Povestea LEGO® SERIOUS PLAY®

Povestea LEGO® SERIOUS PLAY®

LEGO® SERIOUS PLAY® a apărut ca răspuns la o situație de criză. Povestea acestei metode ingenioase de rezolvare de probleme complexe în organizații a început în 1996, când grupul LEGO se confrunta cu o scădere dramatică a cotei de piață, în condițiile în care evoluția tehnologică deschidea ofensiva jocurilor video. 
Kjeld Kirk Kristiansen, CEO și proprietar al companiei din acea vreme, era nemulțumit de rezultatele întâlnirilor cu strategii companiei. În timp ce afacerea LEGO avea la bază imaginația, modul în care decurgea dezvoltarea unei noi strategii de piață pentru companie era... Ei, bine, ați ghicit: lipsit de imaginație!
În același timp, profesorii Victor Bart și Johan Roos de la IMD Business School din Lausanne, Elveția, căutau modalități inedite de a crea strategii de afaceri. Cei trei au început să lucreze împreună, pornind de la aceleași premise:

  • oamenii sunt cheia succesului unei organizații, ei vor și pot contribui la succesul organizațiilor din care fac parte;
  • strategia este ceva ce trăiești, nu ceva scris într-un document imuabil.

În următorii ani, grupul LEGO a fondat o nouă companie – Executive Discovery – iar cei doi profesori au reușit să-și continue cercetările în lumea de afaceri folosind piese LEGO în locul obișnuitelor post-it-uri, table și notițe. Totuși, s-a dovedit că doar piesele LEGO nu erau de ajuns. În afara unei bune dispoziții generale, ideile strategice se lăsau așteptate. A fost nevoie de expertiza lui Robert Rasmussen, director al LEGO Education, și a lui Per Kristiansen,  Director Executive Discovery, pentru dezvoltarea unei metode care să ofere rezultate palpabile în afaceri. În 2001, procesul a devenit viabil, fiind recunoscut ca metodă de gândire, comunicare și rezolvare de probleme complexe în grup prin simulări 3D în timp real.
După mai multe dezvoltări succesive, metoda a ajuns în stadiul de azi, bucurându-se de un succes major, în special în America, Asia și Europa.

Ce este LEGO® SERIOUS PLAY®?

LEGO® SERIOUS PLAY® este unul dintre cele mai de impact instrumente de leadership participativ folosite la ora actuală pentru a găsi răspunsuri la probleme complexe într-un mediu de afaceri impredictibil, în continuă schimbare: de la crearea unei strategii în timp real, găsirea unor soluții inovatoare pentru probleme complexe, acompanierea transformărilor organizaționale, explorarea culturii organizaționale până la consolidarea unei echipe.
 

Cum funcționează LEGO® SERIOUS PLAY®?

Metoda este un accelerator în afaceri. Funcționează ca un mecanism antifragilitate, prin care luarea deciziilor în condiții de incertitudine dobândește protecție la riscuri, diminuând astfel rolul norocului în ecuația unei afaceri de succes.
Metoda facilitează afaceri robuste, care devin mai performante ca urmare a unor șocuri simulate într-un mediu safe. Invită la sondarea evenimentelor improbabile (black swan events) și a impactului considerabil al acestora – pozitiv sau negativ - asupra afacerilor. Este un instrument util, într-o lume în care succesul depinde de iscusința noastră de a naviga cu agilitate într-un mediu de afaceri volatil, plin de incertitudini, complex și ambiguu (VUCA).
LEGO® SERIOUS PLAY® se bazează pe utilizarea ambelor emisfere cerebrale, concomitent cu angrenarea mâinilor într-un proces creativ ce are ca rezultat deblocarea resurselor inconștiente - atât la nivel individual, cât și colectiv - conferind claritate asupra subiectului explorat.  Metoda presupune atât ieșiri succesive din zona de confort, cât și lărgirea treptată a zonei de confort, datorită accesării stării psihologice de flux - manifestate prin inspirație, concentrare mentală extraordinară și pasiune în ceea ce faci.
În toate atelierele bazate pe LEGO® SERIOUS PLAY®, joaca este catalizatorul. Este acel ingredient care deschide mințile și inimile participanților, conducându-i la descoperiri surprinzătoare. Geniul jocului constă în facilitarea unor noi combinații cognitive în plan imaginar, pentru ca astfel să descoperim ceea ce funcționează în plan real.
 

„Nu credeam că poate fi atât de greu să te joci cu LEGO®!”

Ceea ce la prima vedere poate părea o simplă joacă, este numită - pe bună dreptate - “joacă serioasă”. Chiar denumirea metodei - SERIOUS PLAY  - poate părea un oximoron, o idee paradoxală. Nu este, pentru că procesul este foarte solicitant din punct de vedere mental.  Și asta nu o zic eu, ci o spun cei mai mulți dintre participanții la atelierele noastre complexe de strategie de afaceri sau de dezvoltare a echipei, cu durata de 1-2 zile.

Am avut numeroși participanți care, la finalul unui workshop complex mi-au spus:
“Deși nu părea, a fost cea mai dificilă joacă de până acum! Nu credeam că poate fi atât de greu să te joci cu LEGO®!”;
“Atelierul a fost extraordinar, dar mi s-a părut provocator să mă concentrez atât de mult timp”;
“Metoda este inovatoare și cere mare putere de concentrare. E mai anevoios decât aș fi crezut!”  

Prin contrast, pentru participanții cu profil de explorator mental (cum sunt și eu), combinația de concentrare intensă și joacă, generează creativitate productivă și un entuziasm debordant: “A fost foarte distractiv și valoros! Niciodată nu aș fi crezut că mă pot juca, aducând în același timp în prim-plan subiecte delicate, greu de abordat în discuțiile clasice. În plus, am constatat că joaca serioasă poate genera idei la care nu m-aș fi gândit vreodată!”; “Modul în care ne-ați sfredelit mințile, mi s-a părut folositor și uimitor!”
 

Ce organizații au obținut rezultate folosind LEGO® SERIOUS PLAY®?

Deși recent intrată pe piața din România, metoda este folosită cu succes de aproape 20 de ani în cadrul multor companii de renume internațional.
Dintre organizațiile care au obținut rezultate folosind LEGO® SERIOUS PLAY® amintesc aici:
• Știință: NASA
• Protecția copilului: UNICEF
• Educație: MIT Media Labs, IMD
• Sectorul Bancar: Banca Mondială, Unicredit Bank, Master Card
• IT&Telecom: Google, Yahoo, Microsoft, Orange, Vodafone, Oracle, Fujitsu, Swisscom, Texas Instruments
• Industria auto: Toyota, Nissan Motors, Ferrari, Honeywell, Mercedes Benz, Airbus
• Farma/Chemicals: Pfizer, Roche, Novo Nordisk, BASF
• Tehnologie: Bosch, Siemens
• Curierat: FedEx
• Ospitalitate: Hilton
• FMCG: SAB Miller, Coca-Cola, Procter & Gamble, Unilever
 

Tu cum îți rezolvi problemele spinoase de afaceri?

Vrând-nevrând, afacerile ne scot din zona de confort zi de zi.
Dacă te confrunți cu situații de criză în afaceri sau cauți să lansezi un nou produs/serviciu într-un timp cât mai scurt și cu economii, simulările în timp real bazate pe metoda LEGO® SERIOUS PLAY® pot să-ți ofere răspunsuri. Cu condiția să-ți aduni laolaltă oamenii de încredere, să veniți cu mintea deschisă, cu chef de muncă și de joacă în același timp! 
 
Vezi mai multe articole din categoria: Management & Strategie