
Vânzările online în România cresc anual cu 33%.
Nicio altă industrie nu crește atât de repede și suntem în top 5 creșteri în Europa, deci oportunitatea e uriașă. (sursa aici )
Și totuși, ce poți să faci tu, dacă nu ai un magazin online?
Lași oportunitatea să treacă pe lângă tine?
Te apuci să faci magazin online, chiar dacă nu ți se prea potrivește asta acum?
În cele ce urmează o să afli cum poți să vinzi online, fără să fie nevoie să îți faci un magazin online.
Tot ce ai nevoie ca să vinzi online se rezumă la 3 lucruri:
- O înțelegere a pașilor necesari ca să vinzi online, fără să ai magazin online (o să afli în acest material pașii, deci punctul 1 e bifat după ce termini de citit)
- Dorință de muncă (și aici cred că nu duci lipsă, ești antreprenor, vrei să ai succes)
- Disciplina de a avea răbdare să apară rezultatele, pe termen lung.
Concret, pașii pentru a vinde online sunt următorii:
1. Fă-ți un site (e destul de evident, dar merită menționat aici)
Facebook nu ajunge, e doar un canal prin care poți atrage vizite spre siteul tău.
Nu ai nevoie de un site mega-complicat, ai nevoie de un site care să meargă și care să fie ușor de utilizat de vizitatorii tăi.
Dacă ai deja un site sau vrei să-l reconstruiești, poate te inspiră lista de aici, cu cele 25 de elemente esențiale de care să ții cont.
2. Atrage vizite relevante spre siteul tău
Cu alte cuvinte, pe siteul tău trebuie să aduci cât mai mulți vizitatori care să aibă nevoie de produsele/ serviciile pe care le vinzi tu.
Nu există trafic gratuit 100%, pentru că cei care sunt pe prima pagină în Google au investit timp și bani la un moment dat ca să aibă conținutul de calitate pe site care să-i facă să urce pe prima poziție în Google.
Dacă plătești reclamă, e cu atât mai important ca traficul să fie foarte bine segmentat, ca să plătești clickuri doar pentru vizitatorii care sunt în categoria clienților tăi ideali.
De exemplu, dacă firmă ta vinde scule și unelte pentru construcții nu are rost să atragi pe siteul tău femei care caută jucării de pluș pentru copiii lor.
3. Oferă valoare pe siteul tău, prin articole pe blog
Dacă vinzi tapet și amenajări interioare, oferă idei interesante celor care ajung pe site.
Spune-le cum pot să-și amenajeze camera de zi cu tapet, ce opțiuni de culori se poartă anul asta, cum se curăță ușor un tapet “pictat” de un copil hiperactiv.
4. Cere emailul celor care intră pe site, în schimbul a ceva de valoare pentru ei
Dar nu oricum. Nu poți pur și simplu să le ceri emailul pentru că oamenii sunt în momente diferite în faza de cumpărare și nu o să-ți dea emailul pur și simplu.
Și nici nu poți să le zici: ”Abonează-te la newsletter” și gata…
Pentru că nu există nicio valoare percepută de vizitator ca să-ți dea emailul lui. Și n-o s-o facă (toți suntem sătui de spam).
De exemplu, o firmă din Cluj, distribuitor de tapet, a obținut în 2 luni peste 600 de emailuri active, reale, direct de la clienți potențiali, toți din București (orașul unde urma să deschidă un showroom) interesați de tapetul pe care îl comercializa firma respectivă.
În schimbul emailului le-a oferit vizitatorilor un catalog cu ultima colecție de tapet.
Dacă oferi valoare, primești valoare. Și emailul e cel mai valoros lucru pe care îl poți obține de la un prospect în această fază de cumpărare.
5. Dezvoltă o relație pe email și după aceea fă o ofertă
E foarte tentant că în secunda 2, după ce ai obținut emailul, să trimiți o ofertă de preț.
Greșit, foarte greșit! Pentru că prospectul te va ignora (vezi aici cât de grav) și vei pierde timp cu oferte, după care te vei demotiva și vei da vina pe piață, pe vreme, pe politicieni, pe echipa de fotbal… :)
Știi vorba “Nimănui nu-i place să i se vândă, dar ne place tuturor să cumpărăm”? Aș adăuga: ”Ne place să cumpărăm atunci când vrem noi să cumpărăm, nu când ai tu o ofertă pentru noi”
Dacă îi trimiți unui potențial client o ofertă, fără să dezvolți o relație cu el, e că și cum ai întâlni pentru prima data în viață o fată frumoasă în parc și i-ai spune direct: ”Salut, vrei să fii soția mea?”
Vizitatorul ți-a dat emailul pentru valoarea oferită, continuă să oferi valoare și o să devină client, dar acum trebuie să ai puțină răbdare.
Uite o idee testată de campanie de email care să te ajute să dezvolți o relație cu un prospect dar și să faci vânzare:
- Primele 3 emailuri: valoare, articole interesante, informații utile (fără nicio ofertă)
- Mailul 4: un soft-sell: un articol și o mențiune că îi stai la dispoziție dacă are nevoie de ajutor
- Mailul 5-7: valoare, alte informații interesante
- Mailul 8: un hardsell: un articol util și o ofertă clară, cu îndemn la acțiune direct: “Cumpără acum X, pentru că avem ceea ce ai nevoie, la un preț special” și cu pașii exacți pe care trebuie să-i facă ca să cumpere: “Sună-ne acum la telefon”, sau ”dă-ne un reply la email și răspundem în maxim 2 ore”.
6. După ce cumpără de la tine, continuă să îi dai valoare, fidelizează-l și transformă-l în ambasador
Mulți ar zice după pasul 5, gata, e ok, să ne concentrăm pe alți clienți.
Dar uită-te în urmă, cât ai investit în atragerea clientului. E păcat să nu îl transformi din client ocazional în client loial.
Pe termen lung vrei ca el să cumpere mai mult de la tine și să spună și altora cât de bine l-ai servit și cât de mult l-a ajutat firma ta.
În concluzie, cum ți se pare acum vânzarea online, fără magazin online?
Ești gata să aplici ideile de mai sus în afacerea ta?
Depinde doar de tine. Și de ambiția ta de antreprenor.
Piața va crește cu 33% și anul viitor. Poți fi pe val sau sub val. Alege.
Ciprian Soleriu este expert în creșterea vanzarilor online, coproprietar al agentiei digitale Brain Art si fondator al siteului Conversion Academy, unde invata antreprenorii care sunt “secretele” prin care afacerile din Romania isi pot transforma siteul intr-un vanzator eficient. Fara “magie”, doar psihologie și marketing.
In 2014, Ciprian este speaker la Cluj Business Daysin cadrul workshopului Cum sa faci siteul tau sa vanda din data de 9 iulie.