Despre loialitate și cum o recunoaștem

Despre loialitate și cum o recunoaștem

La ieșirea din cinematograful unde am văzut un film fascinant, primul comentariu al doamnei care mă acompaniase în această experiență științifico-fantastică a fost : ”loialitatea nu le-a fost indusă”. Filmul, pe care-l recomand călduros este “Ex Machina”. Roboții din film, un amestec între tehnică și forme feminine, nu arătau emoții în ciuda imensei palete de abilități de care dădeau dovadă în conversații.

Astfel că în ciuda respectului arătat creatorului lor, roboții nu au ezitat să..... dar ar fi păcat să vă spun.

Pe drum spre casă mă gândeam la cât de nonșalant m-au pus în colțul introspecției cuvintele ei, ”loialitatea nu le-a fost indusă”.

E oare loialitatea un lux sau o necesitate?

Ca mulți alți prieteni și cunoștințe sunt și eu într-o firmă și precum alții în activități similare am și am avut diverse responsabilități cu personalul din subordine. În diversele interacțiuni pe care ni le asumăm, avem ocazia să ne validăm loialitatea și să validăm loialitatea altora. “Da”, spunem majoritatea, “e clar ca lumina zilei că loialitatea e importantă și prezența ei are un impact direct în performanță”.

Pe de altă parte ați văzut vreo fișă de post care să menționeze loialitatea alături de alte abilități necesare pentru a livra o performanță la nivelul de așteptări setat de management? Eu nu!

Întrebările mi se îngrămădesc în minte. Cum percep loialitatea în plan profesional? Cum simt loialitatea unui membru din echipa pentru care sunt responsabil? Care sunt elementele care fac loialitatea unică și cum pot contribui eu ca superior ierarhic la menținerea ei? E loialitatea un bun tranzacționabil? Și dacă da, poate fi ea transferată, preluată sau moștenită? Poate fi cumpărată loialitatea unui angajat? Dacă da, pentru câți bani și pentru cât timp?

Din experiența personală afirm fără echivoc că suntem naivi dacă așteptăm așa ceva de la alții fără să contribuim la rândul nostru permanent la starea lor cu aceași monedă.

Explicația Dex-ului: LOIÁL, -Ă, loiali, -e, adj. Care își îndeplinește cu cinste obligațiile asumate;

sincer, cinstit, leal. [Var.: loaiál, -ă adj.] – Din fr. Loyal. Având în vedere că toate mi s-au părut ușor diferite de aspectul emoțional al loialității am continuat să caut. Sursa:Sinonime (2002) | LOIALITÁTE

s. v.,credință, devotament, fidelitate, sinceritate, statornicie.Așa am ajuns la fundament, la niște valori.

Personal am convingerea că un set de comportamente legate de aceste valori aduc o diferență în loialitate.

Credeți cumva că loialitatea e programată în codul nostru genetic sau e cultivată si încurajată prin educație?

Cândva, cu multe zeci de mii de ani în urmă bărbații mergeau în grupuri mici la vânătoare. Oare care  erau elementele comportamentale în cooperarea lor care promitea grupei un succes adevărat? Cu  siguranță acum douăzeci de mii de generații în urmă strămoșii nostri aveau dincolo de simplele  abilități de vânători plecați în căutarea hranei, și un set de convingeri pentru care încă nu existau cuvinte. Erau probabil simple sunete, priviri, gesturi, ghionturi sau atingeri. Cu siguranță însă se simțeau cu toții parte din gașcă.

Ei nu aveau și nu vor avea, pentru încă alte mii de generații, cuvinte precum: echipă, încredere, roluri, recunoștință pentru contribuția avută sau feedback. În ciuda absenței vocabularului, mârâitul apreciativ sau descurajator, gesturile, privirile, semnele, tonul vocii, trăirile de bucurie, durere, supărare, dispreț, posesiune, afecțiune și alte forme de comportamente nonverbale s-au șlefuit într-un limbaj de sunete si gesturi care i-a ajutat în interacțiuni. Expunerea repetată la astfel de relaționări au sedimentat și apoi au cimentat în codul comportamental recunoașterea sensului din astfel de mesaje. Era o inteligență de supraviețuire. Ea ajutase și atunci și ea ne ajută și în zilele prezente să navigăm cotidian, fără prea multe vorbe, singuri sau împreună cu alți oameni, printre alți oameni.

De-a lungul ultimelor două milenii și în special în epoci mai recente limbajul s-a îmbogățit, iar prin intermediul legendelor, basmelor sau poveștilor au fost create cuvinte noi. Aceste cuvinte de multe ori abstracte, ne-au expus încet la noțiuni noi precum: libertate, încredere, inițiativă, respect, succes, curaj, suport, generozitate, loialitate, apartenență, cultură națională, democrație și altele și altele. Iar pentru că ne-am familiarizat cu ele și pentru că am învățat să le recunoaștem ne imaginăm că le și întelegem sensul. Însă nu e chiar așa pentru că, de fapt, înțelesurile lor vor fi mereu fluide. Ele vor depinde de context, de societate și...altele.

Astăzi am acces atât la cuvintele necesare să recunosc ce se dorește de la mine cât și acces la mesaje nonverbale care au rol de validare a cuvintelor auzite. Cât de frecvent există aliniere între ele? Transmit oare cu succes și prin nonverbal ce spun în cuvinte? Probabil acesta este punctul unde mă pot întoarce la punctul de unde am pornit. La loialitate. Loialitatea, sau formele ei, confirmă poziționarea fiecăruia dintre noi față de alinierea între ce ni se spune și cum ne este transmisă non-verbal.

De cât timp avem nevoie să simțim clar dacă cineva e autentic? Un minut? O oră? O zi sau o săptămână? Dacă este, atunci CÂND suntem înclinați să-i dăm dedicat un bitcoin emoțional? Asta poate însemna din partea noastră devotament, credință, convingere în alinieri, fidelitate, sinceritate, statornicie și altele. Însă în același timp când simțim falsitate, manipulare, lipsă de autenticitate dăm fără milă cu piciorul în găleata cu bitcoin-uri dăruite, ne retragem ambasadorii emoționali și începem tranzacții cu diverse monede false. “Da Șefu”, “Bine Șefu”, “Precum spui tu Șefu”. Le știm cu toții, le-am simțit întro formă sau alta cu toții.

În zilele astea nu mai mergem în gașcă la vânătoare de bizoni, mergem la birou unde efortul este îndreptat spre vânarea de nișe, de procente din piața în care compania e prezentă și în care luptă pentru supraviețuire. Șeful vorbește, ceilalți îl ascultă, uneori se lasă convinși, alteori privesc în gol cu ochii amorțiți de neatenție.

Dacă plecăm de la două premize sugerate de Dr. John Burdett că:

1. Echipa – și nu individul – este celula de bază a succesului organizației.

2. Într-o lume turbulentă, liderii, mai mult ca oricând, au nevoie de suportul unei echipe devotate, loiale și agile. Și dacă le validați, atunci merită să ne gândim la comunicare, la motivare, la dezvoltare, și la felul prin care dorim să generăm un cadru care ne ajută să modelăm identitatea echipei. Modalități de stabilire a unui cadru în care loialitatea poate crește.

Alegerea unui decalog comportamental pe care merită să-l bifăm cât mai frecvent ar fi un pas important.

Vi-l împărtășesc pe al meu. Cu siguranță puteți înlocui unele cu altele care vă reprezintă mai mult.

1. Tratez colegii/subordonații așa cum doresc să fiu tratat?

2. Îmi susțin subordonații/colegii la nevoie și tratez pe alții cu respect?

3. Sunt un ascultător activ?

4. Cer opinii?

5. Dau și accept feedback?

6. Mențin confidențialitatea?

7. Recunosc și verbalizez realizările colegilor, acolo unde este posibil?

8. Respect etica muncii?

9. Returnez cu promptitudine apelurile telefonice și email-urile?

10. Îmi asum responsabilitatea pentru rolul atribuit și toate sarcinile care vin cu el?

Zâmbiți, vă rog. Nimic nou sub soare :-)

Despre autor:

Andreas Fuhrmann este astăzi unul dintre cei mai apreciați experți în leadership din țara noastră. După o perioadă de lucru într-o poziție managerială în cadrul Henkel KGaA, una dintre multinaționalele germane cunoscute, cu sediul în Dusseldorf, i s-a oferit oportunitatea la începutul anilor ‘90 să își continue activitatea în România. A pus bazele unei filiale locale pentru o companie multinațională, ceea ce era în acea perioadă de timp o provocare extraordinară. După ce a terminat al treilea mandat ca General Manager, a decis să renunțe la cariera de expat și s-a dedicat consultanței de management, assessement și centre de dezvoltare, alături de coaching dedicat executivilor din companii.

Vrei să-l cunoști și să afli cum poți un leader mai bun și cum îți avea o echipă mai performantă? Andreas Fuhrmann va fi prezent la București Business Days 2019, în 11-12 decembrie. 

Vezi mai multe articole din categoria: Leadership & Resurse Umane
Etichete: leadership