Sorin Faur: Companiile care dovedesc empatie vor deveni mai atractive

Sorin Faur: Companiile care dovedesc empatie vor deveni mai atractive

Coronavirusul a produs o intreaga criza mondiala - specialistii spun ca odata cu aceasta pandemie, lumea va fi lovita de o criza economica puternica. Micile companii din domenii precum turism sau horeca sunt deja foarte puternic afectate, in timp ce in ultimele zile marile companii producatoare de diferite produse - de la masini, la electrocasnice, isi inchid portile fabricilor si isi trimit acasa angajatii pe perioada nedeterminata. L-am intrebat pe Sorin Faur, unul dintre cei mai cunoscuti specialisti in Resurse Umane din tara noastra si fondator al Academiei de HR, cum va afecta COVID-19 domeniul HR si companiile. Aflati raspunsurile in cele ce urmeaza.

Business Days: Cum afecteaza COVID-19 firmele din punctul de vedere al resurselor umane?

Sorin Faur: Raspunsul depinde si de cat de mult va dura criza. Pentru moment vedem ca cei mai mari producatori auto din Europa si-au inchis fabricile trimitand acasa aproximativ 14 milioane de oameni, fara sa indice cand le vor redeschide. Cu cat criza dureaza mai mult cu atat impactul va fi mai mare. Scenariul pozitiv este ca vom controla raspandirea virusului si numarul de noi cazuri va fi in descrestere. In acest caz, companiile vor redeschide fabricile si locurile de munca. Cu ajutor de la guvern, scheme de finantare la dobanzi scazute, scutiri sau amanari de taxe, desi substantial, impactul va fi suportabil. Ne vom intoarce la munca zdruncinati dar fara daune majore. Recuperarea va dura cel putin de doua ori mai mult decat a durat caderea pentru ca increderea trebuie restabilita si virusul oprit de tot nu doar controlat, dar va fi in regula. In scenariul negativ, in care vom continua sa vedem o rata accentuate de infectare si morti, criza economica va deveni criza sociala. Milioane de oameni vor trebui asistati social pentru ca pur si simplu nu vor avea din ce trai. Nu va mai fi vorba de scutiri sau amanari de taxe, va fi vorba ca oamenii sa primeasca bani/subventii de subzistenta. Caz in care, impactul va fi foarte mare, multe companii se vor afla in imposibilitatea de a-si mai pastra anagjatii, fie si in somaj tehinc. Unele vor fi salvate de guvern, cele mai multe, vor da faliment. Depinde si de masurile luate de autoritati de la caz la caz, este multa incertitudine acum, greu de dat un raspuns mai precis.

Business Days: Starea de urgenta si carantina a mutat mare parte a angajatilor in work from home. Cum se resimte acest lucru in industrie?

Sorin Faur: Este o perioada de tranzitie, firmele se adapteaza din mers, sunt multe improvizatii. Foarte putine firme erau cu adevarat pregatite pentru munca de acasa/telemunca. Nu este neaparat asa simplu cum pare, sigur nici teribil de complicat acolo unde munca de la distanta este posibila. Dar sunt provocari specifice. Trebuie rezolvata partea administrativa si de legal. Nu e de neglijat, chiar si in aceste timpuri tulburi, sunt acte de facut, documente. Mai nou procedurile s-au simplificat, angajatorul poate dispune unilateral munca de acasa dar unele documente tot trebuie facute. Asta este partea cea mai simpla. Mai complicat insa este sa regandesti fluxurile si activitatile in acest regim si sa tii totul legat. Nu este suficient sa zici ca stai pe WhatApp, mail si telefon. Sunt aplicatii la care angajatii de acasa trebuie sa aiba acces dar care erau cu circuit inchis, licente software care trebuie achizitionate, nu toti au neapart laptop-uri sau laptop-uri performante acasa, si daca au, nu sunt neaparat securizate la standardele necesare pentru anumite tipuri de documente confidentiale, exista multe vulnerabilitati. In plus, companiile nu au puse la punct fluxurile de procese pentru acest format asa ca asistam la o substantiala scadere de productivitate. Este mult haos inca, oamenii nu stiu foarte bine ce sa faca, este si firesc. Asa ca totul este mai slappy in perioada asta si dureaza mai mult. Din fericire suntem cu totii intelegatori in noul context, deci trebuie profitat de acest timp de intelegere pentru ca firmele sa se aseze cat mai repede in noile formate.

Business Days: S-a mutat si recrutarea online?

Sorin Faur: Tehnic da, recrutarea se preta si inainte foarte bine la online. Problema va fi insa de necesitate in sine a serviciului. Nu inseamna ca nu vor mai exista recrutari dar se va reduce dramatic numarul lor. Un numar foarte mare de companii nu isi mai pot continua activitatea, altele si-au vazut business-ul redus cu pana la 80%, industria auto a inchis cele mai multe fabrici din Europa, inclusiv Dacia in Romania. De azi, hotelurile, restaurantele, practic toate business-urile ce presupun contact direct in spatii inchise isi suspenda si ele activitatea. IT-ul, firmele de outsourcing, firmele de curierat si home delivery, firmele de productie echipamente, masti, manusi, firmele din pharma si domeniul medical vor continua sa faca angajari.

Business Days: Multi antreprenori spun ca vor renunta la oameni sau ii vor trimite in somaj tehnic. Cum se vede acest lucru din partea specialistilor in HR? La ce angajati se renunta mai intai?  

Sorin Faur: Adevarat, pentru ca nu vor avea de ales, multi vor inchide de tot, altii vor trimite angajatii in somaj tehnic. Este necesar un pachet de masuri active din partea Statului, nu doar amanari de taxe si impozite pentru care oricum multe companii nu ar fi avut bani. Trebuie sprijinite companiile care angajeaza oameni, sa nu uitam ca astfel cei in cauza nu devin cazuri sociale si in plus alimenteaza bugetul, chiar daca amanat. Acesta este alt proces de restrangere trebuie bine gandit, multi il vor face in graba si care cum poate.  Trebuie facuta o harta a functiunilor si oamenilor esentiali, prin prisma competentelor, cunostintelor si experientei detinute. Fara a fi o regula exclusiva, multi vor renunta la cei mai nou angajati care au fost adusi in firme pentru a duce mai departe cresterea companiei. In noile conditii, probabil ei vor fi primii concediati. Iarasi, vor fi preferati cei care au competente multiple si pot acoperii si alte arii din companie, nu neaparat ca vor face doua joburi dar macar pot fi replacement in caz de necesitate. Iarasi, unele companii vor renunta la cei care nu stiu/nu pot utiliza calculatorul si mijloacele moderne de comunicare, diverse softuri.. dupa caz. Altii se vor uita la performanta si vor renunta la angajatii mai putin performanti. In esenta, fiecare companie ajunsa in aceasta situatie trebuie sa stabileasca un set clar de criterii care sa ierarhizeze angajatii dupa capacitatea de a produce valoare pentru companie si dupa usurinta cu care pot fi inlocuiti. Cu cat o abilitate detinuta va fi mai rara/valoroasa, cu atat sansele ca acel angajat sa fie pastrat sunt mai mari. Sigur, odata intocmita aceasta lista cu ajutorul managerilor din companie, urmeaza partea de legal.

Business Days: Ce urmeaza in perioada urmatoare – cum vezi evolutia companiilor in Romania in ce priveste resursele umane? Vor fi la cautare mai degraba oamenii 2 sau 3 in 1  sau freelancerii?

Sorin Faur: Companiile vor prefera in continuare sa lucreze cu proprii angajati. Este un aspect ce tine de cultura companiei si de sentimentul de apartenenta, la care se adauga un mai bun nivel de control asupra acestora si acces in ecosistemul propriu. Freelancerii vor fi mai degraba solicitati pentru joburi punctuale, activitati neregulate cu frecventa mai rara pentru care nu merita sa angajezi un om, competente specifice greu de recrutat, activitati ce pot fi externalizate. Intern, se va merge pe conceptul 2-in-1 clar, nu dus la extrem pentru ca asta poate afecta calitatea unor activitati dar cu certitudine, cei care pot dovedi pot aduce extra-value, vor fi preferati.

Sa nu uitam si de riscul de imbolnavire, mai ales la cei care sunt obligati prin natura activitatii sa desfasoare activitati la firma (productie, constructii, medical, etc). Deja vorbim de oameni care nu pot face jobul de acasa (nu poti monta o presa de 20 tone in sufragerie), daca oricare dintre ei se imbolnaveste, toti cei cu care a intrat in contact vor trebui sa intre in carantina si asta poate inchide rapid orice companie. Deci firmele trebuie sa acorde toata atentia si sa ia toate masurile posibile pentru a evita infectarea angajatilor celor sanatosi, aceasta este prioritatea absoltuta: reguli clare, masti si echipamente de protectie, dezinfectanti, distantare fizica la maxim, regandirea unor fluxuri astfel incat sa se limiteze interactiunea directa chiar daca cei in cauza impart acelasi spatiu (de ex. zona de masa/cantina, distribuitoarele de apa, bucatariile comune care de obicei sunt mici, expresoarele de cafea...etc).

La nivel macro, am spus, evolutia companiilor va depinde de capacitatea societatii (caci depinde si de fiecare dintre noi) de a contingenta si opri virusul. Cu cat criza tine mai mult, cu atat companiile vor fi mai afectate si la un moment dat criza de sanatate va deveni criza financiara (aproape ca suntem acolo) care la randul ei poate deveni criza sociala. Pur si simplu ar putea fi milioane de oameni care vor trebui sustinuti de stat prin ajutoare sociale pentru ca nu vor avea niciun fel de venit si nici bani de subzistenta. De exemplu in SUA se discuta deja de optiunea ca statul sa trimita cec-uri (bani) celor care ar putea ajunge in aceasta situatie limita. Sa speram ca nu ajungem acolo si ramane doar un scenariu.

Business Days: Vor afecta masurile din aceasta perioada employer brandingul pe termen lung?

Sorin Faur: Nu am putea spune ca nu va mai conta employer branding-ul dar accentele se vor muta. Vor conta mai putin de exemplu pachetele de salarii si beneficii exotice…care oricum au devenit indisponibile. De exemplu voucere de vacanta, abonamente la sala de fitness, masaj, etc. Vor iesi in schimb in evidenta companiile care se vor distinge prin masurile pe care le pot lua si dovedi de a-si proteja angajatii oferind tot ce e nevoie fara stres. Iarasi vor iesi in evidenta companiile care ajuta comunitatea, care doneaza bani sau echipamente, care dovedesc empatie fata de situatia generala, care isi ajuta angajatii sa treaca peste perioada aceasta dificila.

Despre Sorin Faur:

Sorin are peste 18 ani experienta in domeniul Resurselor Umane, fiind implicat in proiecte complexe de consultanta si management in arii precum: assessment centers, diagnoza organizationala, managementul schimbarii si optimizare organizationala, managementul performantei, politici si proceduri de HR, training si dezvoltare personala si recrutare.  In calitate de Coordonator pentru Europa de Est si Balcani pentru BDO in ultimii 9 ani, Sorin a condus sau a fost implicat in numeroase proiecte la nivel local si regional, fiind responsabil pentru cele 14 tari din zona sa si a contribuit la dezvoltarea strategiilor si politicilor de HR ale retelei BDO la nivel international.

Vezi mai multe articole din categoria: Celula de criza BD