Mihaela Ganciu conduce Caracteristic, o proaspătă agenție de PR care și-a făcut deja un nume în aglomerata industrie de comunicare din România. Deși a fost înființată în 2015, Caracteristic are deja clienți importanți și aduce un suflu nou în zona de comunicare, căutând să transforme conexiunea dintre client și agenție într-o rețea, alcătuită din legături între gânduri și idei între oameni. Am întrebat-o pe Mihaela cum vede industria comunicării din acest moment din țara noastră, cum se vede diferența între București și restul țării în domeniul său, precum și despre provocările cu care s-a confruntat ca antreprenoare (și ce soluții a găsit pentru ele). Vă invităm să le descoperiți în cele ce urmează:
Business Days: Industria comunicării este în permanentă schimbare – cum resimțiți voi acest proces, la Caracteristic?
Mihaela Ganciu: Schimbările, cu adevărat, apar anual sau la doi ani. De exemplu, acum domeniile comunicării - că vorbim de jurnalism, publicitate sau relații publice - se bazează foarte mult pe tehnologie. Publicațiile sunt online, a crescut enorm canalul de comunicare prin vloguri, prezența pe social media contează tot mai mult. Ce ne ajută pe noi mereu e să observăm schimbarea, de orice natură ar fi ea, și să venim cu un plan pentru a o integra în fluxul nostru. Nimic bun n-a ieșit, istoric, din împotrivire în fața schimbării.
Business Days: Ai pornit de câțiva ani într-un proces de extindere în marile orașe ale țării – cum vedeți diferența între București – Capitala și orașele din provincie, se resimte această diferență?
Mihaela Ganciu: Ce m-a atras la celelalte orașe, dincolo de București, a fost farmecul local. Cum lucrează oamenii din Cluj? Dar cei din Iași? Dar la Constanța cum sunt lucrurile? Cumva, foarte mulți oameni iau de bun că totul se întâmplă în Capitală. Agențiile mari, publicațiile mari, televiziunile mari sunt aici. Riscăm să rămânem cu sentimentul că totul e doar aici și atât. Astfel, am ieșit din București și am creat aceste parteneriate cu oameni și companii din alte orașe. Nivelul de cunoștințe și experiență la care poți avea acces astfel nu se compară cu cel din București. Nu zic că e mai bine sau mai rău, în niciun caz, e doar altfel și ca oameni de comunicare trebuie să fim atenți la România, nu doar la un oraș, chiar dacă acela e capitală de țară.
Business Days: Cum vă adaptați la trendurile din PR și cum le traduceți în relație cu clienții voștri?
Mihaela Ganciu: Aici e valabilă acea direcție bilaterală: propunem noi sau cer clienții. Am trecut prin ambele experiențe și e extrem de plăcut când ne întâlnim la mijloc și există deschidere de ambele părți. Așa cum nu ne putem împotrivi schimbării, nici tendințele din piață nu trebuie ignorate. Sigur, unele sunt trecătoare, dar care? Acesta e un risc ce trebuie asumat, trebuie experimentat, că totul se reduce la experiență. Noi ne punem mereu întrebarea: ce putem învăța de aici. Până acum nu a fost niciun trend în urma căruia să spunem că n-am învățat nimic. Și, dacă e valabil că lucrurile funcționează ciclic, cum se întâmplă cu moda, poate în zece ani vom discuta despre presă tipărită și miză mare acolo. Cine știe?
Business Days: Care este secretul unei comunicări de succes, din perspectiva voastră? Cum se schimbă această perspectivă de la client mare la client mic?
Mihaela Ganciu: Contează dimensiunea unei companii atunci când vorbim de bugete și nu neapărat cele pentru agenție, ci cele pe care le putem accesa ca să transmitem mai eficient mesajul companiei respective. E de la sine înțeles că un client mic nu va avea aceeași forță financiară, iar aici avantajul e că trebuie să te descurci în niște limite date și asta poate fi antrenant. Independent de dimensiunea economică a companiei contează foarte mult mentalitatea, educația în business, capacitatea de-a privi lucrurile în ansamblu, nu la nivel micro. Aici apreciez mult exemplul cafenelei: poți să ai cea mai bună cafea din lume, la cel mai onest preț, dar din când în când clienții poate ar dori și să mănânce ceva și atunci iei decizia dacă te diversifici sau nu. Secretul unei comunicări de succes este astfel privirea de ansamblu să gândești o strategie nu pentru acum, ci pentru săptămâna viitoare, pentru trimestrul următor, pentru următorii cinci până la zece ani (de ce nu?).
Business Days: Care sunt cele mai mari provocări ale antreprenorilor români, în ce privește zona de PR și comunicare?
Mihaela Ganciu: Nu aș generaliza să spun că sunt provocări pentru toți antreprenorii. Sunt însă câteva preocupări pe care le-am identificat în timp, în relația cu noi ca agenție de comunicare. Există preocuparea față de buget și aici trebuie să ținem cont că multe afaceri sunt pornite din pasiune cu fonduri minime sau chiar prin împrumuturi. Și atunci există mereu o teamă că se pot duce cheltuielile prea sus, față de cât poate face compania. E de înțeles, de aceea n-aș cataloga-o ca pe-o provocare decât pentru agenție: să găsească cel mai bun echilibru pentru a transmite mesajul cu maximum de eficiență. Apoi, este provocarea transparenței. Aici este de lucrat în toate direcțiile, în toată societatea. Să fim deschiși încă de la primele discuții ca să nu apară surprize pe parcurs. În fine, mai este și provocarea creșterii. Lumea de business nu poate sta pe loc, astfel că nici antreprenorii nu pot sta. Pe lângă ce vor să comunice acum este și atenția spre unde vor să se extindă mâine.
Business Days: Care au fost cele mai importante concluzii ale diferitelor colaborări cu multe companii antreprenoriale românești?
Mihaela Ganciu: Comunicarea, în România, încă are un loc imens de creștere prin afacerile mici, antreprenorii la început de drum, curajoși, capabili să se concentreze pe viitor. Antreprenorii sunt deschiși către idei, dar trebuie să fie unele potrivite lor, potrivite afacerii pe care o au. Oricine poate visa cât mai departe, poate spera, dar comunicarea, în interior, este pragmatică, foarte bine calculată, astfel încât, cum este o vorbă din popor, să nu ne întindem mai mult decât ne este plapuma. Nu în ultimul rând, o concluzie care a devenit crez pentru noi este că niciodată nu trebuie să înșeli încrederea unui om la acest nivel. Bine, onest ar fi să nu o înșeli niciodată, dar un antreprenor când contractează o agenție sau un om de comunicare investește bani și mai ales, încredere. Pe primii îi poți recupera, pe a doua n-o poți repara.
Business Days: Caracteristic este implicată activ și în zona de educație – cât de important este acest aspect pentru viitor?
Mihaela Ganciu: Ce am fi fără educație? Poate niște roboți care își fac treaba, în bula lor, și atât, cu obiceiuri limitate, crezuri învechite și incapacitatea de-a concepe că viitorul este imprevizibil și nu trebuie detestat. Înclinația noastră spre educație, pe care am vrea-o de 10 ori mai dezvoltată, de 100 de ori mai digitalizată, de 1.000 de ori mai umanizată, a pornit din credința că nimic altceva nu te poate adapta pentru orice decât educația. Și aici nu vorbesc doar de cea din școală, care pune niște baze. Aici vorbesc de cea socială - să discuți cu oameni din tot felul de medii și culturi și să nu-ți fie teamă să ieși din zona de confort. O tendință destul de dezvoltată în societatea actuală este explorarea culinară a lumii. Educația ne ajută astfel să înțelegem, pe acest exemplu, de ce indienii gătesc cum gătesc, de ce japonezii folosesc orezul așa cum îl folosesc sau, de ce nu?, de unde au venit sarmalele în România.
Business Days: Majoritatea opiniilor legate de viitorul PR-ului spun că acele agenții care vor reuși să îmbine tehnologia cu personalizarea și adaptarea la nevoia clientului vor reuși. Cum traduceți voi acest lucru în activitatea de zi cu zi de la Caracteristic?
Mihaela Ganciu: Caracteristic a pornit de la ideea că nu există o rețetă pentru tot, ci rețete personalizate. Tehnologia, în context general, ne ajută să înțelegem mai bine oameni, comunități, orașe și chiar țări, dar soluția la concluzia pe care o tragem cu ajutorul tehnologiei trebuie să vină de la noi. Ne-am diversificat în timp portofoliul de clienți cu domenii variate tocmai ca să aflăm, la prima mână, cum ne va influența viața și munca tehnologia și avansul ei.
Business Days: Sunteți o agenție – inițiativă antreprenorială românească. Care au fost cele mai mari provocări cu care v-ați confruntat până acum și cum le-ați depășit?
Mihaela Ganciu: Dacă ar fi trebuit să răspund la întrebarea asta în urmă cu trei sau patru ani, probabil că aș fi încropit o listă considerabilă. Dar, între timp, odată cu extinderea către alte orașe din România și cu diversificarea portofoliului de clienți, am avut acces la numeroase niveluri din zona antreprenorială românească și am început să mă raportez altfel la ce se întâmplă în lumea aceasta.
Există provocări, apoi există soluțiile la acestea. Și în loc ca miza să fie provocările, am schimbat miza pe soluții. Legislația pentru afacerile din România merge greu și e imprevizibilă? Mă asigur că ne facem treaba cât mai bine și schimbările nu ne lovesc în plin. O relație cu un client se împotmolește des? Căutăm, în agenție, să vedem unde e problema, ce putem face, la ce soluție putem ajunge. Situația poate fi privită astfel: e un joc, ne-am băgat în el, înseamnă că nu putem să ne aratăm nemulțumiți mereu de regulile jocului, din moment ce le puteam afla dinainte de-a ne avânta. Cu o astfel de raportare, surprizele neplăcute sunt mai puține, dar soluțiile la provocări sunt mai numeroase.
Business Days: Care este primul sfat pe care l-ai da unui antreprenor la început de drum, care nu a avut/făcut niciodată PR?
Mihaela Ganciu: Să pună întrebări. Cele mai mari probleme încep de la răspunsuri neprimite, pentru că întrebările n-au fost puse. În momentul în care afli și începi să cunoști, ajungi și să înțelegi. Nicio întrebare nu-i prea plictisitoare, banală, stupidă sau inutilă. Mai ales în acest context în care nu există un precedent.
Business Days: Care sunt cele mai importante 3 aspecte ale unei colaborări de succes între un antreprenor/companie antreprenorială și o agenție de PR?
Mihaela Ganciu: Încrederea, comunicare între ambele părți și evaluarea corectă a produsului pentru care se va face comunicarea. Și prin produs nu mă refer doar la ceva fizic, poate fi orice care face subiectul planului de comunicare.