Aliatul neaşteptat al economiei: bivoliţa rămâne acasă!

Aliatul neaşteptat al economiei: bivoliţa rămâne acasă!

Zvonurile despre plecarea producției de lactate Napolact din fabricile clujene se întețeau în urmă cu un an, când grupul olandez Friesland Câmpina, proprietarul brandului, închidea „peștera brânzeturilor“ din Țaga, fabrica specială (având o atmosferă specifică), unde se pregatea brânza tradițională „de Nasal“. Clujenii s-au temut că aceeași decizie va fi luată și în cazul fabricii mult mai mari din comuna Baciu, mai ales că managementul olandez tot încercase diverse variante de optimizare a brânzei, între o unitate și alta (în urmă cu cinci ani, închideau unitatea cu 100 de angajați din Huedin, tot din Cluj, și mutau producția la Baciu).

Știrea n-ar fi fost digerată ușor, fie și doar din orgoliu - clujenii nu mai fac nici înghețata Napoca (brandul a fost vândut de grupul olandez către Unilever) și nici berea Ursus (unde și aici s-a produs o relocare, grupul sud-african SabMiller mutând din 2010 producția la alte fabrici din țara, inclusiv la Buzau, la peste 400 km). Dar, evident, nu e vorba doar de orgoliu. Astăzi, nici zidurile n-au mai rămas din Ursusul clujean, așa cum n-au mai rămas nici din alte glorii, care dădeau dulciurile de Feleacul, mobila de Libertatea, confecțiile de Flacara, tricotajele de Someșul. Clujana mai rămane astăzi ca o rămășiță palidă a vechii producții pentru care românii se băteau pentru ca era „made in Cluj“. Iar acum și brânza să se ducă pe calea optimizării? În condițiile în care, pentru economia și bugetele locale, producția de lactate chiar este un cash-cow (ad literam, vaca de bani) - cum spun specialiștii: o singură fabrică dă de lucru la mii de fermieri, astfel că are un loc puternic în... ecosistemul economiei locale.

OLANDEZII SALVEAZĂ ECOSISTEMUL

Dar iată însă că, acum, olandezii nu doar că infirmă zvonurile de plecare din Cluj, dar vin chiar cu vești bune pe termen mai lung pentru clujeni. Din păcate, nu sunt deloc bune pentru sătmăreni și mureșeni, dar de când piața nu mai e lapte și miere...

„Anul 2013 a fost unul dificil și, până acum, nu am văzut semne de revenire nici în 2014. Din păcate, nu observăm o creștere a consumului de lactate. În ultimii ani, FrieslandCâmpina România a înregistrat pierderi, iar ținta noastră este să construim un business sustenabil pe termen lung.

Pentru a ne eficientiza activitatea și pentru a ne asigura o creștere sustenabilă pe termen lung, producția de brânzeturi de la Carei și activitatea de tăiere și împachetare a brânzei de la Târgu-Mureș vor fi relocate integral la fabrica de la Baciu-Cluj din 2015“, spune Cornel Cărămizaru, directorul de vânzări al FrieslandCâmpina România. Napolact se va mai produce acum doar în două unitați, la Baciu și la Târgu-Mureș (unde au rămas iaurturile). Napolact este cel mai valoros brand din portofoliul grupului olandez în România și unul dintre cele mai prețuite de către consumatori. Anul acesta este al doilea consecutiv în care Napolact este ales cel mai de încredere brand din categoria lactate în topul Trusted Brands realizat de Reader’s Digest.

În semn de mulțumire pentru această loialitate, olandezii au reamenajat de curând cel mai vechi magazin Napolact din Cluj, într-un concept modern, dar care să le reamintească localnicilor, în primul rând, că brandul e acasă, „ca odinioară“, ca să reluăm o bine cunoscută sintagmă a campaniei de marketing Napolact.

MULȚUMIȚI MARKETINGULUI ȘI... ȘTIINȚEI!

Poate optimiștii ar putea vedea în decizia proprietarului olandez un semn de politică economică locală de păstrare a locurilor de muncă acasă. Până una-alta însă, marketingului ar trebui să-i mulțumească clujenii pentru rămânerea unității de la Baciu.

În satele locului încă se mai văd „sara pe deal“ cirezile de bivolițe, poate nu așa cum erau odinioară, dar încă o mărturie a specificului locului. Pe piața națională de lactate e mare înghesuială de producători și toți se întrec să ofere iaurtul gras, la modă acum. Așa că... rezistă producătorul care vinde cu câțiva banuți mai ieftin sau cel care reușește să vină cu ceva altfel. Cum ar fi „mult căutatul lapte de bivoliță“, ca să cităm tot de pe site-ul Napolact.

Poate e o chestiune de timp până când știința va reuși să găsească „lapte din inima Ardealului“ și în inima... Bucureștiului, spre exemplu. (Berarii au putut vinde pielea ursului clujean și la Buzău, spunând că astăzi nu mai contează atât de mult de unde se extrage apa, pentru că sunt instalații care fac ca berea să aibă același gust oriunde s-ar produce).

Dar, până atunci, clujeni, aveți grija de brandurile voastre truditoare și autentice, de care nu mulți se mai pot bucura în această lume globalizată!

 

  Articol scris de Anca Doicin, redactor Şef Business Days Magazine

Face parte din generaţia de jurnalişti care îşi găsea subiectele pe teren.  De altfel, nici acum, Anca spune că nu reuşeşte să scrie un articol din birou, cu o singură sursă. Are peste 18 ani de experienţă de presă, preponderent în media de business, dar şi legal. A făcut şi presă de cotidian – Bursă, şi săptămânal – Capital, de revista – Money Express, dar şi on-line – Avocatură.com. În perioada în care Anca a coordonat această publicaţie, a dezvoltat şi coordonat o echipa de 13 jurnalişti din ţară, Avocatură.com fiind singură ce reuşea să treacă de graniţele Capitalei. A fost implicată în proiecte, ce, la timpul lor, erau considerate inovative, cum au fost Capital Top 300 sau Capital Top 100 companii. La finele anului trecut, a fost coordonatorul echipei ce a realizat şi publicat primul număr în limba română al revistei Intelligent Life – o franciză aparţinând grupului The Economist. Nu crede în puterea inspiraţională a motto-urilor, ci în puterea comunicării.

 

Descarcă Revista Business Days 2 ( http://bit.ly/BDMnr2 ) pentru a citi și restul articolelor.

Vezi mai multe articole din categoria: Sales & Marketing