
Comunicare@Business Days by Dana Tudor
Thomas Edison întrebat cum priveşte faptul că a eşuat de 1000 ori înainte de a inventa becul electric, răspunsul sau a fost unul memorabil: “Nu am eşuat de 1000 ori, becul a fost o invenţie în 1000 de paşi…”
Poate nu este evident, dar leadershipul şi eşecul sunt în strânsă legătură! Este imposibil că oamenii să nu greşească. Şi nu greşeala, în sine, generează eşecul. Eşecul este generat de sentimentul nostru că am pierdut ceva: reputaţie, poziţie, stimă de sine, respect, certitudine… totul depinde de felul în care ne poziţionăm şi ne raportăm la experienţele noastre. Aici intervine problema leadershipului…Leaderul ştie să nu se lase paralizat de eşec!
Nici o fiinţă umană nu se va simţi bine când va suferi un eşec. Dar leaderii sunt cei care învaţă din experienţă, înţeleg în ce context se află, înţeleg ce resurse au şi ce au făcut bine până la acel moment şi îşi mobilizează resursele pentru a merge mai departe. Leaderul tratează eşecul că pe un pas… unul dintre paşii invenţiei lui Edison! Cum schimbăm perspectiva: din eşec în ocazie de învăţare…
1. Eşecul ne însănătoşeşte Ego-ul
Dacă Ego-ul este cel ce ne ghidează acţiunile, şansa de eşec creşte considerabil. Dar cu un Ego strunit, sănătos, capacitatea de a lua decizii bune iese la iveală. România este un mediu de afaceri intens alimentat şi condus de Ego. Studiul asupra valorilor la români, făcut în 2011 - 2012 arată că valorile centrale sunt: câştigul financiar, puterea, autoritatea, recunoaşterea celorlalţi, renumele, faima… toate recompense externe care alimenteză din plin un Ego fragil şi împiedică mecanismele colaborative esenţiale în caz de eşec. Societatea noastră nu acceptă eşecul şi nu generează învăţare din greşeli deoarece valorile centrale pun bariere înalte majorităţii…
2. Eşecul ajută la testarea şi întărirea consecvenţei şi a perseverenţei
Eşecul creează această abilitate extraordinară de a merge mai departe prin rezistenţă la greu, ne forţează să regândim, să reconsiderăm situaţia şi să accesăm resurse noi, interne şi să generăm mijloacele de a merge până la capăt. Desigur că valorile de care pomeneam mai sus pot, la nivel general, să ne împiedice şi în această direcţie. Sunt multe domenii, de exemplu sportul, în care incapacitatea de a schimba perspectiva şi de a genera succes este extrem de vizibilă. Nu generalizăm şi nu absolutizăm: România are foarte multe exemple de oameni de succes, de companii de succes care au ştiut să meargă mai departe. Dar trebuie să privim lucrurile în faţă şi să lucrăm, că leaderi, mai ales în antreprenoriat, la a educa şi la a reorienta energia şi mentalul celor pe care îi conducem către o însănătoşire în această arie!
3. Eşecul te aduce mai aproape de succes, dacă înveţi din el
Nimic în plus de adăugat. Să ne uităm critic în ultimii douăzeci de ani şi să rememorăm saltul la nivel de societate. De aceea, succesul, oricât de mic, al antreprenorilor români trebuie făcut cunoscut! Exemplele şi realizările care au urmat eşecurilor vor genera o schimbare a setului de valori centrale.
4. Eşecul creează companii solide
Când greşim, emoţional, suntem afectaţi. Natural. Pentru cei ce reuşesc, pentru leaderi, acest fapt este doar temporar. Nu iau lucrurrile personal şi nu renunţă. Leaderii creează companii puternice în care oamenii se sprijină unii pe alţii. Dacă un leader nu îşi asumă eşecul, eroarea, greşeala şi nu caută o soluţie, se dezvăluie un întreg carambol al căutării vinovatului şi întreaga construcţie morală a companiei sale se distruge.
5. Eşecul adaugă “dulceaţă” viitoarelor succese
De multe ori eşecul nu este dramatic, nu se vede în evenimente majore… e zi de zi: câte o amânare, câte o lipsă de asumare, câte o abordare superficială… este ca şi cum pui o broască într-o oală la foc mic… în curând ajunge supă fără să îşi dea seama. Leaderul este cel care trebuie “să dea focul mai mare să sară broasca singură din apă”: să genereze analiză, discuţie, combatere, entuziasm asupra altor posibilităţi, şi să dea perspectiva noilor posibilităţi!
Rolul tău că leader este să arăţi toate aceste perspective ţie şi oamenilor pe care îi conduci! Rolul fiecăruia dintre noi ca leaderi în România este să nu lăsăm “supa unui eşec molcom, generalizat” să ne înconjoare! Atitudinea puternică, pozitivă, învăţarea, investiţia în oameni, respectul de sine, respectul de oameni… toate acestea vor face noţiunea de eşec un caz pe masa de discuţie şi noţiunea de succes şi de progres o ţintă permanentă, perpetuă!
Madi Rădulescu
Managing Partner MMM Consulting Intl
http://www.mmmconsulting.ro/
În 2002 înfiinţează compania care astăzi are o echipa de 6 consultanţi şi 2 membri de back office, o creştere continuă şi constantă, un portofoliu de clienţi locali şi internaţionali de prestigiu şi se află în primele 10 companii româneşti de profil din piaţa locală ca notorietate şi portofoliu de proiecte. În 2002 defineşte sloganul companiei ca “Your personal management consultant” şi în 2013, la 10 ani de activitate, redefineşte brandul, alături de echipa sa, în MMM Consulting – Arhitecţi ai învăţării. Valorile acestei echipe sunt: Crearea de valoare, Integritate, Parteneriat, Responsabilitate şi Pasiune şi sunt aplicate de fiecare în parte, în fiecare zi, în tot ceea ce face: pentru echipă şi pentru clienţi.
Secţiune coordonată de Dana Tudor – www.danielatudor.ro