
Profit, scaderea timpilor de aşteptare, dar şi parteneriate cu diverşi furnizori, de exemplu MasterCard sau Sodexo Pass, in aşa fel incat sa poata oferi beneficii clienţilor sai, cam acestea sunt preocuparile actuale ale lui Radu Balaceanu, la un an de cand a fost numit director pe Romania la FoodPanda, cea mai mare platforma on-line de comenzi de mancare din Romania (deţine peste 50% din piaţa evaluata de companii la peste 20 de milioane de euro).
Din august 2014, momentul venirii lui Balaceanu la conducerea FoodPanda, şi pana acum, platforma a crescut, de la 200 de restaurante partenere, la aproape 500, plata on-line cu cardul a crescut, de la o rata de utilizare de 8% in 2014, la 15% in 2015, comanda medie a crescut la 15 euro, iar branduri importante, precum La Mama sau Subway, au fost atrase pe platforma, iar cele mai ambitioase proiecte ale lui Balaceanu au fost lansate si functioneaza deja: serviciul propriu de livrare al platformei si intrarea pe segmentul comenzilor corporate – meniuri reduse cu pana la 50%.
Şi asta in condiţiile in care, inainte de numirea sa, fusese bursier al Universitaţii de Economie şi Finanţe din Sankt Petersburg şi, dupa terminarea ASE-ului, se intorsese in Federaţia Rusa sa puna pe picioare biroul local al uneia dintre cele mai importante companii de brokeraj din Sankt Petersburg. Deci, facuse vanzari şi intermedieri financiare
. La interviul pe care l-a susţinut anul trecut insa, in faţa directorului global al FoodPanda, care este start-upul susţinut de incubatorul german Rocket Internet, cu acoperire in peste 40 de ţari, şi al şefului pe zona CEE, a aflat ca ei sunt interesaţi tocmai de dezvoltarea zonei de vanzari a businessului. „Eu aveam backgroundul de vanzari intr-un mediu foarte-foarte dificil, cum este piaţa de capital, unde ai nişte KPI-uri, nişte indicatori de performanţa foarte mari, şi trebuie sa fii agresiv, ca sa ii atingi. Iar strategia de vanzari trebuie facuta tailor made, pe anumite categorii de persoane. Eu cred ca asta ar fi motivul, punctul de diferenţiere intre mine şi ceilalţi concurenţi“, argumenteaza Radu Balaceanu.
Spune ca i-a luat trei luni sa se puna la punct cu ce se... mananca ecommerce-ul sau cum se face marketing pe zona asta. Cum a reuşit sa atraga atatea restaurante pe platforma? Balaceanu spune ca a reuşit sa le convinga ca este un loc in care sunt puse in evidenţa şi ca nu se canibalizeaza deloc. In plus, le-a oferit accesul la tot felul de informaţii pe care le contabilizeaza FoodPanda – referitoare la ce işi doresc clienţii, de cate ori comanda, la ce ore, rata de retenţie, de revenire, tot felul de „KPI-i interesanţi“, cum ii numeşte Balaceanu. „Am reuşit sa conving restaurantele ca nu accesam aceeaşi piaţa.
Pana la urma, businessul asta de comenzi on-line şi livrare este total diferit de businessul lor de zi de zi. Sunt restaurante care au crescut de şapte ori cu noi. Sunt restaurante care exista doar on-line. Crazy Duck, de pilda, exista doar pe FoodPanda. L-am creat pentru ca am aflat ca proprietarul unui restaurant de pe platforma noastra este un mare importator de carne de raţa. Pe care nu o folosea intensiv in restaurantul lui. Şi aşa, impreuna, am gasit o denumire şi am creat o nişa, deşi, fizic, acel restaurant nu exista, ci foloseşte bucataria celuilalt restaurant“, spune Balaceanu.
„Daca restaurantele livrau sapte zile pe saptamana, colaborarea cu FoodPanda le-a adus inca trei zile de livrari. Este o situatie win-win, atat pentru restaurante, care beneficiaza de promovarea facuta de expertii foodpanda.ro, cat si pentru clienti, care au garantia ca aleg mancare de calitate“, continua el.
In luna august, anul acesta, de pilda, a reuşit sa atraga 40% clienţi noi, faţa de media de 15-20%. „Ştiam ca e o luna mai puţin buna, o luna de concedii, in care oamenii ies seara la terasa şi nu mai comanda mancare. Am plusat pe piaţa de marketing şi am atras clienţii, cum ne interesa“, spune country managerul FoodPanda.
Care ii sunt KPI-urile viitoare? Urmatorul nivel pe care se va concentra va fi obţinerea profitului, caci, la acest moment, businessul este interesat doar de creşterea pieţei.
Pentru asta, trebuie sa livreze mai repede, sa micşoreze timpii de aşteptare, de la 60 la 45 de minute, şi sa creasca masa de clienţi. Pe care Balaceanu işi propune sa şi-i atraga din zona corporate – compania sa ofere beneficii catre angajaţi, iar angajaţii sa aiba, la randul lor, reduceri de minimum 15%, sa stimuleze comenzile de grup, prin aplicaţia FoodPanda, transformand vechea lista pe hartie intr-una on-line, şi sa stimuleze plata on-line oferind clienţilor, prin parteneriate cu MasterCard sau MasterPass, condiţii speciale – vouchere de discount sau promoţii.
Doar ca, acum, experienţa deja il recomanda.
Articolul face parte din numarul 8 al revistei Business Days Magazine.
Business Days Magazine este un proiect editorial Business Days care are scopul de a promova cultura antreprenoriala sanatoasa in Romania.
Revista Business Days Magazine este o revista de tip glossy cu 72 de pagini, aparitie trimestriala, intr-un tiraj de 2.500 de exemplare, ce se distribuie gratuit catre participantii la evenimentele Business Days, parteneri, speakeri, potentiali parteneri, camere de comert bilaterale partenere, asociatii profesionale, scoli si universitati. Conform cercetarii efectuate revistele Business Days sunt citite de peste 90.000 de cititori.
Redactor: Anca Doicin