Employer Branding

Employer Branding

O sa imi spuneti ca seman mult  cu bunica... Asta pentru ca am inceput sa repet si eu, cum repeta si ea : ”pe vremea mea”.

Pe vremea mea, asadar... adica acum niste ani buni, pe cand eu imi cautam primul meu job, nu companiile alergau dupa oameni ci oamenii alergau dupa joburi.

Trebuia sa astepti la nesfarsit pana sa apara o pozitie deschisa si atunci era o adevarata lupta sa obtii jobul respectiv. Atunci cand cineva trimitea un CV, mai erau inca 100 de alte CV-uri pe acelasi job...

De atunci… (culmea tot pe vremea mea) lucrurile s-au schimbat mult.

2019  aduce un nou set de tendinte care vor impacta semnificativ procesul de recrutare si in acelasi timp atragerea si retinerea talentelor in companie.

Este clar ca in aceasta perioada avem o piata orientata catre CANDIDAT. In acest moment  candidatul este personajul principal, ingredientul cheie de care avem nevoie pentru un business profitabil.

Astazi  ”nu candidatii vin spre companii ci companiile se duc spre candidati iar Employer Branding-ul este cel care echilibreaza rolurile, face ca si candidatii sa vina spre companii” (Sorin Faur).

Si distractia deja nu mai este la inceput. 

Caci  desi Employer branding  a fost folosit pana de curand ca un instrument secundar pentru a promova job-urile aceasta situatie este pe cale de a se schimba!

Statisticile arata ca :

  • Un brand de angajator puternic aduce cu 50% mai multi aplicanti
  • 92%  dintre angajati analizeaza posibilitatea de a-si parasi jobul actual daca i se ofera un alt rol intr-o companie cu un brand de angajator puternic.
  • Companiile care considera o prioritate brandul de angajator observa,  de obicei,  o crestere cu 28% a retentiei.
  • (Joanne McDonagh -  currently Head of Digital Marketing & Content Specialist for Rezoomo.com )

Este clar ca Angajatii potentiali cauta in acest moment cu mult mai mult decat bonuri de masa!

“Contractul intre organizatii si individ este in schimbare! ” spune  Lynda Gratton, Professor la Management Practice at London Business School.

 “Contractul in trecut era de genul:  ”Lucrez ca sa cumpar lucruri care ma fac fericit”

Ideea era: ”vin la servici, muncesc nu conteaza ce ca sa imi iau salariul...” Si majoritatea parintilor nostri au facut asta. Imi aduc aminte ca la primul meu job am intrat intr-un institut de cercetari unde ocupatia principala era sa asteptam sa se termine programul ca sa putem pleca acasa...

Noul contract, in perioada aceasta este:  ‘Lucrez ca sa fiu fericit.’

Asteptarile angajatilor merg mult catre un loc in care avem implinire personala, profesionala si emotionala si companiile trebuie sa tina cont de acestea daca vor sa isi poata atrage profesionisti in echipa.

In Workshopul ”Employer Branding” pe care l-am moderat in cadrul Business Focus Iasi 2019, ne-am propus deci sa venim cu  metode practice si aplicabile in tara noastra pentru construirea unui brand de angajator puternic.

Dar chiar asa ... care este situatia in tara noastra???

 

Sorin Faur

Sorin Faur

 

Sorin Faur – Fondator ”Academia de HR” si profesionist cu experienta vasta in domeniul Resurselor umane spunea ca: ”Antreprenorii romani nu stiu (inca) ce inseamna si de ce au nevoie de activitati de employer branding.

Companiile romanesti cu precadere sunt inca in modelul tranzactional (salariu contra timp) si nu inteleg conceptul de EVP  - Employee Value Proposition. 

Multe companii inca nu realizeaza ca Employer Branding-ul nu este un moft de HR/Marketing ci o necesitate! ”

Sorin spunea ca recrutarea nu incepe in momentul in care punem un anunt pe site-urile de recrutare ci incepe mult mai devreme.

Compania se vinde pe sine si posturile sale pe piata libera a locurilor de munca si asta deci face din candidat un client.

 

Mihaela Muresan

 Mihaela Muresan

 

Mihaela Muresan – fondator Brand Essence, un specialist de exceptie in Marketing,  a completat imaginea creata de Sorin cu o nuanta profunda si incitanta:  a intrat in zona de Branding Emotional si conexiunea acestuia cu  Employer Branding. Se stie deja ca  emotiile isi pun amprenta asupra deciziilor noastre. Teoriile legate de Neuromarketing sunt confirmate de realitate, desi legatura nu este evidenta pentru toata lumea.

Spuneam ca oamenii nu mai muncesc doar pentru salariu. Ei sunt din ce in ce mai clar atrasi de catre companii care au un tel mai mare decat doar de a face bani. Este si mesajul cheie al speech-ului Mihanelei Muresan.  O misiune orientata pozitiv (de exemplu o companie care isi propune sa contribuie la imbunatatirea sanatatii) sau chiar o companie care doar contribuie prin activitati de CSR (Corporate Social Responsibility) va atrage mai multi angajati decat una care vaneaza doar profit si cresterea satisfactiei clientilor. 

 

Andreas Fuhrmann

Andreas Fuhrmann

 

Andreas FuhrmannManaging partner Transsearch a completat imaginea construind pe profilul Generatiei Millenials – generatia care ”colecteaza momente, nu lucruri”. Caci ei, nu-i asa,  sunt cei care doresc să facă o diferență în viața altora. Cateva lucruri punctate de Andreas ca fiind importante pentru Millenials:

  • Vor sa vada clar drumul organizatiei
  • Invatarea continua este pentru foarte multi pe listele de prioritati
  • Doresc sa primeasca feedback frecvent
  • Vor balanta  intre viata profesionala si cea personala care este foarte importanta pentru ei
  • Sunt foarte conștienti de importanta sustinerii de către superiorilor ierarhici
  • Asteapta sa aibă conversatii cu oameni care pot percepe lumea din perspectiva lor
 

Dora Morhan

Dora Morhan

 

Dora Morhan este cea care a venit cu o imagine practica legata de construirea Brandului de angajator pentru un Hotel DE LUX… Ea  ocupă funcția de Business Development Manager în cadrul Pleiada Boutique Hotel.

Ea  ne spunea ca faptul ca Brandul este  DE LUX aduce o altfel de motivare. Un brand de lux este mult mai greu de construit.  M-a impresionat idea ca a fost nevoie sa faca cursuri pentru ”a fi invizibili” – a face ca serviciile sa fie la cel mai inalt nivel fara ca eforturile din ”spatele scenei” sa se vada.. In plus, un Brand DE LUX are  o altfel de atractie pentru angajati.

 

 

Sorin Mandrutescu

Sorin Mandrutescu

 

In final Sorin Mandrutescu –  General Manager al Oracle Romania a prezentat ca studiu de caz chiar actiuni concrete  facute de ei pentru a-si construi un brand de angajator atat de puternic. Practic, conform Catalyst Solutions, Oracle Romania a fost pentru 5 ani la rand angajatorul preferat ( Nr. 1 ).

Deci avem o dovada clara  ca atunci cand ne propunem  ca obiectiv sa construim un brand de angajator puternic si vom face o prioritate din asta, rezultatele se vor vedea.

 

CONCLUZII

CONCLUZII

 

Tinand cont de  tendintele anului 2019 aduse in discutie  in Workshopul Employer Branding de la Business Focus Iasi, putem concluziona ca,  daca companiile vor sa ramana competitive ”ar fi bine” sa acorde la fel de mare  atentie  brandul-ui de angajator  cat si brandului (online si offline) de corporatie.

Iar viitorul joburilor este o poveste pe care angajatorul si angajatul o vor scrie impreuna!

Sunteti pregatiti pentru aceasta noua abordare? 

Vezi video-sinteza facuta de cei moderatori ai acestui workshop: Dan Zaharia si Ginette Biolan:

Vezi mai multe articole din categoria: Business Days