Viitorul pieței muncii în lume

Viitorul pieței muncii în lume

Viitorul pieței muncii în lume sună foarte promițător dacă vom ști cum să ne ajutăm de inteligența artificială și de mediul de muncă digital. De asemenea, în contextul în care ne aflăm, oamenii ar trebui să se adapteze mediului de muncă mai sus amintit, iar angajatorii ar trebui să observe care sunt factorii pentru care generația Y schimbă foarte des locurile de muncă. Iată cum va arăta piața muncii în următorii ani, dar și de ce ar trebui să țină cont viitorii angajați și manageri.

Inteligența artificială este viitorul

Inteligența artificială va crea mai multe locuri de muncă, dacă inovarea este direcționată corespunzător, crede Stephane Kasriel, CEO-ul platformei pentru fleelanceri Upwork. Trebuie însă să ne dăm seama nu ce locuri de muncă vor dispărea, ci care locuri de muncă vor fi căutate în următorii 30 de ani. Ea mai precizează că omul va trebui să fie partener cu mașinile și cu roboții creați și nu împotriva acestora, pentru că dacă aceste crede că tehnologia sau roboții vor prelua sarcinile omului, acesta va avea de pierdut. Inteligența artificială a fost creată tot de om pentru a-i fi de ajutor, nu pentru a concura cu ea, iar omul are ceva ce inteligența artificială nu are: creativitate.

Orașele vor concura între ele pentru talentele de top

Marile companii își aleg de obicei marile orașe pentru a-și stabili sediile. Companii precum Amazon, Google sau Facebook aleg orașele universitare pentru a-și stabili birourile, pentru că în acest fel pot avea acces la cele mai bune minți din mediul universitar. Se pare însă că în viitor talentele de top vor fi disputate între orașele mari și implicit mari companii.

Majoritatea forței de muncă din SUA va lucra ca freelancer 

În prezent, peste 57 de milioane de lucrători, adică aproximativ 36% din forța de muncă americană, sunt freelanceri, după cum notează wall-street.ro. Potrivit datelor Upwork, majoritatea forței de muncă americane va lucra independent până în 2027, cum aproape jumătate din generația milennials a ales deja freelancing-ul.

Mediul de muncă digital

În acest context, autorii Eric McLuhan & Frank Zingrone în cartea Essential McLuhan apărută prima oară în anul 1995, vorbesc despre digitalizare ca fiind simularea conștiinței. Aceștia sunt de părere că ne apropiem de faza finală a extensiilor omului - simularea tehnologică a conștiinței -  când procesul creativ de cunoaștere va fi colectiv și corporativ extins la întreaga societate umană, către diversele mijloace de informare în masă. Această simulare a conștiinței poate determina omul să fie dependent de media, dependent de instrumentele pe care le folosește astfel că, nu va mai fi tentat să facă comunicarea față în față, prin scrisori sau prin telefon, ci să folosească aplicațiile destinate unei comunicări mai facile. 

Mediul de muncă digital poate ajuta organizațiile în următoarele situații: ajută schimbarea în locurile de muncă, lucru care le facilitează munca angajaților, mai ales dacă au acces la rețelele de socializare; se mai pot uni comunicatorii online și offline prin intermediul device-urilor mobile, iar în acest fel, aceștia ar avea acces la instrumente și ar putea lucra mult mai ușor. De asemenea este foarte imporant ca, odată ce tehnologia s-a dezvoltat, angajații să poată avea acces la informații corecte într-un timp cât mai scurt și, nu în ultimul rând, contextul care este foarte important pentru angajați, conform unui material publicat în anul 2012 de Deloitte, intitulat The digital workplace: Think, share, do Transform your employee experience. Dacă dezvoltarea tehnologiei poate fi folosită la potențialul ei maxim, atunci atât angajații cât și consumatorii vor fi satisfăcuți și vor rămâne loiali companiei.

Mai trebuie precizat și faptul că digitalizarea are efect doar dacă este folosită de toți membri organizației, altfel, dacă diferă mediul de comunicare, diferă și sensul acesteia pentru că este important atât ce se comunică cât și prin ce fel de canal se face și în ce moment sau în ce context.

Generația Y este cea care își schimbă foarte des locul de muncă

Conform aceluiași material mai trebuie menționat faptul că generația Y este cea care își schimbă foarte des locul de muncă spre deosebire de generațiile din urmă. A ține angajatul la locul de muncă ar crește șansele ca acesta să plece mai repede, pe când dacă există lideri capabili, angajații și distribuitorii trăiesc după un sistem comun de valori împărtășite și acționează ca o echipă, urmând un mare succes după scrierile lui Janelle Barlow din cartea Shift! Powerful Stories of Organizational Transformation publicată în anul 2016. Cu atât mai mult, este nevoie de o cultură organizațională care să îl determine pe angajat să rămână în companie și să fie loial acesteia, iar mediul digital poate fi considerat o evoluție a locului de muncă care obișnuia să existe.

64% dintre oameni ar opta pentru un job plătit mai slab dacă ar putea să nu lucreze la birou, iar acest lucru se întâmplă pentru că informațiile le putem afla atât de ușor, încât este mai simplu dacă am putea fi în mai multe locuri deodată. Nu în ultimul rând, productivitatea organizațiilor care au rețele sociale puternice este mai mare cu 7% decât productivitatea companiilor care nu au, conform materialului publicat de Deloitte enunțat mai sus, lucru ce se întâmplă pentru că acele companii care pun accent pe social media, au o strategie de comunicare, sau cel puțin știu că o cultură organizațională foarte bună nu este suficientă dacă acea companie nu comunică despre ea. Conform unui alt material publicat de Deloitte (în anul 2014), Stakeholder Engagement, organizațiile care au instalat instrumente de social media au determinat creșterea satisfacției angajaților cu 20% din pricina faptului că oamenilor le place contextul nou în care lucrează, fiind mult mai convenabil să folosească instrumente care sunt în ton cu contextul în care se află, și nu instrumente depășite.

Mai trebuie spus și că engagement-ul angajatului cu o companie este opus retenției sau reținerii lui față de aceasta, retenția putând fi încetinită dacă se pune accent pe social media pentru că acestea sunt mai atractive decât alte instrumente pentru atragerea angajatului. Nu în ultimul rând, mai trebuie precizat și faptul că joburile tradiționale, dar și eliberarea de management ar mai putea fi două motive pentru care cei din generația Y părăsesc mai des locul de muncă, după părerea Andrei Bria, redactor la start-up.ro.

Fii de neînlocuit la locul de muncă!

Nu în ultimul rând, educația trebuie adaptată la condițiile mediului digitalizat și industriei 4.0, dar pe lângă asta, orice persoană ar trebui să știe cum să își facă mai bine treaba la locul de muncă. Din acest motiv, autorul Seth Godin scrie în cartea Ești de neînlocuit? câteva lucruri foarte interesante despre cum ar trebui să-și aducă un o persoană aportul într-o companie, unul dintre ele fiind acela că efortul emoțional e mult mai valoros decât munca fizică. Pe nimeni nu interesează cum faci un lucru și cât de greu îl faci, ci ce reușești să transmiți odată ce l-ai făcut. De asemenea, autorul mai spune că într-o societate care ignoră geniile, oamenii trebuie să pună preț pe artă și pe creativitate, cunoștințele trebuind a fi combinate cu judecata, arta și generozitatea. Autorul a scris acestea pentru că a observat cum oamenii se limitează în anumite locuri de muncă în loc să își folosească potențialul maxim acolo unde lucrează. Dacă ar face acest lucru, munca lor ar avea o valoare net superioară.

Inteligența artificială a fost poate cea mai bună invenție a omului, motiv pentru care aceasta trebuie exploatată ca atare. Trecând mai departe, există multe motive pentru care generația Y alege să schimbe locurile de muncă mult mai des față de generațiile din urmă, însă dacă antreprenorii își vor da seama exact care sunt acelea, vor avea câștig de cauză atât ei, cât și business-ul lor. Un lucru este sigur însă: o cultură organizațională puternică slăbește șansele unei persoane de a părăsi locul de muncă. Nu în ultimul rând, mai trebuie notat faptul că mediul de muncă se schimbă, se digitalizează din ce în ce mai mult. Managerii și viitorii angajați care se adaptează noului mediu de muncă digitalizat vor avea numai de câștigat, dar mai adaptați vor fi aceia care vor fi de neînlocuit acolo unde lucrează.

Vezi mai multe articole din categoria: Management & Strategie