Planificare si management financiar – despre plasa de siguranta a marilor acrobati ai mintii

Planificare si management financiar – despre plasa de siguranta a marilor acrobati ai mintii

Il stiti pe Dean Kamen? Un Edison al zilelor noastre. Cel care a inventat un stent coronariar revolutionar, dar si iBot, scaunul cu rotile care poate urca si scari, a venit, la finele anilor ’90 cu inventie care urma sa schimbe planeta. Ii zicea “transportatorul personal” noului vehicul de mobilitate, lucrand in mare secret, pentru a nu i se fura ideea. Ideea revolutionara a primit finantare de 90 de milioane de dolari fara un business plan – Kamen nu dorea sa puna nici macar un cuvant pe hartie! -, investitorii jurand ca vor pastra secretul. Steve Jobs a primit un prototip si a spus ca va naste o schimbare la fel de mare ca PC-ul.

Se spunea ca va fi “pentru masina ceea ce a fost masina pentru trasura”. In decembrie 2001, se lanseaza ceea ce toata lumea astepta: Segway. Pana si presedintele SUA a fost filmat pe unul. Aceasta bijuterie tehnologica a avut insa un raspuns cumplit din piata: nu erau cereri. S-a ajuns la productia a cateva mii pe an, de la milioanele prevazute – dar nepuse pe niciun plan – de Kamen. Publicul nu a fost interesat sau, mai degraba, a pus intrebari simple: “Ce facem cand ploua?”. “Unde pun cumparaturile? Cu copilul ce fac?”. Dean Kamen, incapabil sa se obiectiveze, crede si azi ca inventia a luat-o mult inaintea vremurilor.
Lumea e plina de planuri marete. Fiecare are un plan, fiecare poate – si multi chiar o fac cu multa pricepere – sa puna pe hartie arhitectura unui business profitabil. Dar de aici pana la executie incepe… viata. Cum spunea legendarul artizan al razboiului de la finele secolului al XIX-lea, contele Von Moltke, cunoscut si ca Moltke cel Batran, “niciun plan de operatiuni nu poate sa extinda certitudinea pana dupa prima intalnire cu forta inamicului.” Sau, vorba unui contemporan pitoresc, boxerul Mike Tyson: “Orice plan e bun pana la primul pumn primit in gura.”


Depinde insa cine, cum si in ce fel face planificarea. Conform site-ului Harvard Business Review, decanul Facultatii de Management de la Universitatea din Toronto, Roger Martin, sesiza faptul ca exista, in acest moment, tendinta unui “strategic planning” in care sa se includa elemente generale, usor de inteles, dar care nu converg catre alegerile grele si marile pariuri care fac diferenta catre un succes cert al afacerii. Martin observa ca multi aleg un plan bazat pe strategia costurilor si a resurselor, dar sunt mai puitin atenti la oportunitati si, ultimamente, clientii. Solutia? E ceea ce spunea si Gregory Bern in “Iconoclast”: iesirea din zona de confort! Curajul! Si, revine Martin, pastrarea planului in zona plina de claritate, logica si focusarea pe rezultat.

Stalpii analizei raman insa, dupa cum se vede, de la creativi la executive - aceiasi: cantarirea cat mai corecta a bugetului – luand in calcul toate posibilele schimbari - si politica de cash-flow, proiectata din perspectiva unor solutii palpabile, reale, de optimizare si de redresare.


Sa inotam prin cifre este perfect, dar mai este nevoie de acel ceva pe care Jeff Bezos l-a rostit si Cristian Logofatu, ca fan al sau, l-a amintit la Iasi, in cadrul Business Focus: “Sa privim afacerea mereu ca si cum ar fi prima zi!”. Adica cifrele, ca semn al luciditatii, dar privite cu interesul, enuziasmul si atentia oricarui debut fertil.
Nimic, insa, de la scalare la activitatea fluenta, fara calcule. Fara a sti care e necesarul de capital si a descifrarii structurii acestuia. Fara managementul lichiditatilor si a circulatiei surplusului de cash. Fara un lucid control financiar. Fara minti racordate la realitatea financiara, ca altfel, lumea e plina de contabili plin de bune intentii! Cu focus pe randament. Pe scurt, echilibru intre strategie si buget.


Despre cele mai moderne instrumente de planificare si management financiar, despre erori si decizii bune in domeniu, despre planificare si indicatori-cheie, despre risc, crize si provizioane, despre finantare si trenduri noi in management, intr-o intalnire spectaculoasa la Cluj Business Days in cadrul workshop-ului Planificare si management financiar.
Dragi acrobati ai mintii, poftiti la plasa de siguranta.

Vezi mai multe articole din categoria: Management & Strategie