Avatarul romanesc ce a cucerit America

Avatarul romanesc ce a cucerit America

Veniturile brute obtinute in doi ani si un pic de existenta depasesc doua milioane de euro. „Nu e chiar atat de mult, daca vorbim despre o echipa de 20 de angajati. Dar nu e rau pentru un start-up”, comenteaza Dragos-Florin Stanculescu, project lead si fondator al Holotech Studios, ritos. Poate ca nu e mult, intr-adevar, in conditiile in care, in doar o saptamana, ideea sa de business a primit finantare de peste 100.000 de dolari pe platforma americana de crowdfunding Indiegogo. Da! Ati auzit bine! O suta de mii de dolari, pe o platforma de finantare alternativa pentru un start-up romanesc.

Anca Doicin- Redactor-sef Business Days Magazine               

Cu ce a dat lovitura Holotech? Ce-i drept, produsul sau a fost foarte vandabil si foarte inovator – un program, FaceRig, care permite oricarui gamer sau, pur si simplu, utilizator de internet sa ia forma unui personaj digital, un avatar, cu ajutorul unui simplu webcam si al unui calculator. Programul analizeaza continutul semnalului video de la webcam, cadru cu cadru, identifica expresiile utilizatorului si le transpune pe personajul ales de utilizator. Video-ul generat in timp real cu acest personaj digital poate fi mai departe folosit ca un webcam virtual in programe de videoconferinta, cum ar fi Skype, sau poate fi salvat ca filme pentru vloguri sau YouTube, spre exemplu. „Cele mai folosite avataruri sunt Doge Min, animalutele blanoase sau acele anime-uri preferate indeosebi de japonezi. Daca ai imaginatie, programul nostru te ajuta sa iti creezi avatarul dorit, diferit de cele pe care le propunem noi”, explica Dragos- Florin Stanculescu.

Ideea in sine nu este noua, dar punerea in practica reprezenta o problema din cauza costurilor mari presupuse. Doar ca „inventatorii” FaceRig, sase la numar, toti gameri, cu „antecedente” in dezvoltarea jocurilor de consola, au reusit ca, intr-o luna si jumatate, sa creeze programelul cu care au iesit pe Indiegogo, care permite oricui sa isi creeze „de acasa”, cum insista Stanculescu, propriul avatar.

Desi reusisera sa atraga finantare imediat de pe piata noastra, au iesit pe platforma americana de crowdfunding pentru a putea pivota ideea, pentru a atrage comunitate si a afla cum ar putea fi primita ideea de internauti. Potul cel mare s-a numit Equals Three al lui Ray William Johnson, cel mai apreciat youtuber la acea vreme, care a filmat cateva videouri cu avataruri create folosind FaceRig si care a reusit sa „viralizeze” programul pe Indiegogo. „100 de milioane de utilizatori au venit doar de la el”, precizeaza Stanculescu. Acum, doar pe Steam, un canal de vanzari pentru jocuri, foarte utilizat de gameri, FaceRig are peste 300.000 de utilizatori.

In curand, Stanculescu si echipa sa vor da gata IRFacerig si FaceRig Studio. Prima va fi o versiune gratuita, care va functiona cu tehnologia RealSense de la Intel, iar cea de-a doua se va adresa artistilor 3D profesionisti si animatorilor, precum si celor care vor sa comercializeze continutul video pe care il genereaza cu ajutorul FaceRig. „Pana acum, noi ne-am indeplinit toate promisiunile facute celor 14.000 de  finantatori. Am lansat varianta Beta, lansam versiunea pentru mobil si FaceRig Studio”, spune Stanculescu usurat. Si asta nu doar pentru ca s-a tinut de cuvant in fata comunitatii care l-a apreciat si l-a sustinut, ci si pentru ca ar putea fi momentul in care el sa se retraga din managementul Holotech si sa se intoarca la creatie. De altfel, in tot cursul interviului, Stanculescu a pus mare accent pe echipa, pe faptul ca el este fata vizibila a FaceRig, pentru ca si-a asumat proiectul, in calitate de lider. Dar ca nu il prinde postura de manager, ca nu este ceea ce isi doreste. Asa cum subliniaza Stanculescu, produsul nici nu a fost „exploatat” la adevaratul sau potential, de business, ci a fost folosit doar pentru placerea celor de acasa. Din cate se pare insa, ideea lor de avatar este ceruta de muzee din Italia, Germania, de agentii de marketing, de institutii din Educatie sau din Sanatate, caci se pare ca FaceRig ajuta copiii cu autism sa se exprime. Ceea ce, poate, un manager adevarat ar sti sa exploateze la maximum.

CE AR URMA DUPA ACEST SUCCES FULMINANT? CE I-AR PUTEA ADUCE SATISFACTIE?

„Stii Witched? Nu? Este un joc creat de niste polonezi, care exploateaza folclorul polonez. Personajele jocului sunt personaje fantastice din basmele poloneze. Asta este ceea ce mi-as dori sa fac. Un joc care sa exploreze folclorul nostru”, se anima brusc Stanculescu. „Asta este menirea ta de artist. Si, daca poti sa pui si un sambure de cultura in ceea ce faci, e grozav. Chiar mi-as dori sa avem bugetul sa facem asta”, mai spune el. Asa cum precizeaza Stanculescu, la curent cu tot ceea ce se petrece in materie de jocuri, seria celor trei joculete scoase pe piata de polonezi a costat cateva milioane bune de euro – 40 de milioane doar ultimul, fiind produse la scara mondiala.

In plus, asa cum ii sta bine oricarui fondator, isi vede businessul FaceRig scalat. Dar este foarte atent cu copilul sau, nedorindu-si o preluare, ci un parteneriat, in care sa poata controla directia in care va creste produsul.„Daca facem lucrurile cum trebuie, ar trebui sa ne putem finanta in continuare, sa nu depindem de un finantator”, arata el.

CROWDFUNDINGUL,SURSA ALTERNATIVA DE FINANTARE

„Intr-un barometru scos pe piata in 2014 se arata ca Valea Mortii este foarte clara si destul de ampla in Romania, la fel de evident fiind si faptul ca motivul principal este acela ca antreprenorii aflati la inceput de drum nu reusesc sa stranga  banii  din  sursele  clasice  de  finantare– prieteni, parinti si alti prosti. In acelasi an, aparea un alt studiu, care spunea ca unu din patru tineri din tarile Visegrad incepe un business, comparativ cu unu din 100 de tineri in Romania. Ei bine, eu gasesc asta socant si este exact argumentul care ma face sa merg mai departe si sa vorbesc cu toata lumea despre crowdfunding”, spune Catalina Azamfirei, fondator al platformei de crowdfunding Potsieu si consultant. In plus, mai comenteaza ea, prin crowdfunding poti sa-ti testezi ideea la costuri mai mici si poti sa o rasucesti in voie.

Desigur, spune ea, piata romaneasca nu este la nivelul celor vestice, in America, de pilda, potentialul fiind de cateva miliarde de dolari, dar si piata noastra a cunoscut o crestere foarte mare in anul ce a trecut si chiar si anul acesta. „Din calculele mele, in 2014, piata noastra era de 40.000 de euro. In 2015 s-a dublat cel putin si, din ce vad, si anul acesta este in crestere”, spune Azamfirei. Dar, pe de alta parte, argumenteaza ea, referindu-se la FaceRig, dar si la un alt proiect de cybersecurity, exista oricand posibilitatea sa atragi bani de pe alte piete. „Dar nu trebuie subestimat nici potentialul local. In cursul trainingurilor pe care le tin, am descoperit ca exista un anumit profil de corporatist sau de pasionat, oameni interesati de noutate, de cercetare, de gadgeturi, care sunt foarte atenti la platformele de crowdfunding si care sustin campaniile de afara. Chiar mi-a spus cineva ca a contribuit in peste 400 de campanii”, exclama Azamfirei.

De asemenea, aduce in discutie si un alt proiect, care, desi neincrezator in piata noastra, a iesit pe platforme straine si, cu toate acestea, a obtinut o finantare mai mare pe piata locala.

Ce trebuie sa faci ca sa ai succes pe platformele de crowdfunding?

 Catalina Azamfirei spune ca trebuie sa urmaresti cativa pasi esentiali.

  • Inainte de a stabili unde te duci, trebuie sa analizezi produsul respectiv, pentru ca, daca el are o puternica componenta locala – un serviciu care se adreseaza locuitorilor Capitalei, de pilda –, este„anapoda” sa il pozitionezi pe o alta piata. Trebuie sa vezi cum arata noutatea cu care vii si sa ai grija sa pui toate accentele pe punctele tale de diferentiere sau pe inovatia absoluta adusa.
  • Trebuie evidentiat bugetul.
  • Imediat dupa, trebuie evaluata comunitatea, sa vezi cum ajungi la ea, cum arata, cati membri ai comunitatii respective interactioneaza deja cu tine. Este important sa ai schimburi de idei cu membrii comunitatii chiar inainte de a iesi sa ceri banii. Este bine sa te consulti cu ea, sa o implici, in asa fel incat sa stie foarte clar ce vrei tu sa faci, sa te recunoasca ca producand valoare si sa capeti increderea ei.
  • Trebuie sa estimezi apoi care e valoarea comunitatii tale. Fiindca teoria spune ca, in primele trei-patru zile, obtii bani din partea celor care te cunosc deja, bani care reprezinta cam 30% din bugetul tau.
  • Trebuie sa pui in balanta cati bani poti sa strangi, de cati bani ai nevoie si sa vezi daca e fezabil sa faci crowdfunding.
  • Trebuie sa ai o echipa, pentru ca vor fi multe arii de acoperit, multa activitate si multe raspunsuri de dat. In plus, cu cat echipa va fi mai mare, cu atat comunitatea va fi mai mare.
  • Livrarea bunului, a produsului, ulterior, catre cei care te-au finantat nu trebuie sa implice costuri logistice mari. Crowdfundingul se potriveste foarte bine cu IT-ul, din acest motiv, de pilda.

Acest articol este preluat din numarul 11 al revistei Business Days Magazine. 

 

Vezi mai multe articole din categoria: Antreprenoriat & Intraprenoriat