În 2002, cei patru asociaţi de la Travis, adică Cristian Petrescu, Dragoş Dăscălescu, Răzvan Ujică şi Adrian Grădinaru, au constatat, peste noapte, că agenţia de turism unde lucrau a intrat în incapacitate de plată. „Eram într-o situaţie dificilă. Simţeam că trebuie să facem ceva. Şi atunci am zis: «La turism ne pricepem, hai să facem turism!»”, rememorează acum Adrian Grădinaru situaţia de acum 12 ani. Uşor de spus, greu de pus în practică, întrucât cei patru nu prea ştiau ce presupune asta din punct de vedere organizatoric. „Era pe vremea când vindeam bilet de avion în Iaşi azi, dar biletul fizic ajungea abia peste o zi... Dar eram o echipă, aveam încredere unul în celălalt, noi eram şi asociaţii, noi, şi angajaţii... Şi mai aveam un atu – aveam ceva experienţă în spate din postura de angajat”, spune Grădinaru.
Încă din primul trimestru, cei patru au avut profit, lucru nu foarte greu de realizat, dacă ne raportăm la investiţia iniţială, de doar 10.000 de dolari, dar de apreciat dacă ne gândim la dimensiunile pieţei Iaşiului, pe care activa Travis. „Lumea deja ne cunoştea de la vechea agenţie. Nu erau foarte multe firme de turism în Iaşi, ne găseau uşor, şi aşa i-am avut clienţi şi pe foştii clienţi, care au revenit”, povesteşte proprietarul Travis.
Produsul de bază a fost şi este în continuare ticketingul aerian. Doar că, între timp, s-a schimbat orientarea. Dacă la început serviciile Travis erau adresate persoanelor fizice, acum, businessul lor de ticketing se adresează în proporţie de peste 80% companiilor şi universităţilor. Căci dezvoltarea Travis s-a făcut odată cu dezvoltarea proiectelor cu bani europeni şi a creşterii numărului de călătorii „în scop profesional” ale universitarilor. „Începând cu anul 2008, cel puţin, în plină criză, noi am avut un adevărt boom de solicitări de călătorii în scop profesional sau de afaceri. Pentru că noi includem în portofoliu şi instituţii din mediul universitar, care este foarte dinamic, dar şi din sectorul administrativ sau medical, deși din 2009 solicitările au înregistrat un recul, ele au revenit în forță în ultimii doi-trei ani”, spune Grădinaru. Companiile de outsourcing din Iaşi au intrat şi ele în portofoliul Travis şi au contribuit la dezvoltare. Dar pentru aceşti clienţi corporate, Travis nu asigură doar bilete de avion, ci şi vacanţe, ceea ce se traduce printr-o altă linie de business a companiei. Mai mult, Travis şi-a deschis reprezentanţă şi la Bucureşti, de unde operează exclusiv business travel.
În ultimii ani, Travis s-a urcat pe o altă „mătură”, ca să poată creşte: evenimentele. „Pentru FILIT, de pildă, sau pentru decernarea premiilor UNITER, noi facem de toate, de la rezervarea sălilor de conferinţe, rezervarea biletelor, la transferul participanţilor, cazarea lor sau organizarea de excursii”, explică Grădinaru.
Şi cum un lucru te conduce la altul, Travis a mai dezvoltat pe orizontală şi un alt business. Cel de rent-a-car, unde s-a poziţionat foarte sus, rulând relativ puţine maşini, dar din gama de lux. „Am avut cereri cam din perioada în care am început businessul, ne-am zis de ce nu, şi am început şi serviciul ăsta cu câteva maşini. Pe vremea aceea, lohn-ul era la putere în zona Moldovei şi aveam de făcut multe transferuri de la aeroport ale reprezentanţilor companiilor. Au fost momente destul de grele pentru noi, fiindcă, nu de puţine ori, ni se întâmpla să facem un transfer peste noapte şi a doua zi să fim la birou, ca şi când nimic nu se întâmplase”, spune Grădinaru. S-au orientat către maşini de lux, multe cu transmisie automată, pentru a se putea diferenţia, căci pe piaţă activează companii importante, între care şi liderul pe această zonă, Autonom. „Din fericire pentru noi, odată cu oferta, a început să crească şi cererea, astfel încât investiţia noastră, ce s-a ridicat pe undeva pe la un milion de euro, s-a amortizat repede”, arată Grădinaru. Văzând cât de repede prinde trendul, cei patru şi-au extins business-ul şi în Bucureşti.
Acum, odată setată viteza, antreprenorii nu mai au decât de verificat direcţia, de făcut ceva reglaje fine şi să aştepte ca noile linii de business să se maturizeze.
Lecţii à la travis! 3 lecţii învăţate din criză:
1. Păstrează-ţi şi fidelizează-ţi clienţii, în special cei bun-platnici
2. Investeşte şi dezvoltă produse noi, de nişă
3. Investeşte în pregătirea angajaţilor; sunt cea mai importantă resursă.
Articol scris de Anca Doicin, redactor Sef Business Days Magazine
Face parte din generaţia de jurnalişti care îşi găsea subiectele pe teren. De altfel, nici acum, Anca spune că nu reuşeşte să scrie un articol din birou, cu o singură sursă. Are peste 18 ani de experienţă de presă, preponderent în media de business, dar şi legal. A făcut şi presă de cotidian – Bursă, şi săptămânal – Capital, de revista – Money Express, dar şi on-line – Avocatură.com. În perioada în care Anca a coordonat această publicaţie, a dezvoltat şi coordonat o echipa de 13 jurnalişti din ţară, Avocatură.com fiind singură ce reuşea să treacă de graniţele Capitalei. A fost implicată în proiecte, ce, la timpul lor, erau considerate inovative, cum au fost Capital Top 300 sau Capital Top 100 companii. La finele anului trecut, a fost coordonatorul echipei ce a realizat şi publicat primul număr în limba română al revistei Intelligent Life – o franciză aparţinând grupului The Economist. Nu crede în puterea inspiraţională a motto-urilor, ci în puterea comunicării.
Descarcă Revista Business Days 3 ( http://businessdaysmagazine.instapage.com ) pentru a citi și restul articolelor.