Rucsandra Hurezeanu: "Inteligenta artificiala schimba parametrii in care facem business"

Rucsandra Hurezeanu: "Inteligenta artificiala schimba parametrii in care facem business"
Rucsandra Hurezeanu este una dintre cele mai cunoscute antreprenorare din Romania, care in 2005 a fondat prima companie de dermo-cosmetice din Romania, dupa o cercetare considerabila si studii clinice care au dovedit efectele benefice ale apei termale de Herculane asupra pielii. Ivatherm este astazi unul din primii cinci jucatori pe piata de dermocosmetice din Romania. In 2015 Ivatherm a inceput extinderea internationala si este comercializat in 10 tari din Europa de Est, Orientul Mijlociu si Asia. Ivatherm combina traditia si inovatia, prin apa termală Herculane, cea mai veche statiune balneara, cu cele mai recente ingrediente active din cosmetologie creand produse cosmetice moderne si eficiente. 
 
Business Days: Ati spus mereu ca in centrul business-ului Ivatherm este produsul. Cum a fost procesul de construire a produsului in cazul Ivatherm?
 
Rucsandra Hurezeanu: Am descoperit in 2005 apa termala Herculane, care este ingredientul cheie al produselor Ivatherm. In studiul izvoarelor termale cu mineralitate diferita, am gasit izvorul ideal din punct de vedere al beneficiilor apei pentru piele. Numeroase studii clinice ne-au demonstrat efectele ei calmante si antiiritante asupra pielii. In centrul activitatii noastre a stat intotdeauna produsul. Cand lucrezi cu medicii dermatologi, eficienta si siguranta pentru piele sunt cruciale. Daca nu ai un produs bun, ei nu vor prescrie produsul pe termen lung, oricite eforturi de marketing vei face. Suntem intr-o industrie foarte dinamica in care inovatiile sunt importante si progresul este real. Incercam sa dezvoltam produse cu cei mai noi si mai inovanti activi cosmetici. Celulele stem vegetale, ingrediente pre-biotice si probiotice, sunt citeva inovatiile Ivatherm.
 
Business Days: Ati pornit de la cateva produse si ati ajuns sa cuceriti Asia cu produsele ce folosesc materie prima din Romania, dar fabricate in Franta. Cum a fost procesul de intrare pe alte piete?
 
Rucsandra Hurezeanu: Produsele noastre sunt ambalate in Romania, dar fabricate in Franta pentru ca am vrut sa avem un produs de cea mai buna calitate. Pentru partenerii nostri din Asia sau Orientul Mijlociu apa termala Herculane este elementul de diferentiere al brandului, dar si o poveste exotica dintr-un alt colt al lumii. Ea incepe cu Hercules care s-a scaldat in acest izvor, a capatat puteri si a invins Hidra, balaurul cu 7 capete si ajunge la Imparateasa Elisabeta si Franz Iosef pentru care Herculane era destinatia favorita. Toti clientii si partenerii nostrii externi vor sa vina la Herculane. Ne-am bucura daca am avea un turism de calitate acolo, ar ajuta brandul nostru extraordinar.

Business Days: Spuneati ca in primii doi ani vindeati foarte putin, abia reuseati sa platiti salariile. Care a fost momentul de cotitura, in care a aparut boomul ce a adus Ivatherm pe crestere?  A fost o schimbare de mindset?
 
Rucsandra Hurezeanu: Inceputul a fost greu pentru noi din punct de vedere al nevoii de finantare, afacerea a fost finantata exclusiv din resurse proprii, iar vinzarile nu au avut dinamica accelerata cu care eram obisnuita in industria farmaceutica din care veneam. Pe de alta parte am avut curajul sa intram in concurenta directa cu marcile mari internationale, globale, cu resurse de marketing uriase si drumul pina pe locul 4 unde suntem astazi a fost lung si greu.
 
Business Days: Cum a fost procesul de internationalizare in cazul Ivatherm? Cum ati luat decizia de a iesi international si cum ati ales pietele spre care veti merge?
 
Rucsandra Hurezeanu: A fost o provocare interesanta. Ca in orice proces, e o curba a invatarii si experientei. Primii pasi sunt cei mai grei. Distribuitorii mari din alte tari au sute de branduri care asteapta la usa lor si toate vor sa fie prezente pe aceleasi rafturi. Nu e loc pentru toata lumea. Iar daca produsele nu se misca de pe raft, esti dat afara imediat. E o lupta in fiecare piata. Partenerii de distributie i-am gasit la tirguri internationale, la conferinte dedicate de networking la care am participat cu toti actorii din piata respectiva si am apelat si la consultanti pentru fiecare piata sau regiune.

Business Days: Cum arata acum plaja de piete spre care vindeti? Ce provocari au fost in acest proces?
 
Rucsandra Hurezeanu: In Orientul Mijlociu piata e asemanatoare cu cea din Romania, vindem exclusiv in farmacii, iar online-ul e relativ mic. In Asia vindem in retail, in clinicile de medicina estetica dar si online. Consumatorii au asteptari diferite in ce priveste texturile, parfumurile si ne adaptam cu produse special concepute pentru ei, mai ales cind e vorba de o piata mare cum e China. Constringerile reglementare exista mai ales in tari cum e China, care incearca sa reduca importurile pentru protejarea industriei locale, schimba legislatia frecvent si impune taxe de import mari. Tarile din Orientul Mijlociu, mai ales Egipt si Arabia Saudita cer certificari si analize noi la fiecare import si fiecare lot de fabricatie. Faptul ca suntem probabil singurii exportatori de cosmetice din Romania face ca aceste organisme internationale de certificare si analize sa nu aiba birouri in Romania. Suntem nevoiti sa apelam la cele din Polonia, Germania, sau Franta si asta ne intirzie fiecare livrare.
 
Business Days: Continuati sa fiti una dintre cele mai de succes antreprenoare din Romania. Cum vedeti acum procesul de peste 1 deceniu prin care ati trecut? Ce ati face diferit? Ati face altfel acum lucrurile daca ar fi sa o luati de la capat?
 
Rucsandra Hurezeanu: Daca ar fi sa ma uit in urma, realizez cit de repede as fi avansat daca aveam de la inceput toata experienta pe care am dobindit-o in acesti ani. Pe de alta parte ecosistemul de business se schimba dramatic in ultimii ani. Valoarea unei companii e data si de numarul de foloweri pe Instagram. Inteligenta artificiala schimba parametrii in care facem business. Avem in industria noastra exemple de startap-uri create de vedete si care cu ajutorul  social media au vindut milioane de euro inca din prima luna de la lansare. Sunt fericita ca activez intr-o industrie care este astazi la 500 miliarde de euro si va ajunge la 800 in urmatorii 5 ani. Ma bucur ca pot contribui la industria cosmetica romaneasca care este foarte mica in acest moment.
 
Business Days: Ce sfaturi ati da unui antreprenor  roman care vrea sa iasa pe piete internationale?

Rucsandra Hurezeanu: O companie romaneasca trebuie sa se raporteze mereu la marea industrie din tarile mai avansate. Participarea conferinte si tirguri internationale aduce mereu idei si contacte importante. L-as sfatui sa experimenteze si sa fie flexibil si rezistent la esec. In lumea de astazi cred ca cheia succesului este “Think fast, Test small, Fail fast, Learn always!” iar liderii companiilor de succes au  trecut de la a controla munca altora la a-i face pe altii sa fie mai buni.
 
Business Days: Cum vedeti mediul de business romanesc comparativ cu cel din tarile in care ati internationalizat? Este mindset -ul anteprenorului diferit? Ce ne lipseste sau ce ne apropie? 
 
Rucsandra Hurezeanu: Romania are un potential de crestere enorm, este o piata mare din Europa. M-as bucura sa vad mai multa deschidere spre cunoastere, diversitate si experiment. Cind vin din Orientul Mijlociu, ma bucur si sunt recunoscatoare ca m-am nascut aici unde femeile sunt ascultate si valorizate mai mult, chiar daca mai avem multi pasi de facut. China in schimb are o culura a muncii si a performantei care poate fi un exemplu pentru Romania.
 
Business Days: Lucrati cu oameni cu culturi diferite, cum faceti sa armonizati lucrurile in cadrul echipelor?
 
Rucsandra Hurezeanu: Echipa de management international Ivatherm e formata din oameni tineri, veseli si foarte adaptabili la stiluri diferite de negociere si discutie. Ei calatoresc cu multa placere, se adapteaza imediat la un ritm de munca si de reactie mai lent sau mai rapid in functie de aria geografica. E o experienta de viata extraordinara pentru noi toti si suntem recunoscatori ca viata ne-a adus aici.
 

Rucsandra Hurezeanu vine la Bucuresti Business Days 2019, in 11-12 decembrie 2019, unde unde va fi parte din panelurile sesiunilor de antreprenoriat. Vrei sa fii prezent/a la eveniment? Grabeste-te sa-ti iei tichetul, locurile se epuizeaza rapid!

Vezi mai multe articole din categoria: Antreprenoriat & Intraprenoriat