
Orice angajat poate avea un rol foarte important într-o organizație, însă rezultatele acestuia depind de un comportament fără de care succesul s-ar transforma în eșec. În cele ce urmează veți afla cât de important este comportamentul angajatului în cadrul unui business, cât contează cultura companiei, precum și factorii care îl influențează pe angajat să se comporte într-un anumit mod.
Emoțiile și gândirea, factori în dezvoltarea angajatului
Conform unui articol publicat pe site-ul mckinsey.com, intitulat Behavioral science in business. Nudging, debiasing, and managing the irrational mind, omul este condus de subconștient și de irațional, însă vorbim de un irațional predictibil, iar asta înseamnă că poate fi controlat. Această idee poate fi înterpretată în sensul în care emoțiile oamenilor pot fi prezise și controlate, sau mai bine zis, direcționate, influențate în direcții pozitive, atât pentru ei cât și pentru organizația din care fac parte.
Tot în acest articol se face referire la conceptul de nudging, o ”înghiontire” a emoțiilor pentru ca angajații să poată vedea și emoții alternative, ce nu țin de sfera raționalului, dar care sunt pozitive, fapt ce îi va face să aibă și o atitudine pozitivă, ceea ce va duce la o schimbare de comportament. În același timp, opiniile acestora pot fi inhibate în grupuri mai mari, astfel că aceștia vor urma, inconștient, liderii grupului unde opiniile sunt prestabilite, fiind mult mai greu să vină cu opinii proprii.
În acest context, John Maxwell a scris în cartea Începe să gândești, faptul că acțiunile oamenilor reflectă gândurile lor și că, dincolo de comportament, ar trebui schimbat modul de gândire, iar acest lucru se aplică și angajaților din cadrul unei organizații. Ei ar trebui orientați nu să schimbe rezultatele acesteia, ci gândirea acestora despre organizație pentru ca ulterior să aibă rezultate mai bune decât cele existente.
Safety culture, importantă pentru organizație
Articolul menționează importanța culturii într-o organizație, mai ales a unei culturi sigure. Conform autorilor Rohit Deshpande și Frederick E. Webster, Jr. care au scris articolul Organizational Culture and Marketing: Defining the Research Agenda, ei definesc cultura organizațională ca fiind un model de valori împărtășite și credințe care ajută membri unei organizații să înțeleagă de ce anume se întâmplă lucrurile și să fie învățați cu normele organizației. Această cultură este foarte greu de schimbat, drept pentru care ea trebuie valorizată la maxim și nu regândită și mereu ajustată.
În cartea Organizational Culture and Leadership însă, Edgar H. Schein susține că aceeași cultură înglobează de fapt următoarele dimensiuni:
- Structural stability ("Stabilitatea structurală") - cultura este fundamentul identității grupului, de aceea cultura se schimbă atât de dificil,
- Depth ("Adâncimea") - Cultura este atât de adâncă încât membrii grupului pot fi inconștienți de ea
- Breadth - cultura afectează totul într-o organizație, atingând fiecare funcție și activitate
- Patterning or integration ("Modelarea sau integrarea") - Cultura este ceea ce determină comportamentele și valorile grupului și ritualurile coerente -. O cultură trebuie să fie stabilă, trebuie să aibă valori bine definite, trebuie să îi facă pe alții să adere inconștient la aceasta și, nu în ultimul rând, trebuie transmisă mai departe, mai ales clienților.
Fără valori, nu am putea defini o organizaţie, iar pentru că oamenii trebuie să se identifice cu ea, aceştia se identifică în primul rând cu valorile și cu identitatea. O organizaţie fără valori este lipsită de identitate şi, deci, lipsită de importanţă şi de vizibilitate pentru posibilii consumatori și angajați.
Vorbind de angajați, preferințele individului față de cultura organizației sunt legate de angajament, satisfacție și cifra de afaceri după părerea profesorului Charles O'Reilly, exprimată în articolul People and Organizational Culture: A Profile Comparison Approach to Assessing Person-Organization Fit. Odată ce acestea sunt suficient de atractive pentru posibilul angajat, acesta poate decide să adere sau să nu adere la acestea. Angajatul este o prioritate a companiei deoarece productivitatea crește odată ce se multiplică valorile angajaților și se satisfac nevoile clienților.
Influența asupra angajatului
John Maxwell a vorbit foarte mult despre influență în câteva cărți ale sale, două dintre ele fiind Atitudinea învingătorului și Cum să devii o persoană cu influență. Acesta e de părere că o atitudine poate fi influențată de mediu, motiv pentru care cultura unei companii este deosebit de importantă după cum am arătat mai sus. De asemenea, acesta mai crede că există influență atât negativă cât și pozitivă, cea pozitivă fiind aceea în care se este adăugată valoare oamenilor. Pe lângă faptul că cel care ”înghiontește” angajații pentru a avea un anumit comportament trebuie să fie integru, acesta poate educa alți oameni, însă nu trebuie să educe sau să îi ”înghiontească” astfel încât angajații să fie dependenți de aceste ghionturi. Dacă se întâmplă acest lucru, ghionturile îi fac mai mult rău decât bine, însă dacă cel care influențează îi înțelege pe oameni, are încredere în ei, nu doar că le influențează pozitiv subconștientul, dar îi poate forma drept alte persoane de influență pentru viitori angajați. Teza lui John Maxwell este că influența se poate ”preda” indirect dacă este făcută astfel încât să nu îi fie lezată libertatea de acțiune sau liberul arbitru al angajatului, iar acest lucru are un impact foarte pozitiv asupra companiei. După misiunea și viziunea acesteia, angajații sunt pe locul imediat următor, iar fără aceștia organizațiile nu ar putea funcționa.
Comportamentul angajaților poate fi influențat în mod pozitiv dacă se acționează la un nivel mult mai profund, acela al gândirii. De asemenea, cultura organizațională este pilonul principal pe care angajații se sprijină atunci când vine vorba de funcționarea unei companii, motiv pentru care valorile acestora trebuie să fie cât mai similare cu cele ale companiei, iar, nu în ultimul rând, dacă există o cultură a influenței pozitive într-o organizație, aceasta nu numai că se va diferenția și va fi mereu agilă, dar va performa mai bine decât ar fi crezut vreodată. Fiecare angajat poate aduce valoare companiei, iar dacă fiecare învață cum anume și ce trebuie să facă, organizația va fi mai valoaroasă ca oricând.
Dacă sunteți interesați de tema culturii organizaționale și a modului în care aceasta influențează angajații, vă invităm să urmăriți o sesiune dedicată acestei teme de la evenimentul Cluj Business Days 2013.