Arta de a rezista pe piață se traduce, pentru antreprenorii experimentați, în arta de a folosi schimbarea și inovația pentru a se menține în fruntea plutonului. Pentru că a rezista pur și simplu, a rămâne pe linia de plutire sau a prinde pe alții din urmă este, în viziunea lor, una dintre greșelile potențial fatale.
Cartea “Cei care schimbă jocul” descifrează felul de a gândi și acționa specific antreprenorilor și felul în care ei înțeleg să folosească schimbarea pentru a-și păstra locul de lideri.
“Teoria lui Florin Talpeș spune că misiunea antreprenorilor este să caute în permanență valul următor de creștere. Ceva ce poate fi îmbunătățit, schimbat, sau care nu există, deși ar fi necesar. Simplu spus, antreprenorii sunt observatori profesioniști de dorințe și nevoi nesatisfăcute sau necunoscute încă. “Sesizezi nevoile, asculți ce zic consumatorii și reacționezi rapid. Mergi pe un val mic și poți sta pe coamă când crește doar dacă asculți foarte atent ce zice piața”, spune Talpeș; când ai capacitatea de a asculta și poți acționa rapid, “valul te duce singur”.
[...]antreprenorii sunt căutători ai următorului val. În primăvara anului 2013, o cercetare a PwC legată de afacerile de familie în România[1] constata că mai mult de jumătate dintre firmele antreprenoriale sunt preocupate de capacitatea de a inova.
Trăsături precum pasiunea, dorința de nou, implicarea în decizii, intensitatea cu care fac lucrurile și preocuparea pentru clienți par cumva a se condensa în acest scop final legat de schimbare și de noi niveluri ale jocului. Nu înseamnă neapărat că restul organizațiilor nu urmăresc să fie mai performante. Diferența, așa cum observă cei care lucrează cu antreprenorii, vine din cantitatea de atenție pe care o investesc în schimbare. Cei mai vizionari dintre ei se concentrează mai mult pe următorul pas decât pe a administra o birocrație care să execute operațiunile zilnice.
“Schimbarea este principala mea responsabilitate”, spune Dan Șucu despre rolul său în Mobexpert. În anii de criză, grupul pe care îl conduce a recuperat din scăderea provocată de prăbușirea pieței mai ales prin descoperirea unor domenii complet noi, sau acoperite incorect de competitori. E cazul mobilierului de gradină, o nișă aproape inexistentă acum patru ani, dar care este astăzi importantă în ansamblul afacerii. Deși pare un business marginal, e emblematic pentru felul de gândire care domină astăzi organizația.
Schimbarea e și specialitatea lui Dragoș Pavăl: 2013 a fost unul dintre cei mai grei ani, nu doar pentru că a deschis șase magazine Dedeman, dar și pentru că a pornit explorarea a două noi niveluri de extindere (un format mai mic de magazin și o potențială dezvoltare în Africa sau Asia). Concluzionează: “Am învățat cu toții că mori dacă nu mai schimbi. Lupta noastră, ca oameni care conducem firma, este să înlăturăm rezistența la schimbare”.
E și convingerea lui Dragoș Petrescu, care a adus în 2012 concepte noi în trei dintre brandurile de restaurante pe care le-a fondat: City Grill, Buongiorno și City Café. “Dacă nu crești, mori” spune antreprenorul care a sesizat dorința de nou a clienților urmărind succesul unor localuri deschise recent, renovate sau redecorate.
Logica aparentă din spatele gândirii este că dacă nu urmărești cu atenție unde și cum se formează valul următor în domeniul tău, un competitor o va face. Și, în ziua aceea, valul te va surprinde nepregătit: fie va trece și te va lăsa în urmă, fie te va întoarce cu susul în jos, fără să înțelegi ce anume s-a întâmplat. Următoarea tehnologie, următoarea schimbare în nevoile clienților, următorul competitor, următoarea tendință în economie pot însemna sfârșitul, dacă nu le observi la timp sau chiar înainte de a se întâmpla.”
(“Cei care schimbă jocul”, paginile 385-387)
Despre carte:
Cei care schimbă jocul este prima carte care vorbește despre mecanismele și procesele de decizie ale primei generații de antreprenori români de după deșertificarea comunistă. O carte în care cele două autoare, Andreea Roșca și Mona Dîrțu, au ales să lucreze cu un instrument arareori folosit în literatura de afaceri - storytelling-ul. Miza autoarelor a fost să treacă dincolo de cifrele, graficele și istoriile oficiale de pe site-urile companiilor și să înțeleagă cum gândesc, decid și acționează cei care au clădit aceste afaceri. “Cele mai sincere șapte povești ale antreprenoriatului autohton”, cum le numea Claudiu Vrînceanu de la wall-street.ro, vorbesc deopotrivă de victorii și eșecuri, de beneficii și sacrificii, de bucuriile și de regretele unor oameni care nu apar la televizor, în schimb dau bătăi de cap multinaționalelor.
Despre autoare
Mona Dîrțu s-a pregătit să devină profesor de chimie și fizică, dar a devenit jurnalist, meserie pe care a făcut-o aproape 20 de ani deopotrivă în presa generalistă - în fosta rețea de ziare Monitorul -, în cea de business, ca redactor șef la “Business Magazin” și MONEY EXPRESS și în digital, ca director al diviziei online a TVR. În 2012 alege calea antreprenoriatului, dezvoltând proiecte de business storytelling, training, e-learning. În plus, este writing coach, continuă să se implice în proiecte de jurnalism și scrie pe teme de business și media pe blogul său, monadirtu.ro.
Andreea Roșca are o experiență de aproape 20 de ani în jurnalism, ca redactor, redactor șef adjunct și redactor șef al revistei Capital și, apoi, director al publicațiilor de business ale trustului Realitatea Cațavencu. Din 2011 este consultant în comunicare și lucrează atât cu antreprenori români, cât și cu companii multinaționale sau organizații non-profit. Tot în 2011 a fondat, alături de alți trei antreprenori, Fundația Romanian Business Leaders. Este licențiată în economie și a absolvit cursurile de MBA ale Open University, Marea Britanie. Continuă să scrie pe blogul personal andreearosca.ro.