Trăim vremuri ciudate, nemaintalnite. Și, până acum 3 luni – de neimaginat. Nu doar pentru noi, ca indivizi, ci și pentru branduri și companii. Pentru că vremurile sunt excepționale și pentru că multe companii sunt derutate și se întreabă ce să facă în perioada aceasta, multe dintre ele se aruncă spre stoparea bugetelor de marketing, oprirea reclamelor sau campaniilor publicitare sau chiar disponibilizarea oamenilor de marketing. O greșeală majoră spun experții.
CUPRINS
-
Ce spun experții
-
De ce e importat să ai un brand puternic în timp de criză
-
Cum te ajută un brand puternic
-
Cum poți tu să îți crești brandul
Am traversat o perioadă de schimbare și metamorfoză a mediului de business, pentru unii a fost mai simplu să pivoteze în online, pentru alții mai greu iar pentru unii aproape imposibil. Cert este că multe s-au schimbat. Am tot menționat în aricolele trecute schimbările remarcate pe piață, trenduri și direcții. Acum vorbim despre brand și branding. Și vreau să vă întreb pe voi....Credeți că într-un context de business în care majoritatea aleargă după creșterea vânzărilor după soluții de finanțare și cash, imaginea companiei mai contează?
Experții spun, ca DA
Ce spun experții?
Ipsos România a explorat concluziile celui mai recent studiu de trenduri, punctând tendințele locale generale precum și cele mai importante concluzii legate de brandurile care activează în România. Ce s-a evidențiat în acest studiu este că, pe fondul pandemiei, cumpărătorii caută mărci care au ca scop să ghideze progresul social. Relația dintre branduri, companii și consumatori se așează pe baze noi, determinate de forța cu care criza actuală modifică structural rolul companiilor și al mărcilor în viața comunității. Poți vedea întregul studiu aici.
Din studiul realizat de Ipsos a reieșit că aproape jumătate din românii din mediul urban (43%) sunt preocupați cu privire la posibilitatea de a asigura cele necesare pentru ei și familiile lor, în timp ce 36% se tem că, deși ar dori să facă stocuri de produse, nu au banii necesari în acest scop. Noua situație le cere însă oamenilor să se adapteze și să fie mai deschiși la schimbări, de vreme ce 33% au încercat un brand sau un produs nou pentru că marca lor obișnuită nu mai era disponibilă în retail, ceea ce poate oferi mărcilor o șansă nesperată de a se mula pe noua realitate de consum și alegere.
De ce e importat să ai un brand puternic în timp de criză?
Ce remarcăm este faptul că, în momentele de criză oamenii încep să-și reevalueze prioritățile și tind să-și redirectioneze toata energia către asigurarea nevoilor de la nivelurile de baza regăsite în Piramida lui Maslow. Crizele socio-economice aduc după ele o scădere dramatică a nivelului de încredere arătat de oameni față de branduri.
Încrederea pe care oamenii o acordă unui brand reprezintă un mix format din empatie (pe fondul unor experiențe pozitive oferite de brand) și pragmatism (utilitatea produselor, în raport cu nevoile).
Am vazut, însă, că reevaluarea priorităților oamenilor pe timp de criza marginalizează factorul emoțional din relația oamenilor cu brandurile, astfel că pragmatismul ajunge să domine deciziile de cumpărare.
În consecință, afacerile cu un portofoliu de produse sau servicii care suplinesc nevoi de pe nivelele superioare se trezesc, într-un timp extrem de scurt, izolate de atenția clientilor și a potențialilor clienți, acum preocupați, asa cum am spus, de asigurarea nevoilor de bază.
Brandurile care nu pot suplini nevoile de baza ale clientilor pot oferi ceva poate mai important decat un simplu produs:
- Pot oferi sprijin emoțional.
- Pot deveni un ghid.
- Pot oferi valoare.
Ca să îți dai seamă de ce sunt convinsă că un brand puternic și inovator care te diferențiază pe piață este esențial, mai ales în timp de criză .... Te mai întreb ceva... Tu de la cine ai cumpăra un produs? De la o companie care a dat dovadă de stabilitate, consistență, inovație și creștere? Sau de la o companie fără nume, fără imagine și fără stabilitatea unui viitor.
Orice afacere, fie ea multinațională, sau locală, veche de 100 de ani sau un startup nou-nouț, are nevoie să pună clientul în centrul tuturor acțiunilor sale. Pentru că experiența clientului este atât de importantă, ai nevoie să desenezi cu grijă tabloul experienței clientului. Acest lucru face ca strategia de brand a companiei să fie coerentă, precisă și inovatoare.
Cum te ajută un brand puternic?
Sunt câteva elemente esențiale pe care ar trebui să le cunoști despre importanța unui brand în timp de criză. Există avantaje nesfârșite ale construirii și menținerii unui brand puternic. Iată cinci dintre beneficiile majore la care să te aștepți atunci când investești și creezi un brand puternic:
- Recunoaștere din partea clienților. Să ai un brand puternic înseamnă să fii recunoscut de clienți, fie că văd un logo, fie că citesc un text, fie că aud o voce, ei să identifice brandul tău. Cum te ajută acest lucru? Atunci când un client cumpără un anumit produs sau are în vedere un serviciu anume, acesta se va orienta în primă fază către companiile pe care le cunoaște deja și în care are încredere. Consumatorii sunt mult mai susceptibili să aleagă o marcă pe care o recunosc pentru a achiziționa un produs nou, chiar dacă nu știu foarte multe despre compania respectivă la acel moment.
- Avantaj competitiv pe piață. Brandul tău este ceea ce te diferențiază pe piață. Atunci când clienții îți recunosc marca, deja ai un avantaj competitiv al companiei. Cu cât vei fi mai vizibil pe piață, cu atât vei fi mai recunoscut, iar odată cu creșterea brandului va crește și competitivitatea ta pe piață.
- Introducerea mai ușoară a unor noi produse în portofoliu. Când ai deja un brand puternic și îți construiești un portofoliu cu clienți fideli, este adesea mai ușor și mai puțin costisitor să introduceți produse noi sau să le testezi înainte de a investi mai departe în ele. Dacă ai un brand puternic, inovator și un portofoliu cu clienți fideli, aceștia vor fi adesea interesați de noile produse pe care le lansezi. Vei crește astfel productivitatea și stabilitatea companiei.
- Loialitatea clienților și valorile partajate. Clienții sunt atrași de mărcile cu care împart valori, principii și interese. Când construiești un brand puternic, trebuie să transmiteți aceste valori pentru a crea o conexiune emoțională cu clienții. Loialitatea față de brand durează adesea o viață și chiar se transferă către generațiile viitoare.
- Credibilitate în fața clienților și creșterea ușurinței de cumpărare. Având un brand puternic și bine-cunoscut, îți îmbunătățește credibilitatea în fața clienților, în industria ta și în piața per ansamblu. Pe măsură ce îți creezi credibilitatea, creezi și recunoaștere, loialitate și competitivitate. Totul merge mână în mână și vei constata că, credibilitatea în piață a companiei are o legătură directă cu influențarea clienților în vederea cumpărării produselor tale. Oamenii vor să cumpere de la companii care le plac și în care au înredere. Dacă marca este credibilă, atunci îți vei mări vânzările și vei crește subranțial ușurința procesului derulat de echipa de vânzări.
Cum poți tu să îți crești brandul?
Poate până acum nu ai investit în brand și nu ai dat atât de multă imortanță elementelor de „personalitate” a companiei tale. Dar acum, este timpul să reevaluezi strategia mărcii, să regândești modalități de promovare și de diferențiere pe piață. Acest lucru te va ajuta în creșterea vânzărilor, fidelizarea clienților și creșterea stabilității pe termen lung a companiei tale.
Brandul este un cumul de promisiuni oferite de o companie consumatorului, dar și de valori, misiune și scop. Un brand puternic, construit corect, poate face diferența dintre a exista și a fi cu adevărat profitabil într-o piață tot mai inundată de anunțuri publicitare. Dacă îți dorești să îți construiești un brand puternic sau, poate, vrei să îți revizuiești strategia brandului, te invităm la un masterclass cu unul dintre cei mai renumiți arhitecți de brand din România care a lucrat pentru unele dintre cele mai mari companii, atât locale, cât și internaționale.
Dacă te gândești să îți revizuiești strategia de brand, avem o soluție pentru tine. Înainte de a începe, consultă un expert școlit la Oxford, care îți va da direcțiile pentru creșterea, optimizara sau construire unui brand puternic, inovativ și memorabil. Descoperă mai multe aici