Investiție de curaj în economie socială
Despre economie socială se aude din ce în ce mai des în spațiul public, mai ales de când proiectele europene aduc bani în România. Așa a crescut interesul pentru această formă superioară a asistenței sociale care oferă în mod real o șansă de incluziune persoanelor cu dizabilități.
Frecvent sunt întrebată de cei din jur ce înseamnă de fapt economia socială. De fiecare dată încerc o definiție scurtă, dar bazată pe realitate. După cum spune soțul meu, care este un antreprenor clasic: el este cel care face bani pentru familia noastră, iar eu cu afacerea mea socială fac bani pentru alții.
Demonstrația e ușor a fi făcută cu o vizită simplă la Fundația „Alături de Voi” România pe care o reprezint, și unde, împreună cu colegii mei, am creat trei întreprinderi sociale sub brand-ul Util Deco. De fapt, în străduința noastră de specialiști care asistă persoanele cu dizabilități, persoane pe care nimeni nu vrea sa le formeze și să le angajeze, am găsit în economia socială o soluție foarte bună de a genera venituri pentru programe sociale și a crea locuri de muncă pentru acele persoane vulnerabile.
Cum am transformat dizabilitatea în abilitate
Sigur că e o mare provocare să treci de la asistență socială la economie socială. Până la urmă tot business e, dar în urmă cu șase ani, ne-am dat seama că cea mai bună soluție în sprijinirea persoanelor în nevoie este să-i ajutăm să fie independenți, nu să susținem un sistem care le dă bani și îi numește asistați social. Noi i-am format, am reușit să îi acomodăm la activitatea de producție, i-am angajat și îi menținem, cu eforturi substanțiale, angajați. Statul îi școlește fără să îi învețe ceva în mod real, le dă bani fără să facă nimic, poate doar candidații se gândesc la ei, o dată la patru ani, mizând pe faptul că și persoanele cu dizabilități, inclusiv dizabilități psihice, votează.
Avem în prezent, în cele trei întreprinderi sociale, răspunderea pentru 37 de tineri cu dizabilități, o parte din ei venind inclusiv din sistemul de protecție al copilului. Fără o șansă din partea noastră ar fi fost condamnați să stea cu mâna întinsă la mila statului.
Practic, noi am investit de două ori: o dată în ei ca persoane - pentru că sunt tineri, găsesc foarte greu un loc de muncă, iar noi le oferim independență și în al doilea rând în comunitate pentru că le-am transformat acestor oameni dizabilitatea în abilitate și am arătat că se poate.
Ce fel de business-uri pot fi create în zona economiei sociale? Orice tipuri de afaceri, în special în zona serviciilor, pentru că implică forță de muncă umană. Pe parcursul celor șase ani, în cele trei centre în care activăm, Iași, Constanța și Tg. Mureș, am investit în mai multe domenii: legătorie manuală, tipografie, croitorie și mai nou, în realizarea unui serviciu de care vreau să vă povestesc mai multe, cel de arhivare și depozitare documente.
Ideea de business s-a născut din constatarea unei realități:managementul documentelor într-o instituție fie ea publică sau privată reprezintă o adevărată provocare pentru că, pe de o parte, trebuie să fii în acord cu legislația, pe de altă parte, e o investiție pe termen mediu și lung în managementul timpului tău. După ani de activitate constatăm că biroul închiriat este pe jumătate plin de hârtii și că, de fapt, plătim chirie mai mult pentru depozitul de documente, în detrimentul aducerii unui angajat sau al creșterii afacerii. Ba mai mult, dacă implementezi și proiecte europene, cu siguranță unul din indicatorii pe care îi depășești sigur sunt numărul de bibliorafturi de documente generate.
Pornind de la aceste nevoi, ne-am gândit în primă faza cum să rezolvăm pentru început problema documentelor noastre. Soluția a venit din valorificarea potențialului angajaților din atelierul de legătorie manuală, care din 2009 au constituit prima echipă mobilă de arhivare fizică la sediul clientului. Acum sunt câteva astfel de echipe, iar când ”pofta ne-a venit mâncând”, ne-am dat seama că, de fapt, soluția ideală era furnizarea unui pachet integrat de servicii, adică arhivare fizică, electronică, depozitare și distrugere securizată documente și acoperirea tuturor nevoilor existente pe acest segment, pentru că tocmai se născuse un nou serviciu.
Traseu lung, ambiție puternică
Ideea exista, dar avea nevoie de susținere financiară pentru implementare, astfel că am început să căutăm finanțare. Bugetul personal nu permitea, pe proiecte europene nu eram eligibili pe linii de finațare dedicate IMM-urilor, băncile nu puteau să ne împrumute pentru că nu aveau linii de credit pentru acest sector.
În cele din urmă, am primit un telefon de la o bancă din România și ne-au întrebat dacă nu avem vreo idee de afacere socială care ar avea nevoie de finanțare, pentru că vor să lanseze în România un program pilot de finanțare pentru întreprinderi sociale. După un an și jumătate de evaluări, consultări cu experții băncii la planul de afaceri, ne-a fost aprobat un credit, fără dobândă, cu termen de rambursare în 10 ani, pentru construcția unui depozit de arhivare la standarde europene, singurul de altfel din Regiunea Moldovei. În paralel, ne-am dotat cu echipamente și soft-uri pentru arhivare electronică și am pornit la drum.
Se pot crea afaceri de succes pe baza legislației existente!
Într-un an de zile de când am început această afacere socială am creat 25 locuri de muncă, din care jumătate pentru persoane cu dizabilități. Ne-am acreditat la Arhivele Naționale și ne putem lăuda până în prezent cu un portofoliu de peste 25 de clienți la nivel național. Munca a fost pe măsură, dar acum depozitul de arhive Util Deco dispune de o capacitate de depozitare de 3000 metri liniari de arhivă și este amenajat și dotat după cele mai exigente standarde: sisteme complexe de prevenire a incendiilor, ventilație naturală si sisteme de ventilație artificială, sisteme de monitorizare permanentă a temperaturii și umidității, sistem informatizat de evidență a arhivei pe bază de coduri bare, sisteme de control acces cu cartelă, alarmă și monitorizare permanentă. Avem și avantajul de a fi în zona metropolitană a municipiului Iași - pe str. Bazinelor nr. 5, cu acces rapid și la îndemână. Online ne puteți vizita la adresa www.depozitarhivare.ro .
Dacă mă întrebați în baza cărei legi am făcut toate astea, trebuie să vă spun că în România nu avem o legislație de suport pentru dezvoltarea întreprinderilor sociale, dar se pot crea afaceri de succes pe baza legislației existente. Neapărat printre ingredientele principale trebuie să se regăsească pasiunea, curajul și deschiderea pentru nou.
.........................................................
ANGELA ACHIȚEI asigură de mai bine de 12 ani managementul organizațional al Fundației ”Alături de Voi” România (ADV), o organizație specializată pe programe în domeniul incluziunii persoanelor cu dizabilități și din alte grupuri vulnerabile. O recomandă meseria de asistent social și masterul în educație integrală realiyate la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași.
Pe parcursul a 17 ani de activitate în domeniu, a urmat mai multe formări în management organizațional, management de proiect, management al resurselor umane, advocacy și lobby, formator, achiziții publice si in prezent doctorat in economie sociala. A investit foarte mult și în deyvoltarea sectorului ONG din România.
Astfel, de trei ani de zile, deține președinția Comisiei ONG din Iași formată din 39 de ONG-uri, iar în luna mai 2014 a fost aleasă să reprezinte Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale înființată de către 10 ONG-uri active în domeniu. Este implicată în politici care vizează domeniul fondurilor structurale, economie socială, cooperare pentru dezvoltare internațională, servicii sociale și sănătate, punând bazele unor coaliții și rețele importante în Romania ca RISE, FOND, Coaliția ONG pentru fonduri structurale și coaliția economiei sociale. În 2014, implicarea în dezvoltarea sectorului a fost recunoscută prin premiul Dan Manoleli acordat de către FDSC în cadrul Galei Societății Civile.
Investiție de curaj în economie socială Despre economie socială se aude din ce în ce mai des în spațiul public, mai ales de când proiectele europene aduc bani în România. Așa a crescut interesul pentru această formă superioară a asistenței sociale care oferă în mod real o șansă de incluziune persoanelor cu dizabilități. Frecvent sunt întrebată de cei din jur ce înseamnă de fapt economia socială. De fiecare dată încerc o definiție scurtă, dar bazată pe realitate. După cum spune soțul meu, care este un antreprenor clasic: el este cel care face bani pentru familia noastră, iar eu cu afacerea mea socială fac bani pentru alții. Demonstrația e ușor a fi făcută cu o vizită simplă la Fundația „Alături de Voi” România pe care o reprezint, și unde, împreună cu colegii mei, am creat trei întreprinderi sociale sub brand-ul Util Deco. De fapt, în străduința noastră de specialiști care asistă persoanele cu dizabilități, persoane pe care nimeni nu vrea sa le formeze și să le angajeze, am găsit în economia socială o soluție foarte bună de a genera venituri pentru programe sociale și a crea locuri de muncă pentru acele persoane vulnerabile. Cum am transformat dizabilitatea în abilitate Sigur că e o mare provocare să treci de la asistență socială la economie socială. Până la urmă tot business e, dar în urmă cu șase ani, ne-am dat seama că cea mai bună soluție în sprijinirea persoanelor în nevoie este să-i ajutăm să fie independenți, nu să susținem un sistem care le dă bani și îi numește asistați social. Noi i-am format, am reușit să îi acomodăm la activitatea de producție, i-am angajat și îi menținem, cu eforturi substanțiale, angajați. Statul îi școlește fără să îi învețe ceva în mod real, le dă bani fără să facă nimic, poate doar candidații se gândesc la ei, o dată la patru ani, mizând pe faptul că și persoanele cu dizabilități, inclusiv dizabilități psihice, votează. Avem în prezent, în cele trei întreprinderi sociale, răspunderea pentru 37 de tineri cu dizabilități, o parte din ei venind inclusiv din sistemul de protecție al copilului. Fără o șansă din partea noastră ar fi fost condamnați să stea cu mâna întinsă la mila statului. Practic, noi am investit de două ori: o dată în ei ca persoane - pentru că sunt tineri, găsesc foarte greu un loc de muncă, iar noi le oferim independență și în al doilea rând în comunitate pentru că le-am transformat acestor oameni dizabilitatea în abilitate și am arătat că se poate. Ce fel de business-uri pot fi create în zona economiei sociale? Orice tipuri de afaceri, în special în zona serviciilor, pentru că implică forță de muncă umană. Pe parcursul celor șase ani, în cele trei centre în care activăm, Iași, Constanța și Tg. Mureș, am investit în mai multe domenii: legătorie manuală, tipografie, croitorie și mai nou, în realizarea unui serviciu de care vreau să vă povestesc mai multe, cel de arhivare și depozitare documente. Ideea de business s-a născut din constatarea unei realități:managementul documentelor într-o instituție fie ea publică sau privată reprezintă o adevărată provocare pentru că, pe de o parte, trebuie să fii în acord cu legislația, pe de altă parte, e o investiție pe termen mediu și lung în managementul timpului tău. După ani de activitate constatăm că biroul închiriat este pe jumătate plin de hârtii și că, de fapt, plătim chirie mai mult pentru depozitul de documente, în detrimentul aducerii unui angajat sau al creșterii afacerii. Ba mai mult, dacă implementezi și proiecte europene, cu siguranță unul din indicatorii pe care îi depășești sigur sunt numărul de bibliorafturi de documente generate. Pornind de la aceste nevoi, ne-am gândit în primă faza cum să rezolvăm pentru început problema documentelor noastre. Soluția a venit din valorificarea potențialului angajaților din atelierul de legătorie manuală, care din 2009 au constituit prima echipă mobilă de arhivare fizică la sediul clientului. Acum sunt câteva astfel de echipe, iar când ”pofta ne-a venit mâncând”, ne-am dat seama că, de fapt, soluția ideală era furnizarea unui pachet integrat de servicii, adică arhivare fizică, electronică, depozitare și distrugere securizată documente și acoperirea tuturor nevoilor existente pe acest segment, pentru că tocmai se născuse un nou serviciu. Traseu lung, ambiție puternică Ideea exista, dar avea nevoie de susținere financiară pentru implementare, astfel că am început să căutăm finanțare. Bugetul personal nu permitea, pe proiecte europene nu eram eligibili pe linii de finațare dedicate IMM-urilor, băncile nu puteau să ne împrumute pentru că nu aveau linii de credit pentru acest sector. În cele din urmă, am primit un telefon de la o bancă din România și ne-au întrebat dacă nu avem vreo idee de afacere socială care ar avea nevoie de finanțare, pentru că vor să lanseze în România un program pilot de finanțare pentru întreprinderi sociale. După un an și jumătate de evaluări, consultări cu experții băncii la planul de afaceri, ne-a fost aprobat un credit, fără dobândă, cu termen de rambursare în 10 ani, pentru construcția unui depozit de arhivare la standarde europene, singurul de altfel din Regiunea Moldovei. În paralel, ne-am dotat cu echipamente și soft-uri pentru arhivare electronică și am pornit la drum. Se pot crea afaceri de succes pe baza legislației existente! Într-un an de zile de când am început această afacere socială am creat 25 locuri de muncă, din care jumătate pentru persoane cu dizabilități. Ne-am acreditat la Arhivele Naționale și ne putem lăuda până în prezent cu un portofoliu de peste 25 de clienți la nivel național. Munca a fost pe măsură, dar acum depozitul de arhive Util Deco dispune de o capacitate de depozitare de 3000 metri liniari de arhivă și este amenajat și dotat după cele mai exigente standarde: sisteme complexe de prevenire a incendiilor, ventilație naturală si sisteme de ventilație artificială, sisteme de monitorizare permanentă a temperaturii și umidității, sistem informatizat de evidență a arhivei pe bază de coduri bare, sisteme de control acces cu cartelă, alarmă și monitorizare permanentă. Avem și avantajul de a fi în zona metropolitană a municipiului Iași - pe str. Bazinelor nr. 5, cu acces rapid și la îndemână. Online ne puteți vizita la adresa www.depozitarhivare.ro . Dacă mă întrebați în baza cărei legi am făcut toate astea, trebuie să vă spun că în România nu avem o legislație de suport pentru dezvoltarea întreprinderilor sociale, dar se pot crea afaceri de succes pe baza legislației existente. Neapărat printre ingredientele principale trebuie să se regăsească pasiunea, curajul și deschiderea pentru nou. ......................................................... ANGELA ACHIȚEI asigură de mai bine de 12 ani managementul organizațional al Fundației ”Alături de Voi” România (ADV), o organizație specializată pe programe în domeniul incluziunii persoanelor cu dizabilități și din alte grupuri vulnerabile. O recomandă meseria de asistent social și masterul în educație integrală realiyate la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași. Pe parcursul a 17 ani de activitate în domeniu, a urmat mai multe formări în management organizațional, management de proiect, management al resurselor umane, advocacy și lobby, formator, achiziții publice si in prezent doctorat in economie sociala. A investit foarte mult și în deyvoltarea sectorului ONG din România. Astfel, de trei ani de zile, deține președinția Comisiei ONG din Iași formată din 39 de ONG-uri, iar în luna mai 2014 a fost aleasă să reprezinte Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale înființată de către 10 ONG-uri active în domeniu. Este implicată în politici care vizează domeniul fondurilor structurale, economie socială, cooperare pentru dezvoltare internațională, servicii sociale și sănătate, punând bazele unor coaliții și rețele importante în Romania ca RISE, FOND, Coaliția ONG pentru fonduri structurale și coaliția economiei sociale. În 2014, implicarea în dezvoltarea sectorului a fost recunoscută prin premiul Dan Manoleli acordat de către FDSC în cadrul Galei Societății Civile.