
Avicola Lumina din Constanța investește în două proiecte de cercetare pentru ou îmbogăţit pe cale naturală cu luteină, împotriva riscului de degenerescenţă maculară, respectiv ou îmbogăţit pe cale naturală cu antioxidanţi, pentru prevenirea hipertensiunii arteriale, diabet, artrită, cancer. Directorul întreprinderii spune că, „la nivel internaţional, mai există un singur brevet referitor la ouă îmbunătățite pe cale naturală cu luteină, obţinut în SUA, sursa de luteină fiind gălbenelele. În proiectul nostru, vom folosi resurse locale. Vom realiza astfel un circuit integrat al unor resurse vegetale valoroase ale căror proprietăți vor ajuta la prevenirea îmbolnăvirii oamenilor, dar și la bunăstarea găinilor“.
Oare câți români, în buna tradiție a scepticismului, nu au luat această știre ca un banc amar. La noi? Și s-a mai făcut doar la americani? Lumina, zici? Să recunoaștem că nu mai suntem obișnuiți cu astfel de știri, care, pentru economia și cercetarea românească de azi, par chiar „forțate“! Unii vor începe să dea credit știrii aflând că proiectele se derulează împreună cu Institutul Național de Cercetare şi Dezvoltare pentru Biologie şi Nutriţie Animală IBNA Balotești, iar cele două proiecte sunt parte ale unor programe naționale de cercetare, cofinanțate de la buget. Vor mai fi însă alții care ar vedea cu alți ochi știrea, aflând că „în spatele“ Avicola Lumina se găsește Agricola Bacău. Adică un grup care, în ultimii ani, pare să aibă o politică din a surprinde piața cu tot felul de inovații care, culmea, chiar au prins la public. Iar pentru unele, băcăuanii chiar au brevete de invenție – spre exemplu „ambalarea în tăviță de polistiren cu folie strech“.
INOVAȚIA CHIAR ȚINE DE FOAME
Apetența companiei pentru inovație e cu atât mai credibilă cu cât s-a născut dintr-o nevoie pragmatică. „Trebuia să facem ceva, pentru că, mai ales în 2010, criza a lovit cumplit sectorul nostru - au dispărut subvențiile (dintr-o negociere greșită cu UE), au scăzut prețurile (a scăzut puterea de cumpărare) și a mai venit și creșterea TVA-ului“, își amintește directorul general Grigore Horoi. Au umblat, desigur, la adaptarea proceselor de producție, pentru reducerea la maximum a costurilor și creșterea eficienței. Spre exemplu, o lecție a crizei a fost că e mai eficient ca fiecare divizie a grupului să aibă propriul ei departament de vânzări, activitatea să nu mai fie centralizată, ca până atunci. Dar de efect au fost și eforturile de a găsi acel „ceva“ care să se adapteze la noile cerințe ale consumatorului și chiar să-l impresioneze.
„Pentru asta noi am făcut ceva atipic - ne-am extins în plină criză. Am tăiat costuri, acolo unde se putea, dar am și continuat să investim. Am investit în oameni, în produse noi, am crescut sănătos“. Angajații se arată mulțumiți – dintr-un studiu Hewitt 2013 privind percepția supraangajatorilor, Agricola Internaţional a ieșit pe primul loc în rândul companiilor cu peste 1.000 de angajați. Consumatorii răspund mulțumiți – un studiu privind notorietatea brandului, Agricola a ieșit pe locul întâi ca mențiune spontană, înaintea liderului de piață, Transavia. Iar gustul puiului băcăuan este din acest an certificat și oficial, prin titlul de SUPERTASTE Bruxelles Europe – IQTi. Printre cei mulțumiți, oficialul Agricola nu uită să menționeze o parte esențială – „important a fost să ne menținem capitalul de încredere în rândul creditorilor“. E esențial pentru alimentarea în continuare a ideilor, precum cea de la Lumina.
"RATA DE REUȘITĂ LA LANSAREA UNUI PRODUS ESTE DE 30-40% DIN CAZURI. DE ACEEA, TREBUIE SĂ EXPERIMENTĂM MEREU ȘI MEREU. IAR, ÎN FINAL, CONSUMATORUL VA ȘTI SĂ APRECIEZE."
Mic tratat de inovație alimentară
Mai pui două pulpe în pachetul cu pui întreg. Îi zici puiul familist. Vânzările cresc!
Scoți puiul la aer, în curte ( 4 mp de pui, cum zice UE)! Îi zici puiul fericit. Consumatorul se bucură și el!
Dai puiul gata pregătit să fie băgat la cuptor, într-o tăviță specială. Îi zici puiul antistres, pentru că nu mai e un stres pentru gospodină. Bărbații se vor grăbi să-l cumpere.
De sărbători, dai salamul de Sibiu într-un ambalaj de vin de colecție. Îi zici cu aromă de coniac/șampanie. Trăim vremuri ideale pentru cadourile care să fie și practice, și... cu gust.
Dai un nou sens credinței populare că gălbenușul e bun (și) pentru ochi. Îi spui oul bogat în luteină. Printre efectele scontate - și cifrele din vânzări se vor vedea mai bine!
The need for new ideas was born from a pragmatic idea. ”We need to do something, because, especially in 2010, the crisis struck our sector”, the general manager Grigore Horoi remembers. Of course, they worked on adapting the production. But were also effective the efforts to find that something to adapt to the new requirements of the consumer and even to impress him. ”That is why is atypical what we did – we extended in full crisis. We cut the costs, where we could, but we also continued to invest. We invested in people, in new products, we grew in a healthy way”. The employees are pleased – from a Hewitt 2013 study regarding perception on employers, Agricola Internaţional went first along the companies with over 1,00 employees.
Articol scris de Anca Doicin, redactor Sef Business Days Magazine
Face parte din generaţia de jurnalişti care îşi găsea subiectele pe teren. De altfel, nici acum, Anca spune că nu reuşeşte să scrie un articol din birou, cu o singură sursă. Are peste 18 ani de experienţă de presă, preponderent în media de business, dar şi legal. A făcut şi presă de cotidian – Bursă, şi săptămânal – Capital, de revista – Money Express, dar şi on-line – Avocatură.com. În perioada în care Anca a coordonat această publicaţie, a dezvoltat şi coordonat o echipa de 13 jurnalişti din ţară, Avocatură.com fiind singură ce reuşea să treacă de graniţele Capitalei. A fost implicată în proiecte, ce, la timpul lor, erau considerate inovative, cum au fost Capital Top 300 sau Capital Top 100 companii. La finele anului trecut, a fost coordonatorul echipei ce a realizat şi publicat primul număr în limba română al revistei Intelligent Life – o franciză aparţinând grupului The Economist. Nu crede în puterea inspiraţională a motto-urilor, ci în puterea comunicării.
Descarcă Revista Business Days 3 ( http://businessdaysmagazine.instapage.com ) pentru a citi și restul articolelor.