E un fapt: piața muncii, la nivel global, este din ce în ce mai dinamică. Oamenii își pot schimba cu ușurință nu locul de muncă, ci și domeniul de activitate. Caută joburi care să le placă, să-i împlinească, să le ofere provocări și beneficii. Câștigurile financiare sunt încă foarte importante, dar deseori nu mai sunt exclusiv cele care decid dacă rămân sau nu într-un loc.
Millennialii au devenit cei mai căutați pe piață. În S.U.A., i-au depășit numeric pe angajații din generația X, iar până în 2015 se estimează că vor reprezenta 75% din totalul forței de muncă.
Mentalitatea lor este diferită de cea a generațiilor premergătoare. Au alte planuri și au alte aspirații. Folosesc din plin tehnologia, sunt flexibili, educați și știu exact ce vor. Sunt generația care nu tace, dar și face.
Conform unui studiu realizat de Forbes, 91% dintre ei nu preconizează să rămână la un loc de muncă mai mult de 3 ani, iar aceeași statistică afirmă că până la împlinirea vârstei de 35 de ani, vor fi schimbat cel puțin 5 joburi.
În acest context, companiile caută să-și îmbunătățească oferta de muncă, astfel încât să atragă cât mai mulți tineri angajați. Dar, ca să desăvârșească acest proces, trebuie să-i cunoască cât mai bine.
Millennilalii sub lupă
Deși ar putea trece printre pricinoși ori tradiționaliști “nine to five” drept cumva leneși, superficiali, nestatornici, dependenți de rețelele sociale și plini de pretenții, millennialii sunt, de fapt, doar diferiți. În mod firesc diferiți și diferiți mai ales față de generațiile părinților și bunicilor lor. Pentru a-i înțelege, trebuie să-i cunoști.
Chiar dacă au copilărit cu tehnologia, sunt foarte activi în mediul online, folosesc o mulțime de gadgeturi și aplicații care le ușurează viața, pun mare preț pe comunicare interumană, pe exprimarea dorințelor și emoțiilor, dar și a nemulțumirilor. Așteaptă în schimb aceeași deschidere din partea interlocutorului, indiferent că este vorba de părinți, profesori sau angajatori.
Când vine vorba despre sănătate, probleme sociale, economice și de mediu, millennialii se dovedesc foarte conștienți și implicați. Au un simț civic foarte dezvoltat, detectează și blamează nedreptatea și, spre deosebire de cei din generația X, nu se sfiesc să reacționeze.
Sunt familiarizați cu majoritatea tehnicilor de promovare și vânzări pentru că au fost expuși de mici la ele și au evoluat odată cu ele, ceea ce-i face să fie o permanentă provocare pentru marketeri, care încearcă prin orice mijloace să ajungă la ei și să-i fidelizeze.
Pun mare preț pe viața privată și pe echilibrul dintre job și familie. Nu-i vei găsi muncind zi lumină, ca pe cei de dinaintea lor. Lucrează cu profesionalism și implicare, dar au nevoie de libertate și de flexibilitate.
La locul de muncă, apreciază cel mai mult cultura companiei și, înainte de a se angaja, verifică riguros angajatorul. Vor să se identifice cu scopul și viziunea companiei ca să poată contribui activ la succesul acesteia, își doresc să fie motivați, încurajați, să acumuleze permanent noi cunoștințe pe care să le folosească în interesul companiei, vor să fie autonomi și să lucreze într-un mediu sigur. Evident, își doresc beneficii financiare raportate la munca și experiența lor, însă obținerea lor nu este principalul lor scop.
Cultura la birou se adaptează
Pe lângă numărul de zerouri de la finalul cifrelor de afaceri, prosperitatea companiilor cu o cultură corporatistă solidă se măsoară și în funcție de numărul de angajați fericiți. Totul e să descoperi ce anume îi menține fericiți și motivați. Unii au reușit să afle ce le place, ce îi eficientizează și fidelizează și așa au apărut “pachetele” pentru millenniali.
Lipsa unui program fix de lucru, spre exemplu. Adică exact așa cum pare: fără ore de lucru stabilite oficial. Sau cu week-enduri de mai mari de 2 zile. Se întâmplă la sediul Netflix California, unde s-a constatat că eficiența angajaților nu ține de timpul petrecut la birou, ci de implicarea lor în desfășurarea unui proiect. Rentabilitatea se determină odată cu finalizarea proiectului. Foarte interesant este faptul că angajații nu abuzează de acest avantaj, își îndeplinesc sarcinile de serviciu cu seriozitate și satisfacție și se declară pe deplin fericiți, conform Topului 25 al companiilor cu cei mai fericiți angajați, alcătuit în 2018 de Business Insider.
Iar dacă asta vi s-a părut prea mult, ce ziceți de ideea de a oferi angajaților timp liber nelimitat? Companiile Glasdoors si Virgin Group au descoperit că angajații lor își fac treaba repede și bine dacă știu că odată ce-și rezolvă treaba se pot bucura de timpul lor liber. Surprinzător este, și de data asta, că niciunul dintre ei nu-și neglijează atribuțiile. O altă companie din domeniul IT, Metris Communications, le oferă angajaților 3 săptămâni de concediu, o zi liberă la fiecare aniversare, iar după 5 ani de vechime în cadrul firmei, în timpul verii, week-endul începe mai devreme, căci zilele de vineri sunt libere.
Știm toți celebra expresie “timpul înseamnă bani”. În plus, atât companiile, cât și angajații lor urmăresc obținerea unui câștig. Iar câștigul se poate traduce în multe feluri. De data asta s-a tradus în eficiență și timp. Rentabil pentru ambele părți, fiindcă principiul win-win și-a găsit din nou aplicabilitatea.