La fel cum noi înșine, atunci când ne pornim să vorbim, deseori nu o facem ca să fim cu-adevărat ascultați ori pentru a primi feedback. Nu te-ai pomenit niciodată că rostești gânduri ori mari preocupări cu voce tare doar pentru a scăpă de ele sau pentru a le organiza altfel decât în minte? Că vrei să le auzi după ce acolo, în mintea ta, s-au ciocnit bezmetic unele de altele de atât de multe ori încât simți că n-o s-o mai scoți la capăt cu ele niciodată?
Dialogul real, mai ales cel generat de preocupări sau de ceea ce se cheamă nevoia de rezolvare a unei probleme, nu este cel mai simplu lucru, deși aparența l-ar cataloga destul de ușor astfel.
Ca să poți asculta pe cineva cu-adevărat e important să înțelegi mai întâi că ascultarea aceasta nu prea vine de la sine. Trebuie să înțelegi că e nevoie să te izolezi de “zgomotele” care nu au legătură cu discuția. De cele dinăuntru și de cele dinafară. Iar asta presupune, după conștientizare, un exercițiu. Pentru ascultarea activă e nevoie, deja, de antrenament.
În business este, de cele mai multe ori, exact ca în restul întâmplărilor din viață și când e vorba de “a asculta” și de “a fi ascultat”. Am învățat asta pe propria piele în cei 20 de ani de antreprenoriat.
La început, am învățat să mă aud și să mă ascult pe mine atunci când ceea ce făceam în rutina de zi cu zi ajunsese să intre în conflict cu ceea ce plănuiam să fac. Am învățat să îmi aud și să îmi ascult ascult echipa atunci când am realizat că trebuie să deleg dacă vreau să mai pot face doi pași înainte.
La antrenamentele în conducere, ascultarea activă este una dintre cele mai valoroase experiențe pe care le descoperă și le trăiesc participanții la curs.
Efortul meu este, de fiecare dată, același: de a da la o parte toți “paraziții”, toate zgomotele secundare pentru a ajunge la miezul problemei. La acea anume situație problematică din care a apărut blocajul de management al situației sau, mai grav, criza unui business.
Am descoperit, în miile de ore de coaching și mentoring, că antreprenorii tind să aibă aceleași impasuri. Iar unul dintre cele foarte des întâlnire e confuzia dintre încredere și monitorizare. Au făcut pasul cel mare - au acordat încredere echipei și au delegat. Dar, după asta, n-au mai verifica evoluția proiectului dat în lucru. N-au mai monitorizat pe motiv că “au avut încredere”. Ori a avea încredere nu are nicio legătură cu a măsura.
Îi ascult cu atenție, îi ajut să se audă pe ei înșiși și, astfel, obțin claritate. Iar dobândirea clarității este primul pas către soluție. Primul și, deseori, cel mai important.Fac antrenamentele în conducere pe baza experienței mele de peste 20 de ani de antreprenor și din dorința de a da mai departe tot ce am învățat, inclusiv - sau mai ales - din propriile încercări și greșeli. Iar cele mai importante lecții pe care eu le-am învățat sunt că încrederea, responsabilitatea, empatia și performanța sunt cele ai importante valori. Din ele se hrănește succesul.
La a doua editie de BD Leadership Bootcamp intre 28 august - 1 septembrie te vom ajuta sa-ti descoperi propria flacara albastra si sa incepi sa-ti construiesti propria misiune in viata pornind de la visele, pasiunile, abilitatile, competentele, hobby-urile, activitatile care te fac fericit.
Ovidiu Toader este mentor la BD Leadership Bootcamp - editia a doua.