Cum a schimbat pandemia industria turismului si ospitalitatii

Cum a schimbat pandemia industria turismului si ospitalitatii

Industria turismului a fost printre cele mai afectate industrii din cauza pandemiei. De la zboruri anulate, la hoteluri închise și evenimente reprogramate sau anulate, industria turismului a avut în primele nouă luni ale anului o scădere de peste 50%. Numărul zborurilor a scăzut de la începutul perioadei de carantină și până la începutul verii de la aproximativ 200.000 la mai puțin de 50.000. Destinațiile turistice au resimțit din plin restricțiile de circulațiile, orașe turistice prin definiție apropiindu-se de 1% din numărul de turiști dinainte de criza sanitară. 

 
 
 

Cele mai afectate au fost afacerile din domeniul ospitalității, care au fost condamnate – unele la a-și închide ușile (hoteluri, muzee, restaurante, baruri, pub-uri), altele la pivotarea spre o nouă direcție de business (restaurantele care și-au dezvoltat segmente de livrări).

Tendințe în turism – ce a însemnat criza sanitară pentru industria de turism

Odată cu aceste luni de incertitudine, au apărut schimbări importante pe de o parte în fluxurile pentru turiști, dar și în comportamentele consumatorilor – de la decizia de cumpărare a unei vacanțe, la preferințele legate de locații și dotările acestora. De exemplu, în industria aviatică s-a observat în ultimele luni o schimbare a preferințelor de cumpărare către achiziționarea biletelor de avion în regim last-minute, pentru curse din următoarele 2-3 zile, în industria hotelieră clienții sunt orientați mai degrabă către a căuta locații care au primit certificări de tipul COVID-Safe, iar pe perioada vacanței de vară turiștii au căutat mai degrabă destinațiile locale sau cel puțin în țări vecine, care permiteau accesul mai ușor, cu sau fără rezultatele unui test.

 

În ce privește afacerile din domeniul ospitalității, acestea s-au orientat spre inițiative de tipul pay now, travel later, spre creșterea influenței online-ului în business, mai ales pentru a comunica cu clienții fideli și atragerea de noi clienți, la implicarea în lupta împotriva virusului prin oferirea de mâncare și servicii pentru cei din linia întâi, la adăugarea de noi linii de business precum livrarea la domiciliu sau dezvoltarea de grădini cu diferite legume și transformarea lor în conserve.

Una dintre cele mai apreciate și premiate inițiative din perioada de lockdown a avut la bază ideea de a lucra împreună pentru a-i ajuta pe alții să reziste perioadei dificile -  mai multe rețele de hoteluri și restaurante au pus la bătaie într-o licitație experiențe speciale: week-end-uri la podgorie sau mini-vacanțe la hoteluri de lux, cine selecte, mese pregătite de cei mai cunscuți private chefs, lăzi cu sticle de vin, pentru cei care au vrut să cumpere aceste experiențe pentru viitor, banii strânși fiind direcționați spre ajutarea afacerilor mai mici, puternic lovite de criză.

 

Online-ul a devenit probabil cel mai important pion în industrie, afacerile din domeniul ospitalității orientându-se din ce în ce mai mult spre această direcție. Restaurantele și-au actualizat website-urile, transformându-le și în magazine online, folosite pentru a crește segmentul de livrare, s-au parteneriat cu platforme de livratori (care au avut în această perioadă creșteri cuprinse între 30 și 50 la sută) sau au început să își dezvolte propriile grădini pentru a crește ingrediente care să le fie de ajutor în viitor și a-și păstra clienții aproape.

Unii bucătari au transformat gătitul în show online și lecții de gătit pentru clienți, iar alții au semi-pregătit produsele pe care le serveau înainte în restaurant și le-au livrat clienților pentru a finaliza acasă procesul de pregătire. Desigur, experiența în sine nu se compară cu cea de restaurant, însă unii s-au gândit inclusiv la asta, trimițăndu-le clienților fideli și veselă și tacâmuri, pentru o experiență cât mai aproape de ce știau ei. Toate acestea pentru a le transmite mesajul “ne gândim la voi, vrem să vă rămânem aproape”.

 

Când își va reveni industria de turism

Specialiștii Statista, una dintre cele mai cunoscute companii de cercetare de piață din lume, punctau la o conferință online din luna septembrie că piața de travel va începe să își revină la nivelul din 2019 abia în 2023, aceste estimări fiind bazate însă pe faptul că nu va exista un al doliea lockdown total la nivel mondial. Țări precum Statele Unite, China sau Germania, care au un turism intern foarte dezvoltat se așteaptă la o revenire mai devreme, din 2021. Turismul domestic va fi în creștere în perioada următoare, acest trend fiind deja observat în toată lumea, cum toată lumea se ferește să zboare pe distanțe mari, unii evitând complet avionul. Însă această scădere a turismului nu se va aplica și în cazul turismului de lux, acolo unde specialiștii prevăd o revenire puternică încă din 2021.

Vezi mai multe articole din categoria: Trenduri & Oportunitati