.jpg)
“Sunt trei unități de măsură care îți arată aproape tot ce trebuie să știi despre eficiența organizației tale în ansamblu: gradul de implicare a angajaților, nivelul de mulțumire a clienților și cash flow-ul. E de la sine înțeles că o companie, oricât de mare sau de mică ar fi ea, nu poate câștiga pe termen lung fără angajați care cred în misiunea lor și care înțeleg cum pot face ceea ce au de făcut” (Jack Welch, ex-CEO al GE)
Sigur, în principiu, nimeni nu e de neînlocuit, dar nu e chiar cel mai profitabil lucru să ai mereu de înlocuit oameni. E un proces în primul rând cronofag. Plus costurile aferente: trebuie să ai timp să găsești angajați potriviți, să îi integrezi și să se integreze și, în funcție de particularitățile afacerii, lista poate continua.
Explozia de inteligență artificială și schimbarea generațiilor pe piața de muncă se simt acum. Datorită lor, procesul de fidelizare a angajaților, deci implicit pe cel de eficientizare a afacerii, să fie și mai important. Felul în care percepeau serviciul angajații din generația “boomers” nu seamănă deloc cu ce vor tinerii “Millennials”, iar despre generația “Z” nimeni n-a apucat să se dumirească prea bine. E de ajuns să ne uităm în microuniversul personal și ne dăm seama că bunicii noștri aveau alte așteptări de la slujbele lor decât copiii lor, care sunt părinții noștri care care, la rându-le, au dificultăți în a ne înțelege aspirațiile și listele pro și contra unui loc de muncă.
Un studiu recent arată că un angajat motivat are o productivitate cu 43% mai mare față de unul demotivat. În același timp, 76% dintre salariații intervievați își caută un alt loc de muncă pentru că nu se simt apreciați la actualul job, iar 79% dintre subiecți simt că superiorii lor nu sunt deloc interesați de cât de fericiți se simt ei la serviciu.
Și nu, nu e vorba despre răsfăț. E o realitate înspre care se uită cu atenție tot mai mulți angajatori. O realitate de care țin cont tot mai mulți angajatori de îndată ce îi înțeleg dinamica și importanța.
Iar discuția este, de fapt, despre unul și același lucru: motivarea angajaților.
6 metode prin care îți poți motiva angajații
-
Facilitează integrarea noilor angajați
Primul pas important a fost făcut: omul pe care ți-l doreai în echipă a spus “DA.” Acum, vine prima lui zi de muncă. Sigur, nu e ca atunci când un copil merge la școală în prima zi, dar un proces de acomodare tot există. Și cât va dura depinde în mare măsură de angajator. Pentru angajat, e important să simtă că ușa i se deschide de “Bun venit!”
- Așteaptă-i în prima lor zi de lucru cu biroul utilat, cu computerul pregătit, cu lista de parole, directoare și activități.
- Lasă instructajele și alte chestiuni teoretice pentru mai târziu.
- Prezintă-l colegilor și subliniază aptitudinile cu care poate contribui esențial la reușita proiectelor în care se va implica. E o abordare care îi ajută să se simtă parte din echipă de la bun început.
Mike Cassidy, antreprenor IT de mare succes, merge chiar mai departe de atât. Convins că fiecare om din echipă e crucial pentru companie, el își invită noii angajați la el acasă, la o cină privată, în prima săptămână de după angajare, indiferent de poziția pe care o vor ocupa.
-
Oferă-le salarii competitive, prime și bonusuri
Fiecare angajat se simte motivat atunci când munca sa este apreciată. E drept, recunoașterea nu este numai bănească, însă, factorul financiar joacă un rol important per ansamblu. Salariile competitive, primele și bonusurile reprezintă un factor motivațional important. Când un angajat a avut un rol decisiv într-un proiect important al companiei, un bonus îl face să simtă că e răsplătit pentru efortul lui suplimentar. Iar asta e parte din procesul de fidelizare.
Americanii de la Remington Products au creat un fond anual, în valoare de 25.000 $, special pentru recompensarea celor mai buni angajați. Oamenii primesc cecuri cu valori cuprinse între 200 și 500 $, în funcție de performanțele lor.
-
Tratează-i cu respect și empatie
E în natura umană să ne dorim să fim tratați omenește: cu atenție, cu respect și, în momente de vulnerabilitate, cu minimă empatie. Tratează-ți echipa cu profesionalism și demnitate, exact așa cum vrei să ți se răspundă, și vei crea premisele unei colaborări excelente. Iar dacă vei fi deschis, dacă vei învăța să-i asculți, să-i înțelegi și să-i susții, vor fi pe deplin motivați să muncească pentru tine.
-
Ia pulsul fericirii
Te întrebi care este legătura dintre tine, ca angajator, și fericirea angajaților tăi? E măsurabilă legătura directă dintre eficiența companiei și gradul de mulțumire a angajaților. Un om care vine zilnic cu drag la muncă va fi mai eficient, mai creativ și mai longeviv în cadrul firmei, decât unul pentru care o nouă zi de muncă este o corvoadă. Întrebă-i periodic despre cât de bine, ba chiar cât de fericiți se simt la locul de muncă și despre cum le poți oferi cele mai bune condiții de lucru. Deschiderea și interesul tău îi vor face să se simtă apreciați și importanți. Vorbim despre gesturi simple și eforturi minime cu rezultate maxime.
-
Oferă-le autonomie
În orice companie, angajații trebuie să prezinte periodic rapoarte de activitate, pentru monitorizarea eficiența muncii lor. Însă, nu-i controla și corecta la fiecare pas. Lasă-i să gândească și să acționeze liber, să învețe să ia și să își asume propriile decizii, să fie creativi.
Generalul american George Patton a avut curajul să pună în aplicare acest principiu chiar într-un domeniul foarte strict al armatei și a concluzionat: „Să nu le spuneţi niciodată oamenilor cum să-și facă treaba. Spuneţi-le doar ce trebuie să facă şi vă vor uimi cu propria lor creativitate şi genialitate.”
-
Diminuează stresul angajaților tăi
Stresul este inamicul modern numărul 1. Ne urmărește pretutindeni, de când ieșim pe ușă dimineața și până ne întoarcem acasă. Deseori, cu tot cu stres. E un fapt. Dacă știi acest lucru, știi și că trebuie să încerci să reduci nivelul de stres la birou. Cum? Aplici toate metodele de motivare a angajaților de mai sus, definești clar sarcinile și responsabilitățile fiecărui angajat, astfel încât fiecare să știe ce și cum face, cui raportează. Ajută să le oferi, din când în când, cursuri de dezvoltare personală sau comunicare, care-i vor ajuta să se deconecteze.
Concluzia e matematic simplă: angajați motivați = profitabilitate = afacere de succes.