Se apropie finalul de an, moment de bilant, de strategie si bugetare si, de ce nu, de analiza a tendintelor noi. Recent, m-am intors din Statele Unite, unde am avut acces la mai multe informatii si evenimente ce m-au ajutat sa „pictez“ un tablou general al tendinţelor ce vor fi la moda in 2016. Iata mai jos o parte dintre ele si impactul lor in leadership.
1. Viteza. Inca din 1995, viteza de actiune si decizie a devenit un imperativ in business. Daca liderii din mediul privat s-au adaptat rapid – este interesant cat de repede se vor adapta guvernele viitoare la acest imperativ si managementul din sistemul public in general!
2. Gradul accentuat de penetrare al digitalizarii si in zonele subdezvoltate va genera noi oportunitati. Accesul la smartphone-uri si informatie in zone in care singurele surse de informare erau televiziunea si radioul va genera noi oportunitati. Este foarte posibil ca studentii si profesorii viitorului sa nu mai fie legati de clase asa cum le stim noi, ci de clase virtuale independent de zona geografica in care functionezi. Pepinierele de leadership se vor forma astfel si altfel decat eram obisnuiti la umbra altor lideri sau in programe formale in multinationale.
3. Ne place sau nu, democratia se va digitaliza. Votul on-line a fost ani intregi combatut, insa, daca bancile si cei din retail au putut sa faca tranzactii securizate on-line, atunci de ce s-ar mai putea lovi pe viitor votul on-line? Votul on-line va schimba, cu siguranta, modul in care liderii isi gandesc campaniile electorale – si sa speram ca tot ei, liderii, nu vor uita de importanta contactului fata in fata cu alegatorii si nu vor ramane pititi in spatele unor platforme on-line.
4. In ciuda robotizarii si automatizarii, empatia umana va continua sa ocupe un loc central. In timp ce robotii si masinile ocupa un loc din ce in ce mai important in activitati de productie, arena empatiei, a comunicarii om la om,nu va fi niciodata subclasata de tehnologizare. Asadar, continui sa spun ca liderii conduc prin puterea cuvintelor, prin directie, prin feedback, prin coaching alte instrumente de comunicare.
5. Antreprenoriatul nu va mai fi pentru oricine. Foarte multi isi doresc sa inceapa propriul lor business, sa creeze succesul lor Zuckerbergian. Din ce in ce mai multi tineri, in special la Cluj si Bucuresti – din ce am observat eu, doresc sa devina propriii lor sefi. Exista o singura problema: antreprenoriatul necesita un efort sustinut, intens, necesita o apetenta pentru risc si un stomac foarte puternic pentru a putea absorbi toate dezamagirile ce vor urma. Unii oameni sunt pregatiti pentru acest roller coaster – altii, nu. Din punct de vedere leadership, ramane aici oportunitatea de a initia mai multe scoli de antreprenoriat si mai multe programe de mentoring pentru tineri antreprenori sau antreprenori aspiranti. Din perspectiva liderului care a facut o tranzitie de la leadership corporatist la antreprenoriat, sustin in continuare ca e nevoie de suport, coaching de nisa si mentoring pentru cei care au curajul sa faca o astfel de tranzitie si in Romania. Daca participi in mod constant la Business Days – atunci ca antreprenor la inceput de drum, si nu numai, vei avea ocazia sa intalnesti multi potentiali mentori care te pot calauzi pe acest drum.
6. Cu totii vom fi o mare familie. Telefoanele, avioanele, televiziunile, noua tehnologie – toate au facut ca lumea sa para mai mica si sa micsoreze aparent distantele dintre oameni. Ne conducem echipe la distanta, conducem din Romania echipe internationale, facem recrutari via videocall, participam in webinarii internationale cu oameni din 200 de locuri diferite, capatam o intelegere mai aprofundata a culturilor cu care interactionam in mediul de business, o intelegere a provocarilor locale si, desigur, penetram noi piete, caci granitele nu mai exista asa cum le percepeam odinioara. Asadar, liderul lui 2016 trebuie sa fie un lider adaptat la un mediu globalizat, sa stapaneasca abilitatea de a comunica si conduce la distanta, sa se poata adapta oricarei culturi si sa poata genera performanta indiferent de provocarile economiilor locale.
Este foarte posibil ca studentii si profesorii viitorului sa nu mai fie legati de clase asa cum le stim noi, ci de clase virtuale independent de zona geografica in care functionezi. Pepinierele de leadership se vor forma astfel si altfel decat eram obisnuiti la umbra altor lideri sau in programe formale in multinationale.
Articolul face parte din numarul 8 al revistei Business Days Magazine.
Business Days Magazine este un proiect editorial Business Days care are scopul de a promova cultura antreprenoriala sanatoasa in Romania.
Revista Business Days Magazine este o revista de tip glossy cu 72 de pagini, aparitie trimestriala, intr-un tiraj de 2.500 de exemplare, ce se distribuie gratuit catre participantii la evenimentele Business Days, parteneri, speakeri, potentiali parteneri, camere de comert bilaterale partenere, asociatii profesionale, scoli si universitati. Conform cercetarii efectuate revistele Business Days sunt citite de peste 90.000 de cititori.
Redactor: Anca Doicin