România ar putea înregistra cea mai mare scădere a vânzărilor de autoturisme noi și vehicule comerciale ușoare (LCV) în Europa Centrală în acest an, de 24,3% față de 2019, dar va avea o recuperare rapidă care depășește pragul de volum al crizei anterioare COVID până în 2023, potrivit la raportul Autofact realizat de rețeaua PwC la nivel european, pe baza datelor IHS Markit.
Pe scurt:
- România ar putea înregistra cea mai mare scădere a vânzărilor de autoturisme dar va avea o recuperare rapidă
- România se află pe locul trei în Europa Centrală după scăderea producției de automobile din acest an, la același nivel cu Slovacia, cu 16,1%
- Piața din Europa Centrală va scădea cu 23% în acest an, atingând nivelul înregistrat în 2016, de 900.000 de vehicule.
Astfel, estimările pentru noile piețe și vehicule comerciale ușoare din România arată o scădere de la 181.000 de unități în 2019 la 137.000 de unități în acest an și, ulterior, o creștere la 223.000 de unități în 2023. În Europa Centrală, România va avea un declin comparabil cu Polonia, care va înregistra, de asemenea, o scădere de 24,3%. Însă, se estimează că Polonia va avea o recuperare mai lentă și va rămâne sub nivelul anului 2019 în 2023.
Astfel, cea mai mică scădere ar fi înregistrată de Ungaria, de 19,6%, urmată de Slovacia cu 21,4% și Cehia de 21,6%. Dintre aceste piețe, numai Slovacia va recupera pierderile din acest an, iar în 2023 vânzările de mașini vor depăși nivelul înregistrat în 2019.
În general, piața din Europa Centrală va scădea cu 23% în acest an, atingând nivelul înregistrat în 2016, de 900.000 de vehicule. În comparație, estimările pentru piețele din vestul Europei arată o contracție de 26%.
Dezvoltarea producției în România
În ceea ce privește producția de vehicule în România, Autofacts și estimările IHS arată o scădere de 16,3% în acest an, la 410.000 de unități și o creștere exponențială până în 2027, la 794.000 de unități, pe baza planurilor celor doi producători - Ford și Renault. În 2019, Ford a lansat producția noului Puma la uzina din Craiova și intenționează să adauge volume LCV. La rândul său, Renault intenționează să crească volumul de producție al fabricii sale din Pitești, care, în plus, este de așteptat să înregistreze cea mai mare utilizare a capacității între fabricile din Europa Centrală.
România se află pe locul trei în Europa Centrală după scăderea producției de automobile din acest an, la același nivel cu Slovacia, cu 16,1%. Cea mai abruptă scădere este preconizată pentru Cehia, de 23,7%, urmată de Ungaria, cu 18,5%. Pe de altă parte, producția poloneză va fi singura care va crește ușor, cu o creștere estimată de 3,5%.
După scăderea accentuată a celui de-al doilea trimestru, volumele de asamblare din Europa Centrală pot scădea în general cu 22% până la sfârșitul anului. Cu toate acestea, modificările modelelor din rețelele de producători europene, o atenție sporită asupra vehiculelor comerciale ușoare din fabricile din Europa Centrală și lansarea modelelor de vehicule electrice ar putea avea un impact pozitiv asupra potențialului de revenire a producției începând cu 2024, potrivit Autofacts.
În ceea ce privește producția de vehicule electrice și hibride în Europa Centrală, perspectivele sale sunt pozitive, ponderea de asamblare va ajunge la 28% până în 2027, de la aproximativ 2% în 2019. Cu toate acestea, va fi sub 41% în Europa de Vest.