Taraba Virtuală, proiectul care educă producătorii în spirit antreprenorial

Taraba Virtuală, proiectul care educă producătorii în spirit antreprenorial

Uneori antreprenoriatul îi alege pe antreprenori – asta susțin fondatorii aplicației Taraba Virtuală, care sunt în așteptarea rezultatelor votării din cadrul Finalei Globale Chivas Venture. Am vorbit cu Roxana Bitoleanu, co-fondator Taraba Virtuală, aplicația care a câștigat competiția națională Chivas Venture, despre ce înseamnă provocarea trecerii la antreprenoriat după ce ai lucrat într-o companie mare, despre cum poți dezvolta o aplicație care să ajungă cunoscută în întreaga lume, despre ce înseamnă antreprenoriatul cu impact social.

Business Days: Cum evoluează proiectul Taraba Virtuala după câștigarea fazei locale a competiției Chivas Venture? Ce impact are participarea în finala globala Chivas Venture asupra dezvoltării business-ului?

Roxana Bitoleanu: Taraba Virtuală se dezvoltă frumos și în același timp accelerat după câștigarea competiției locale Chivas Venture. Am cunoscut oameni deosebiți care ne-au ajutat și sfătuit din propria experiență, învățăm din greșelile celor dinaintea noastră și ne dorim ca impactul social să fie cât mai mare. Antreprenoriatul cu impact social este unul mai puțin cunoscut în România și cunoscând alți 26 de astfel de cetățeni ai planetei realizăm că nu suntem singurii care lucrăm pentru un scop mai mare.

Business Days: Cum vedeți dezvoltarea proiectului Taraba Virtuală în următorii ani?

Roxana Bitoleanu: Taraba Virtuală este un proiect ce a pornit din dorința de a ajuta producătorii locali din apropierea marilor orașe ale țării să fie mai vizibili oamenilor cu activitatea și produsele lor. În primul rând, ne dorim să asigurăm o ofertă generoasă oamenilor ce locuiesc la oraș și își doresc produse crescute natural, doar prin intervenția naturii și grija omului. Prin urmare, e nevoie de mai mulți producători înregistrați în aplicație, în zone cât mai diverse. Noi ne ocupăm de validarea acestora și promovarea lor pe canalele noastre de comunicare și încurajăm clienții să ne spună ce își doresc de la aplicație și de la producători. 

Business Days: Care a fost cea mai mare provocare pentru echipa Taraba Virtuală în realizarea proiectului?

Roxana Bitoleanu: Cea mai mare provocare a Tarabei Virtuale este să explicăm oamenilor că produsele sunt sezoniere, că plantele au un anumit ciclu de viață asupra cărora intervine doar natura și nu putem oferi roșii proaspete locale în mijlocul iernii sau primăvara. Roșiile în acest moment au câteva frunze și puțin peste 10-20 cm înălțime. Ne reîntoarcem la natură, la cum funcționează ea și când ne poate oferi ceea ce semănăm. 

Business Days: Ce aduce în plus Taraba Virtuală față de alte proiecte online care conectează consumatorii cu producătorii?

Roxana Bitoleanu: Sunt două aplicații, una dedicată clienților și una dedicată producătorilor. Aplicația dedicată celor din urmă vine în sprijinul lor cu foarte multă tehnologie, ajutându-i să își eficientizeze munca și să câștige timp prețios, pe care îl pot folosi altfel. Una din cele mai importante funcționalități este calcularea drumului cel mai scurt între comenzi. În ziua livrării, aplicația centralizează toate comenzile și calculează ordinea acestora, funcție de locația curentă a producătorului, astfel încât drumul către consumatori să fie cât mai optim cu putință. Oamenii văd în aplicația lor, la adresa selectată de ei, doar acei producători ce pot livra la adresa specificată. Cer o ofertă producătorilor și dacă aceștia pot onora comanda, transmit înapoi oferta cu o dată de livrare. Clienții sunt notificați de răspunsul producătorilor și dacă și ei sunt de acord cu termenii propuși, acceptă comanda. În ziua livrării, ambii trebuie să marcheze comanda ca livrată, respectiv primită, dacă totul este conform așteptărilor. Oferim producătorilor libertatea de a-și administra gospodăria ca pe un business, contribuind astfel la educația antreprenorială a oamenilor.

Business Days: Cum arată proiectul Taraba Virtuală în cifre? Care sunt obiectivele pentru următorul an? Dar pentru următorii 5 ani?

Roxana Bitoleanu: În momentul de față avem 30 de producători la nivel național și 4000 de utilizatori. Obiectivul este să ajungem la 100 de producători la nivel național, crescând uniform atât numărul de producători, cât și numărul de clienți. În următorii ani, ne dorim să oferim acest produs la nivel internațional, căci problema micilor producători este prezentă în mai multe țări din lume.

Uneori, antreprenoriatul îi alege pe antreprenori

Business Days: Ati devenit antreprenori după ce ați lucrat mai întâi în companii mari. Cum a fost această trecere pentru voi?

Roxana Bitoleanu: Lucrul într-o companie presupune de fapt lucru în echipă. Astfel, se pot dezvolta foarte multe abilități, de la comunicare, atenție pentru nevoile celuilalt și disciplină. Considerăm valoroasă experiența avută și ceea ce am învățat. Am realizat că avem puterea de a face schimbări bune în lumea în care trăim, iar impactul pe care îl avem se traduce, pe lângă indicatorii de performanță specifici oricărui business, și în zâmbetele oamenilor și reacțiile pozitive pe care le primim de la ei.

Business Days: Ce v-a determinat să alegeți calea antreprenoriatului?

Roxana Bitoleanu: Calea antreprenoriatului ne-a ales pe noi. După suferința avută din cauza unui fruct mâncat la ceas de seară, ne-am pus problema dacă ceea ce mâncăm este într-adevăr proaspăt. Din aproape în aproape cu cercetarea unei probleme personale, am ajuns să conștientizăm că producătorii locali români nu au o prezență online foarte bine pusă la punct, astfel încât oamenii să afle de activitatea lor. Iar munca lor poate fi eficientizată cu ajutorul tehnologiei.

Business Days: Ce v-a făcut să alegeți acest domeniu pentru start-up-ul vostru?

Roxana Bitoleanu: Am decis să ne concentrăm eforturile pe ceea ce știm mai bine. Suntem ingineri, cu experiență în industria software, ceea ce ne-a permis destul de ușor să abordăm problema din acest unghi și s-o rezolvăm punând la bătaie cunoștințele noastre.

Business Days: Care au fost cele mai importante provocări pentru voi ca antreprenori?

Roxana Bitoleanu: Antreprenoriatul în sine este o provocare și având pregătire tehnică este dificil să vedem perspectiva de business și să punem întrebările corecte. Însă acest lucru l-am rezolvat participând la un pre-accelerator de startups din Universitatea Politehnica din București, ce ne-a pus în contact cu oameni care au provocat atât modul nostru de gândire, cât și modelul de business ales și ne-au ghidat spre decizii în cunoștință de cauză. 

Comunitățile de antreprenori, o posibilă soluție pentru dezvoltarea antreprenoriatului în România

Business Days: Cum vedeți viitorul antreprenoriatului în România?

Roxana Bitoleanu: Se întâmplă lucruri foarte interesante în ecosistemul de antreprenoriat român și trebuie să fim atenți căci schimbările se întâmplă deja. Începem să avem modele și povești de pe urma cărora să învățăm. Sunt multe comunități care susțin antreprenoriatul încă din studenție și credem că antreprenoriatul și inovația trebuie sprijinite și ideile șlefuite până la un produs de succes.

Business Days: Ce ați învățat din experiența de până acum în competiția Chivas Venture? Ce alți antreprenori sociali sau oameni din business ați cunoscut la Acceleratorul de la Oxford?

Roxana Bitoleanu: În competiția Chivas Venture sunt 27 de finaliști, iar proiectele lor sunt extraordinare, de la reciclarea deșeurilor cu scopul de a crea haine până la captarea apei de ploaie și transformând-o în apă potabilă. Acceleratorul de la Oxford din cadrul Chivas Venture este o școală diferită, în care profesorii sunt atât cei care țin respectiva lecție, cât și ceilalți 26 de participanți în competiție. Am venit acasă cu foarte multe lecții pe care nu aș fi putut să le învăț altfel. Nu suntem singuri în misiunea noastră de a crea mai mult decât un business și sunt comunități de oameni determinați să sprijine antreprenoriatul social. Am învățat că există instrumente de măsurare a impactului social foarte precise, dar și multe alte instrumente de finanțare pentru acest tip de business.

Business Days: Ce le-ați spune oamenilor pentru a-i îndemna să voteze Taraba Virtuală in etapa de Vot Public Chivas Venture?

Roxana Bitoleanu: Am început Taraba Virtuală împreună cu celălalt co-fondator, Vlad, fără nici un fel de ajutor extern. Doar noi, experiența noastră și dorința de a crea un produs funcțional cu impact pozitiv în viețile oamenilor. Suntem foarte mândri de ceea ce am reușit să facem până în acest punct. Însă azi, în aceste momente, avem nevoie de un mic ajutor ca să putem continua acest proiect, atât de drag nouă și în care credem foarte mult. Și acest ajutor poate veni de la orice cititor, ce își rupe câteva secunde din timpul său, să voteze proiectul nostru în competiția Chivas Venture. Iar dacă mai poate da de veste și altor prieteni, este extraordinar! Ne caracterizează perseverența și nu ne sperie munca. Ne place ceea ce facem și ne dorim să avem un impact social cât mai mare. Votul oamenilor înseamnă foarte mult pentru noi, pentru că ne demonstrează că nu suntem singuri și că este nevoie de noi și Taraba Virtuală.

Vezi mai multe articole din categoria: Tehnologie & Inovatie