Cultura organizațională. Poveste de(spre) succes

Cultura organizațională. Poveste de(spre) succes

“Impresionant de mulți de străini pot coopera cu succes când cred în mituri comune. Orice cooperare umană la scară largă - fie că e vorba de un stat modern, de o biserică medievală sau de un trib arhaic - este înrădăcinată în mituri comune care există în imaginația oamenilor.” (Y.N. Harari - “Sapiens. Scurtă istorie a omenirii”)

Luăm imaginea construită de Harari și privim prin ea un mediu de lucru. O companie. Și ajungem tot pe-acolo: într-o companie, suficient de mulți străini pot coopera cu succes atunci când au suficient de multe lucruri în comun. Valori, aspirații, credințe, preferințe. Acestea pot ține oameni laolaltă și pot face să construiască ceva împreună. Richard Perrin vorbește despre suma de valori și ritualuri cu rol de lipici pentru a integra membrii organizației” . Altfel spus, cultura organizațională.

Importanța culturii într-o companie

Există multe definiții ale culturii organizaționale. Unele simple (chiar simpliste), altele sofisticate. Și mai e una remarcabilă dată de Michael Watkins: “Cultura este sistemul imunitar al organizației”. Ea asigură succesul și prosperitatea generală a companiei, a angajaților și a clienților, și se referă la valorile și practicile legate obiectivele de business ale organizației, la dorința de a surclasa concurența, de a clădi o imagine puternică pe piată, de a atrage clienți, parteneri și, în mod evident, profit.

 

Dacă aceste argumente nu au fost suficiente și încă vă întrebați de ce este atât de importantă, iată și alte motive:

 

  1. Este cartea de vizită a companiei atât în fața clienților, colaboratorilor, dar și a angajaților. Pe baza ei se conturează prima impresie. De ce? Conturează identitatea și imaginea companiei, influențează modul în care aceasta este percepută atât din interior, cât și din exterior și, totodată, dezvăluie modul în care faceți afaceri
  2. Susținători sau contestatari? Recomandările și experiențele oamenilor sunt un factor decisiv în piață. Și-atunci, e firesc să îți dorești ca oamenilor să le placă povestea companiei tale. Inclusiv (deseori, mai ales) oamenilor din interior. Angajații fericiți, împliniți, motivați în companiile lor sunt printre cei mai eficienți promotori ai afacerii.
  3. Ajută la fidelizarea angajaților. Pe piața muncii e o teribilă vânătoare de talente. Companiile își doresc să recruteze și să păstreze cei mai buni oameni dar, în același timp, și cei mai potriviți cu politica lor. Simultan, dorința oricărui angajat este de a profesa într-o comunitate ale cărei valori sunt compatibile cu ale lui. O cultură organizațională solidă creează o reputație excelentă pentru companie și astfel procesul de atragere și menținere a angajaților devine mai simplu și mai eficient. La început, totul seamănă cu un imens joc de puzzle, ale cărui piese sunt amestecate, însă, pe măsură ce ambele părți înțeleg regulile, totul se potrivește de minune.
  4. Este liantul care sudează echipa, căci - cum spuneam de la bun început, setul de valori comune adună și unește oamenii. Când cultura organizației este clară, idei, viziuni și percepții diferite ajung la un numitor comun, deoarece scopul este același. Nu mai există obiective individuale, ci un singur obiectiv, cel al echipei, la realizarea căruia contribuie fiecare membru.
  5. Influențează direct bunăstarea companiei. Exprimată matematic, cultura  pozitivă a companiei este o ecuație fără necunoscute. Angajați fericiți = produse și servicii competitive = productivitate crescută = prosperitate financiară. Simplu de explicat și de înțeles. Personalul motivat va fi eficient și va asigura produse și servicii care vor îndeplini cele mai ridicate standarde de calitate, ceea ce va duce la creşterea productivităţii, diminuarea pierderilor şi reducerea costurilor, iar toate acestea vor genera profit. Pe de altă parte, o cultură deficitară va produce contrariul, căci angajaţii nemulţumiţi nu vor fi productivi şi eficienţi.

Construirea - fiindcă vorbim despre un proces de construcție - nu e nici simplă și nici nu există o reţetă universal valabilă. Există niște “ingrediente” esențiale, însă ele se combină și se adaptează în funcție de valorile și specificul fiecărei companii.

Ceea ce se potrivește unei companii IT nu se va potrivi unui retailer, de pildă.

Este un proces dinamic, care necesită timp, viziune, învățare și dezvoltare, fiindcă se transformă și se reinventează permanent, în funcție de schimbările economice și de pe piața muncii.

Vezi mai multe articole din categoria: Leadership & Resurse Umane