Ovidiu Teofănescu: Industria outdoor este în plină dezvoltare tocmai datorită noilor suporturi media care permit un nou mod de comunicare publicitară: panourile bazate pe tehnologia LED, proiectiile video de mari dimensiuni, noi suporturi media printre care şi panoul nostru AdBicy. Clienţii noştri se împart în cel puţin două categorii generale: agenţii media şi societăţi comerciale. Prima categorie este foarte deschisă în a adopta produsul nostru pentru că poate oferi o nouă modalitate de promovare clienţilor ei, cu nenumărate avantaje şi vine perfect în completarea serviciilor ce le oferi deja. A doua categorie este reprezentată de companii ce doresc o activitate publicitară mult mai intensă dar nu au bugete foarte mari pentru a o susţine. Ideea de a deţine sau închiria propria flotă de panouri publicitare cu care să îşi poată administra singuri campaniile outdoor, targetate şi cu bugete cu 50% mai mici faţă de achiziţia serviciului de la o agenţie media, este tentantă. Practic, clienţii noştri pun accent pe imaginea campaniei lor şi realizează că un banner cu o grafică bună nu mai arată la fel de bine când îl pui pe un gard sau îl ancorezi între doi stâlpi, dar montat pe un AdBicy ar putea arăta chiar mai bine.
BD: Cum ţi-a venit această idee creativă?
Ovidiu Teofănescu: De la ideea iniţială şi până la ideea finală de produs/business a fost o distanţă de cel puţin cinci ani şi este într-un proces de evoluţie. Inspiraţia mi-a venit în timp ce căutam idei de afaceri pe un site de francize, iar ideea de publicitate cu bicicleta denumită AdBike mi-a atras atenţia. La scurt timp, am realizat primul prototip de remorcă publicitară de bicicletă care putea fi folosit cu orice bicicletă şi era mai uşor de transportat faţă de modelele care m-au inspirat. Din 2005 până în 2010 nu am mai lucrat la acest proiect dar ideea m-a urmărit şi inevitabil s-a dezvoltat. Pe scurt, am ajuns la această idee în momentul în care asta făceam: căutam idei de afaceri, încercam să ma inspir din ceva ce s-a făcut. În prezent, am ajuns să oferim peste 150 de idei şi soluţii de afaceri cu bicicleta la BizzOnWheels: www.bizzonwheels.com
BD : Clar ţi-ai făcut o statistică. De unde vin clienţii tăi, care e profilul lor?
Ovidiu Teofănescu: Produsele noastre sunt disponibile atât pentru vânzare, cât si pentru închiriere pe site-ul nostru. Asta ne-a permis să accesăm clienţi din peste 40 de ţări. Pentru produsul AdBicy, statistica arată aşa: 59% agenţii publicitare, 41 % alte companii.
BD: Îţi propun un exerciţiu. Eu sunt un client tradiţionalist. Cum m-ai convinge să optez pentru a deschide un magazin mobil în detrimental celui clasic?
Ovidiu Teofănescu: În primul rând, conceptul de magazin mobil nu incearcă să fie mai bun decât unul clasic. Sunt 2 lucruri diferite, este ca si cum ai spune despre culoarea roşie că este mai bună decât culoarea neagră. În cazul de faţă, trebuie să analizăm doi factori foarte importanţi: bugetul şi locaţia în care vrei să deschizi un magazin. Să luăm un exemplu concret: o cafenea. Poţi investi 50.000 – 100.000 euro într-o cafenea sau doar 5.000 de euro pentru o cafenea mobilă. Îţi permiţi să plăteşti o chirie lunară de 1.500-5.000 de euro sau o taxă la primărie de 100 de euro este mai potrivită pentru bugetul tău? Gaseşti spaţii comerciale disponibile în zona pe care o vizezi sau singura soluţie este să vii cu un magazin ambulant tractat de bicicletă? Dar dacă intenţionezi să construieşti un brand şi nu o simplă cafenea pe care eventual o poţi extinde la nivel de franciză, atunci îţi propun o nouă idee. O reţea de Cafenele mobile care să îţi suplinească punctele de lucru fixe. Valoarea reală a punctelor de vânzare mobile vine din adaptabilitatea cu usurinţă la orice zonă pietonală cu trafic intens ce îţi va garanta creşterea cifrei de afaceri. În acelaşi timp, magazinul nostru mobil este gândit să actioneze ca un panou publicitar mobil ce îţi va creşte brandul fără alte investiţii în publicitate. Practic, vinzi şi îţi faci publicitate gratis 7-12 luni pe an în 20 de locaţii sau doar în una. Tu decizi! Dacă doreşti să îţi vinzi produsele în zone foarte aglomerate cum sunt festivalurile şi să obţii încasări mari într-un timp foarte scurt soluţia BizzOnWheels este cea mai potrivită. De exemplu, un client din Germania care foloseşte magazinul mobil Shop Trailer pentru comercializarea HotDog-ilor a reuşit să îşi amortizeze investiţia într-o singură zi la un târg expoziţional. De altfel, în Europa orice produs pe care noi îl vindem se amortizează în 5 până la 30 de zile.
BD: Dar magazinul propus de tine e sezonier, nu?
Ovidiu Teofănescu: Magazinul nostru este foarte versatil ceea ce îi permite să fie folosit şi indoor. Poate fi folosit doar 3-6 luni pe an, pe litoral, în funcţie de durata sezonului estival, poate fi folosit şapte luni în ţările unde iarna este friguroasă. Dar poate fi folosit şi indoor dacă doreşti să îl exploatezi 12 luni pe an. Poate fi reconfigurat cu uşurinţă pentru a vinde alt produs, practic poţi avea un magazin care îţi permite să te adaptezi necesităţilor sezoniere.
BD: Publicitate pe bicicletă. Asta ar putea aduce campanii destul de creative. S-a întâmplat până acum?
Ovidiu Teofănescu: S-a întâmplat în România şi în multe alte ţări. Campaniile pot fi creative şi prin simpla utilizare a panoului AdBicy care este neconvenţional, inovator şi perceput într-un mod pozitiv. Panoul lasă o libertate foarte mare de exprimare: l-am vazut pe Moş Crăciun care plimba un panou AdBicy şi împărţea pliante, tineri pe role care făceau tot felul de nebunii cu ele, biciclişti care mergeau pe o roată cu panoul în spate. Se găsesc toate pe pagina noastră de Facebook.
BD: Cu brandul la plimbare. Sau cum să promovez şi în mişcare produsul/agenţia mea. Cam asta propune AdBicy, nu? Dar te-ai gândit că expunerea este prea mare? Te-ai gândit că poate sunt clienţi nemulţumiţi de produsul promovat, iar contactul cu aceştia este prea direct şi nu mă fereşte prea mult de reacţia lor? Pe scurt, ştiu că esti tentat să ne spui doar părţile bune, e şi normal. Dar îţi mai propun un exerciţiu. Pune-te în locul clientului. Ce prejudecăţi crezi că are în a alege această formă de promovare?
Ovidiu Teofănescu: Este evident că dacă te vei plimba în Kiev cu un panou publicitar pe care scrie “ I Love Putin “ vei afla instant viteza maximă cu care se poate deplasa un panou AdBicy. În cazul acesta, promoterul este victima angajatorului. Dar ce probabilitate ar fi să se întâmple asta, un promoter orb şi un angajator sadic ? În realitate, este o formă de publicitate nonagresivă, care îţi atrage atenţie minimum cinci secunde în mod subliminal şi o păstrează doar dacă mesajul publicitar a stârnit interes. Practic, el surprinde oamenii pe o rază de 100 metri în jurul lui şi le prezintă imaginea, dar dacă nu găsesc o propunere interesantă, nu mai ţine de el. Nu am întâlnit până acum prejudecăţi, ar fi una de fapt .. că nu este gratis.
BD: Când am văzut că ai şi utility trailer nu am putut să nu mă gândesc la faptul că anumiţi angajaţi ar putea ridica din restricţii, din condiţionări. De exemplu, la pizzeria unde se angajează numai persoane care deţin permis de conducere. Ce alte avantaje mai oferă acest serviciu?
Ovidiu Teofănescu: Utility Trailer este o remorcă cargo de bicicletă. Poate avea aplicabilitate zilnică în scopuri personale sau utilitară de business. Am văzut în Elveţia firme de curierat care folosesc acest sistem. Poate fi folosit cu succes de către un fotograf pentru deplasarea echipamentelor, a unui meşter pentru deplasarea sculelor la client, se poate folosi în transportul intern între hale industriale de producţie de către marile fabrici sau poţi merge cu el la cumpărături sau la picnic. Într-adevăr se poate adapta şi în livrarea produselor fast food la adresa clientului cu costuri de livrare foarte mici.
BD: Următoarea întrebare are la bază o supoziţie. Românii sunt mai conservatori, mai atenţi la gura lumii, ceea ce ma face să cred ca la taxi trailer targetul este format din turişti straini. Cât de adevărat e?
Ovidiu Teofănescu: În acest moment, pe piaţa din România produsul nu a fost încă testat, dar este evident că persoanele care vor considera că între un animal de tracţiune şi un biciclist pe bicicletă sunt mici diferenţe,nu ar alege această plimbare de agrement. Ideea de ricksa,de vehicul cu tracţiune umană este foarte veche şi a apărut în Japonia pe la 1800 , a evoluat tehnologic după apariţia bicicletei la nivel de CycleRicksha pe la 1880 fiind preluată în timp de multe alte state inclusiv America pe la 1960. În prezent, reprezintă o soluţie ecologică de transport care se regăseşte în toate capitalele Europei şi te poate duce acolo unde un taxi motorizat sau un vehicul cu tracţiune animală nu are acces. Ţara cu cele mai multe velotaxiuri este Bangladesh, numai in capitala Dhaka rulează zilnic peste 300.000 de astfel de vehicule. În Romania, această oportunitate de business nu este încă exploatată. În prezent, vindem Taxi Trailer în Europa şi America unde un Taxi Trailer generează venituri pentru taxi biciclist de minim 20.000 $ pe an.
BD: Din cercetarea pe care ai făcut-o, în ce ţări europene a avut succes acest business?
Ovidiu Teofănescu: Practic, exploatarea bicicletei în business se face de cel puţin 100 de ani în Europa.Trendul a suferit o scădere evidentă după apariţia automobilului şi este în trend ascendent de cel puţin 10 ani fiind influenţat de curentul ECO. Creşterea numărului în ultimii cinci ani de producători de astfel de soluţii de business în Danemarca, Franţa, Germania, Uk, Italia, Spania, Polonia, Olanda, apariţia magazinelor de biciclete utilitare în aceste ţări ne demonstrează că trendul este unul evident ascendent şi va lua amploare în următorii ani. Tehnologia bicicletelor electrice vine perfect în sprijinul acestui curent garantând practic evoluţia pozitivă pe termen mediu şi lung. Comerţul şi serviiciile ambulante reprezintă practic prima formă de comerţ din lume. Intâi a fost taraba de lemn, preşul cu de toate din târg şi apoi a apărut magazinul stradal. În India, în afară de comerţul ambulant stradal cu produse de larg consum există si o ofertă de servicii diverse precum frizerie, cosmetică, service de umbrele, service de biciclete, spălătorii auto mobile, sau chiar servicii medicale ce pot fi prestate pe trotuar. Acolo, aceste idei apar sub o formă neigienică dar poate fi o sursă de inspiraţie pentru producătorii de soluţii de business mobil care pot crea produse la standarde europene plecând de la ideea că aproape orice business se poate pune pe roţi.
Practic, am readus în prezent o idee veche sub o formă modernă. Produsele noastre sunt concepute şi create în România dar reprezintă cele mai evoluate soluţii de afaceri cu bicicleta din toată lume la ora actuală. Daca prima meserie din lume nu a dispărut de ce prima formă de retail din lume ar face-o?
BD: Ce înseamnă pentru tine Business Days şi cât de important este să colaborezi cu această platformă?
Ovidiu Teofănescu: Business Days este o sursă preţioasă de informaţii şi cea mai mare comunitate de business din România. BizzOnWheels este practic o platformă de idei de afaceri mobile în devenire ce se va putea plia pe 90% din afacerile offline existente într-un viitor nu foarte îndepărtat. Conectând aceste două platforme s-ar putea genera un număr de cel puţin câteva sute de noi afaceri mobile ce vor genera sume importante de bani în economia românească.
Un material realizat de Ioana Șimon.
Descarcă Revista Business Days 3 ( http://businessdaysmagazine.instapage.com ) pentru a citi și restul articolelor.