Sesiune speciala - Provocarile prezentului si viitorul in industria de it si outsourcing
Potrivit unui studiu realizat de Deloitte, „2015 Global Shared Services Survey”, în jur de zece la sută din SSC-urile din lume sunt localizate în CEE, comparativ cu 17 la sută în APAC și 16 la sută în LATAM. Astfel, după cum se vede, avem de recuperat un decalaj față de alte zone, care în momentul de față sunt percepute mai atractive decât CEE în ceea ce privește outsourcing-ul. În orice caz, un fapt important este că pentru 2015 o companie din trei își propune să externalizeze sau să construiască un centru propriu de servicii. Aceasta este o oportunitate atât pentru regiune, cât și pentru România.
Amalia Sterescu, Senior Business Consultant, Outsourcing Advisors: Peste 6.100 de locuri de muncă noi în această industrie în următorii doi ani datorită schemelor de ajutor de stat
Vreau să putem să construim un brand de țară, în care outsourcing-ul să fie emblematic pentru ceea ce se întâmplă în România și să avem un lobby mult mai puternic prin canalele clasice. În plus, având în vedere că în următorii doi ani vor fi create peste 6.100 de locuri de muncă în această industrie, datorită schemelor de ajutor de stat, ar fi minunat dacă ar exista în fiecare an un pool de resurse gata pregătit și perfect aliniat la nevoile mediului de business. Astfel, nu va mai fi nevoie să investim foarte mulți bani în traininguri pentru a îmbunătăți competenţe de limbă străină sau alte abilități tehnice. Ar fi minunat să existe acest parteneriat strategic cu Ministerul Educației pe termen lung, astfel încât să avem predictibilitate și să știm că ne putem baza pe niște resurse bine pregătite pe termen lung pentru această industrie.
Radu Puchiu, Secretar de Stat, Guvernul României: Se fac eforturi pentru crearea unei platforme guvernamentale care să conțină informații despre industrie
Outsourcing-ul este un subiect important pe agenda noastră, astfel că se fac eforturi pentru crearea unei platforme guvernamentale care să conțină informații despre industrie și sper să le concretizăm. Reducerea CAS-ului cu cinci puncte procentuale nu influențează [n.r. pozitiv] doar acest sector, ci este un lucru important pentru toată lumea. În plus, schema de ajutor de stat din 2012 este o măsură luată de-a lungul timpului pentru susținerea sectorului serviciilor de externalizare. Pe viitor, cred că putem să facem schema mult mai bună dacă sunt lucruri de îmbunătățit. Rolul nostru, atât al Cancelariei (n.r. Prim-Ministrului), cât și al meu, este acela de a ajuta și de a facilita un schimb de informații și dialog.
Varujan Pambuccian, Comisia pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor, Camera Deputaţilor: În zece ani, probabil că o să ajungem la 100.000 de oameni în industria de software, dar nu o să mai putem să creștem mult
Orice populație are o limită pentru fiecare meserie în parte. În zece ani, probabil că o să ajungem la 100.000 de oameni în industria de software, dar nu o să mai putem să creștem mult mai repede mult mai sus, fiindcă nu poți să faci o țară numai de programatori. România a fost a cincea țară din lume care a proiectat și construit un calculator de la zero, în 1957. De atunci, am avut o creștere continuă atât în zona de cercetare, cât și în zona de industrii și nu doar la București. Pentru că din ce în ce mai multe companii vor să utilizeze o forță de muncă ce crește mult mai lent decât business-ul în domeniul respectiv, costul acesteia crește. La un moment dat, se va ajunge la o limită. Problema constă în faptul că pe resursa aceasta limitată există o competiție care se acutizează.
Crina Ilie, Vicepreşedinte Human Resources, Genpact Europe: România nu este suficient de matură să se gândească la ce înseamnă cu adevărat angajabilitatea
Când vorbim de angajabilitate, într-o lume ideală, toate părțile implicate ar trebui să aibă de câștigat. În primul rând, angajatul, pentru că ar trebui să primească în permanență informații avizate cu privire la trendurile din profesia lui, din industria în care activează sau cu diverse opțiuni și lucruri asupra cărora nu are timp să insiste. În al doilea rând, angajatorul: dacă este atent la acest aspect, își pregătește planul de afaceri pentru următorii ani, proactiv, uitându-se la forța de muncă și alocând investiții în learning (n.r. învățare) și în dezvoltare pentru a construi lucruri de care va fi nevoie în viitor. Și, nu în ultimul rând, mediul de business în care operăm. România însă nu este suficient de matură să se gândească la ce înseamnă cu adevărat angajabilitatea.
Mihaela Apostoleanu, EMEA Premier Support Business Operations, Oracle: Diferențele culturale pot afecta implicarea angajaților în companie
Rata fluctuaţiei de personal în domeniul outsourcing-ului în România depășește 18 la sută. Având în vedere costul de înlocuire a unui angajat pe an, care este în jur de 50.000 de dolari, cred că este important să avem grijă ca forța noastră de muncă să fie motivată și implicată. Diferențele culturale pot afecta însă implicarea angajaților în companie. Există maniere de comunicare total diferite între culturi și cred că un simplu curs de conștientizare culturală poate ridica în atenția oamenilor câteva lucruri pe care în mod normal ce le pierd din vedere.
Valentina Crăciun, Financial Advisor, Auditor, Noerr Finance & Tax: Noua schemă de ajutor de stat se adresează tuturor categoriilor de companii
Noua ediție a schemelor de ajutor de stat a intrat în vigoare în a doua jumătate a anului 2014 și prevede un buget alocat de 600 milioane Euro. (…) Comparativ cu schema de ajutor de stat veche ce viza crearea a 200 de locuri de muncă, HG nr. 332/2014 prevede un prag de zece noi joburi. Practic, aceasta se adresează tuturor categoriilor de companii, mari, mici și mijlocii, putând și antreprenorii români cu angajați mai puțini să o acceseze. Orice companie care își desfășoară activitatea într-un mod sănătos poate să îndeplinească condițiile pe care Ministerul Finanțelor Publice le solicită.
Teodor Blidăruș, Vice President ANIS, Managing Partner Softelligence: Conceptul de high-end outsourcing vine să reducă decalajul între ceea ce se numește intellectual property development și software outsourcing development
Cea mai mare problemă de care se lovește România în ziua de astăzi, în special în industria de software, este modelul de business care presupune o dependentă directă între creșterea companiei ca cifră de afaceri și numărul de resurse umane. Industria de software din România ar putea să înregistreze creșteri de peste 20, 30 la sută, dar principalul inhibator al creșterii îl reprezintă forța de muncă pe care o avem la dispoziție. Dacă nu avem cum să creștem business-ul crescând resursele, în mod evident putem crește cifra de afaceri crescând valoarea serviciilor pe care le vindem. În acest context, conceptul de high-end outsourcing vine să reducă decalajul între ceea ce se numește intellectual property development și software outsourcing development. Există extrem de multe trenduri la nivel mondial prin care companiile oferă un mix între servicii de outsourcing și produse. Aceasta este explicația pentru care Softelligence, dar și alte companii, cresc cu peste 50 la sută an de an.
Francesca Postolache, Partener, Audit Services, PwC Romania: Avantajele competitive ale României rămân competenţele lingvistice şi tehnice, secondate de taxele mai mici decât în alte ţări europene
România este a doua cea mai mare piaţă de talente din Centrul şi Estul Europei, cu peste 120.000 de absolvenţi pe an în principalele centre universitare din oraşe cu pieţe de servicii SSC / BPO şi care oferă o masă critică de muncă calificată. România are peste 100 de universităţi cu mai mult de 450.000 de studenți specializaţi în principal în IT și inginerie (aprox. 140.000 studenți) și domenii economice (aprox. 90.000 de studenţi). De asemenea, toţi absolvenții de facultate stăpânesc cel puțin o limbă străină. Forță de muncă românească este extrem de receptivă la valorile corporatiste tipic occidentale și dovedeşte un grad ridicat de înțelegere culturală. Nivelurile salariale actuale și viitoarele tendințele salariale rămân competitive în comparație cu țările vecine.
Marius Scuta, Director Naţional, Head of Office Department and Tenant Representation, JLL: Un orizont extins pentru piaţa de outsourcing
Piaţa spaţiilor de birouri s-a schimbat faţă de 2009, astfel încât, dacă erau înregistrate chirii între 12-14 Euro/m2/lună acum 4 ani, nivelul actual evocă o medie de 9-12 Euro/m2/lună. De asemenea, o nouă tendinţă este dată de atitudinea proprietarilor de terenuri care acum sunt mai flexibili faţă de acum 4 ani aşa încât investitorii îşi pot planifica afacerile în etape, cu posibilităţi mai mari de extindere. De asemenea, la nivel de expansiune în centrele de afaceri, Bucureştiul se vede acum în situaţia de a concura în mod real cu alte oraşe din ţară, precum Cluj-Napoca, Iaşi, Braşov, Timişoara, Târgu-Mureş, Sibiu sau Sfântu-Gheorghe. Deşi, în general, componenta costurilor cu chiriile este lăsată la final în ecuaţia unui plan de investiţii, modul în care piaţa s-a transformat readuce îm atenţie necesitatea de a lua în calcul variabile asociate extinderilor de business, mai ales în domeniul serviciilor de externalizare, o piaţă în creştere continuă.
Alexandru Tulai, Preşedinte Cluj IT Cluster: Cele două aspecte ale acumulării de capital în outsourcing
Este o realitate faptul că oraşul Cluj-Napoca livrează cea mai mare concentrare a serviciilor IT din România, o piaţă locală dezvoltată în ultimii 25 de ani. Clujul oferă astfel o forță de muncă pentru servicii IT cu o putere de livrare excelentă, în contextul unei cereri interne aproape inexistente în ultimii 20 de ani. În lipsa acestei necesități locale, piața serviciilor IT din Cluj a devenit mai degrabă o platformă pentru servicii suport, fără a genera însă valoare adăugată, fezabilă și sustenabilă. De aceea, o mișcare naturală a fost de de a utiliza forța de muncă și talentele pentru proiecte externe, de a o exporta.
Astfel, odată cu migrarea specialiştilor IT pe alte pieţe, mult mai ofertante ca resurse, orizontul lărgit al acestor servicii a beneficiat de cunoştinţele acestora atunci când s-au întors acasă şi au început să implementeze ce au învăţat în afaceri individuale. Partea mai puţin fericită a acestor investiţii antreprenoriale a fost că, spre deosebire de alte companii care şi-au reinvestit profitul, altele au ales să îşi depoziteze câştigurile în alte pieţe şi chiar să investească în alte zone de afaceri unde nu deţin neapărat expertiză. Oricum, serviciile de outsourcing sunt slab reprezentate la nivel corporativ în Cluj Napoca, asta mai ales datorită faptului că mare parte a afacerilor sunt construite cu capital şi forţa de muncă locală.
Aurelian Deaconu, Director Executiv, AROBS Transilvania Software: Supra-specializarea, avantajul local către valoare adăugată
În vreme ce piaţa de outsourcing e dominată de un permanent război al preţurilor şi de ambiguităţi în ce priveşte valoarea serviciilor de programare oferite, calitatea soluţiilor soft distribuite firmelor şi instituţiilor româneşti poate fi evaluată ceva mai usor, prin raportarea lor la alternativele prezente pe piaţă. Această realitate poate aduce doar avantaje unei firme care pune pe primul plan calitatea şi cerinţele clientului. Dar creşterea nu este posibilă în lipsa resurselor. Astfel, acesta este un impediment şi pentru AROBS, care, doar ca urmare a contractelor confirmate în acest an, poate înregistra o creştere de 10 la sută a afacerilor în primul trimestru al acestui an. În ultimii trei ani, AROBS a postat o creştere anuală de 20 la sută, conform datelor companiei.
Dan Zaharia, Senior Leasing Consultant, EXTIND Management: Noile centre de outsourcing din România
Ca ambasador al pieţei locale de outsourcing, Dan Zaharia susţine poziţionarea oraşelor regionale Iaşi şi Cluj-Napoca ca oraşe de succes în atragerea investiţiilor în IT şi outsourcing. Principalele atuuri ale acestor oraşe sunt: mediul universitar puternic, cu peste 70.000 de studenţi, infrastructura telecom avansată şi un flux continuu de noi specialisti IT proveniţi din facultăţile de profil, magnet economic pentru tinerii din judeţele din jur. Deja în ambele oraşe sunt înfiinţate Clustere IT care catalizează această poziţionare.Global, competiţia nu trebuie căutată între oraşe precum Bucureşti, Timişoara, Cluj sau Iaşi ci mai curând către zone de servicii precum Maroc, Guatemala sau Vietnam.
Iata cateva din concluziile primei editii Romanian Outsourcing Summit 2015.
România reprezintă una dintre cele mai importante destinaţii pentru investitorii în serviciile profesionale de externalizare precum BPO, ITO sau SSC, un segment estimat la aproape 1.2 miliarde de Euro şi mai mult de 60.000 de profesionişti activi pe piaţa locală. Alături însă de o creştere constantă înregistrată în ultimii ani în România, aceste servicii se confruntă cu provocări în ritmul de creştere aşteptat.
La aceasta dezbatere vom analiza impreuna cu invitatii nostri care sunt principalele provocari actuale si care sunt trendurile asteptate pentru piata de outsourcing in Romania si in regiunea Cluj in mod special.
Pentru a participa la acest workshop este nevoie de tichet de acces valid pentru evenimentul CEE Entrepreneurship Summit 2015 (poate fi si BASIC, PLUS, PREMIUM sau VIP).
INSCRIE-TE acum!
Investeste in dezvoltarea ta personala si profesionala! Fii mai bun decat competitia ta!
Lista speakeri
CEO, AROBS
Voicu Oprean este Director General al AROBS Transilvania Software, companie specializata in dezvoltarea de solutii software in domeniul navigatiei GPS, aplicatii pentru telefoane mobile si o vasta experienta in outsorcing pentru industria de turism, banking, transport, sanatate si auto. El a infiintat AROBS in iunie 1998 cu scopul de a le demonstara tinerilor programatori ca isi pot construi o cariera de succes in dezvoltarea de software si in Romania, fara a mai fi nevoiti sa emigreze.
Business Development Manager, Fortech
Fondator CallerQ și al paginii de facebook "Trust me, I'm a Salesman". Adrian are 12 ani experienta în vanzari directe pentru companii ca RDS, Siemens, Vodafone, Sysgenic sau SDL timp în care a vândut unor clienți ca Banca Transilvania, EON, EBS, Bosch din Romania și mai multor clienți internaționali.
CEO, iQuest
As founder and long-time CEO of iQuest, Cornelius has had a central role in shaping the company´s vision and direction for the first 16 years of its existence. During this period, he has built iQuest into a robust player in the software solutions and services market with a strong international client portfolio and an exceptional talent pool of 600 people. Along the way he helped establish a powerful company culture based on excellence, commitment and trust. Starting January 1, 2015, Cornelius switched to the role of Chairman of the Board, handing over the operational leadership of the company to its new CEO, Jürgen Samuel. “It is a great fulfilment for me to be able to hand over the reins to a man who combines the experience and strategic thinking needed for this role with an exceptional personal integrity. This makes me confident that the new roles Jürgen and I took on January 1 are the right ones for helping iQuest thrive and move towards new levels of professionalism and value creation”. Before founding iQuest, Cornelius worked as a management consultant for Gemini Consulting (Cap Gemini Group), his last position being Managing Director, Romania. Cornelius holds a Master of Sciences degree in Computer Science from the Polytechnic University in Cluj, Romania and an MBA from INSEAD, Fontainebleau, France.
Director, Wolters Kluwer
Technology leader, programme director and principle software architect with over 15 years’ experience, driving software design and development for products and services (SaaS) to a whole new level of efficiency. All backed up by strong consulting, human resources, start-up and entrepreneurial experience and supported by a large network of high level professional connections and valuable domain knowledge in industries like finance, banking, iGaming, online casino, ERP, CRM, retail, travel and hospitality. I lead successful technology companies into delivering the next generation industry standard products and services by creating the vision, the corporate culture and the business strategy, built upon the market needs and the value of constant and never-ending improvement. I hold a Master in Computer Engineering (top of the class), Certified Scrum Master (Scrum Alliance), Lean Six Sigma Champion, PRINCE2, PMI, CMMI practitioner, 15 year of relevant experience in EMEA and APAC regions and across multiple industries: finance, banking, iGaming, gambling/online casino, ERP, CRM, retail, travel and hospitality. Additionally I have a good mix of Application and Infrastructure Management, Consulting and Human Resources Management from start-ups to large 300+ technical departments. I am also a hands-on developer and a top software architect. I designed the architecture of patent pending highly complex software web automation solutions, ERP, CRM systems, mobile applications and scalable distributed web applications.
Chief Strategy Officer, SoftVision
Sorin este Chief Strategy Officer in Softvision si in ultimii 11 ani a fost implicat in numeroase activitati care au contribuit la cresterea companiei (peste 1200 de specialisti) si la livrarea unor produse de inalta calitate catre clienti importanti din Europa si Statele Unite. Fiind o persoana tehnica si in acelasi timp orientat catre oameni, el este intotdeauna dornic sa invete mai mult si sa impartaseasca cu ceilalti cunostintele lui. Sorin are o experienta de peste 15 ani in IT si detine o diploma de Master in Automatica si Calculatoare de la UBB in CLUJ, precum si un MBA efectuat in cadrul Romanian-Canadian Program.
Programme Director, EMBA University of Hull
Andrew has nineteen years of business experience across Europe, N. America & Asia, as a head-hunter, management consultant, interim HR Director, learning facilitator, business school lecturer (University of Hull) and is currently Programme Director for UBB Executive Education. He has a Ph.D. in property rights and environmental conflict from the University of Cardiff, Wales. Andrew has worked across the world for a wide range of multinational clients such as Coca-Cola, Holcim, AIG, PwC, GSK, Deloitte, Orange, Volksbank, ING, Vodafone and many more. The founder of Connect CEE (consulting) and Endike Associates (executive search), he has also written widely for current affairs magazines, academic journals and in 2013 published his first book.
Delivery Partner , Endava
Andrei activeaza de peste 13 ani in sectorul IT clujean, incepandu-sicarieraintr-o companie din Grupul Brinel si petrecand ultimii 7 ani in Endava, una dintre companiile de servicii IT cu cea mai rapida crestere din regiune și cu peste 2.300 de angajati full time la nivel de grup. In prezent, in rolul de Delivery Partner in cadrul Endava, el este responsabil de coordonarea livrarii serviciilor companiei catre clienti din Statele Unite, Europa de Vest si Europa Centralasi de Est. Andrei s-a alaturat echipei Endava in 2008, avand in ultimii ani o contributie semnificativa la gestionarea și cresterea companiei, atat la nivel regional, cat si international. Andrei este absolvent al Univeritatii Babes-Bolyai, are un master in Comert Exterior si unul in Management, precum si un doctorat in Economie si Afaceri Internationale, avand ca si tema de cercetare modul de monetizare la nivel international a drepturilor de proprietate intelectuala. Andrei este cadru didactic asociat al Universitatii Babes-Bolyai din 2006, autor al mai multor carti si articole referitoare la societatea informational si transferul international de tehnologie, membru al Board-ului UBB Executive Education, care propune in Transilvania un EMBA de prestigiu, impreuna cu Hull Business School.
Director executiv, ANIS
Valerica Dragomir lucreaza pentru ANIS din 2001 si a contribuit la dezvoltarea asociatiei intai ca Manager de proiecte, iar din 2015 in calitate de Director Executiv. Valerica a fost implicata in planificarea strategica pentru majoritatea programelor derulate de ANIS, iar in prezent este implicata direct in cateva dintre cele mai importante proiecte ale asociatiei: · “Software and IT Services in Romania” – studiul de industrie pulbicat de ANIS anual · Tech4Export – programul de promovare pentru companiile romanesti de software si servicii care isi cauta parteneri pe pietele internationale · ANIS Business Meetings si ANIS Business Mixer – seriile de evenimente de business si de networking adresate membrilor si comunitatii asociatiei · ANIS Gala Awards – evenimentul anual care celebreaza cele mai importante reusite ale companiilor si industriei IT in general Valerica Dragomir reprezinta ANIS in cadrul evenimentelor la care asociatia este prezenta si actioneaza ca purtator de cuvant al organizatiei.
Moderatori
Office Leasing Consultant, Extind Management
De profesie economist, Dan Zaharia are peste 15 ani de experiență în management, vânzări și dezvoltare imobiliară. Trainer și speaker la diverse evenimente de afaceri sau din mediul universitar: Power L@unch, BringITOn, Startup Weekend, Romanian Outsourcing Summit & Awards, FII Practic, AIESEC – Leadership on Fire, HR Summit, Business Days. Deține firma Extind, unde se ocupă de închirierea clădirilor moderne de birouri din orașele regionale de succes (ex.: Iași, Cluj-Napoca), fiind un promotor al poziționării acestor orașe ca magnet pentru industria de IT & Outsourcing din România. De asemenea, Dan este membru fondator al filialei ROGBC Moldova în cadrul Consiliului Român al Clădirilor Verzi și site manager al Școlii Informale de IT, lansată la Iași în 2015. Din 2009 este membru fondator al Donor.ro, primul motor de căutare donatori de sânge din România.
Asistent Universitar, Universitatea „Petru Maior” TîrguMureş
Comunic deci exist? Gresit! Exist doar in momentul in care mesajul meu ajunge la auditoriu si il influenteaza. sa nu ne ascundem dupa deget, comunicam pentru ca vrem sa influentam. Iar daca stim cum sa o facem, daca intelegem corect contextul si momentul, telul nostru poate fi atins. Din 2000 sunt prezent in fiecare zi la radio si tv. Am construit echipe pentru a invinge concurenta. Experienta practica o folosesc pentru a-mi invata studentii cum pot fi cu un pas in fata adversarilor. Sunt pasionat sa gasesc solutii acolo unde altii au dat gres si unde, aparent, totul este sortit esecului. Comunic, si cita vreme fac asta exist! La fel si tu! Lector univ.Dr. Univ. Petru maior, Tg Mures Director StiiTv Tg Mures