum ar fi cel mai important.
Cei care nu impartasesc aceasta valoare a companiei nu sunt bine-veniti in familia noastra. Respectul fata de clienti este baza unei relatii de lunga durata, feedbackul pe care il primim de la acestia este important pentru dezvoltarea in continuare a companiei noastre. In istoria afacerii noastre, am decis de multe ori sa lansam servicii noi, pe baza feedbackului primit de la ei.
Articolul face parte din numarul 8 al revistei Business Days Magazine.
Business Days Magazine este un proiect editorial Business Days care are scopul de a promova cultura antreprenoriala sanatoasa in Romania.
Revista Business Days Magazine este o revista de tip glossy cu 72 de pagini, aparitie trimestriala, intr-un tiraj de 2.500 de exemplare, ce se distribuie gratuit catre participantii la evenimentele Business Days, parteneri, speakeri, potentiali parteneri, camere de comert bilaterale partenere, asociatii profesionale, scoli si universitati. Conform cercetarii efectuate revistele Business Days sunt citite de peste 90.000 de cititori.
Redactor: Anca Doicin