Greşeli antreprenoriale mai mici sau fatale

Greşeli antreprenoriale mai mici sau fatale

ALEGEREA GREŞITĂ A ECHIPEI

Mă refer aici la partenerii de afaceri şi/sau echipa de oameni-cheie pe care îi angajează iniţial; indiferent dacă un antreprenor începe afacerea „de unul singur“ sau alături de alţi antreprenori într-o echipă, în realitate, el trebuie oricum, chiar de la bun început, să îşi formeze o echipă (un antreprenoriat fără o echipă de oameni care muncesc în cadrul afacerii riscă să semene foarte mult cu o activitate freelance, chiar dacă păstrează caracteristicile unei afaceri; practic, dacă vorbim de doi-trei oameni, deja vorbim de o echipă); aceşti oameni de start-up sunt esenţiali, iar, în cazul în care nu îi alegi bine, nu ai şanse să dezvolţi vreo afacere de succes.

Cum alegi echipa potrivită? În cazul în care vorbim de o echipă de antreprenori, atunci este o situaţie interesantă, pentru că alegi, dar eşti în acelaşi timp ales şi tu, la rândul tău, de ceilalţi antreprenori. În această situaţie, ar fi recomandabil ca:

1) să existe nişte lucruri care să vă unească (de exemplu, să fiţi colegi de facultate sau să aveţi, oricum, nişte interese comune, o filosofie de viaţă asemănătoare, obiective similare), dar, în acelaşi timp. 

2) să fiţi cât se poate de complementari ca abilităţi, experienţă şi resurse. Nu este nimic mai rău la start decât ca cei doi-trei asociaţi să fie la fel de buni la exact aceleaşi lucruri, pentru că ei nu vor face decât să se „dubleze“ unul pe celălalt în activitate.

Dimpotrivă, dacă există complementarităţi, atunci într-o „diviziune socială“ a muncii absolut naturală la start-up, veţi constata că, în mod firesc, unul dintre voi va deveni managerul de vânzări, un altul va fi, probabil, cel care se va ocupa de problemele financiare, iar un al treilea (dacă există) va fi probabil managerul de facto pe zona operaţională şi tehnică.

Aceasta este probabil situaţia ideală de start, aşa a pornit şi Microsoft (toţi îl cunosc pe Bill Gates, puţini ştiu că a pornit într-o echipă de trei antreprenori, alături de Steve Ballmer şi Paul Allen, colegi cu el) sau Apple (unde nu există doar un Steve, cel cunoscut de toţi, Steve Jobs, ci şi un altul, Steve Wozniak, pe care am avut plăcerea să îl cunosc şi care era acest technical wizard care a făcut Apple să crească atât de repede, în faza iniţială a dezvoltării sale).

 

„EL TREBUIE ORICUM, CHIAR DE LA BUN ÎNCEPUT, SĂ-ŞI FORMEZE O ECHIPĂ. ACEŞTI OAMENI DE START-UP SUNT ESENŢIALI, IAR, ÎN CAZUL ÎN CARE NU ÎI ALEGI BINE, NU AI ŞANSE SĂ DEZVOLŢI VREO AFACERE DE SUCCES.“

 

La fel s-au întâmplat lucrurile şi în prima mea iniţiativă antreprenorială, unde am pornit la drum alături de alţi doi foşti colegi de facultate, deci, tot într-o echipă antreprenorială alcătuită din trei persoane care erau colegi şi aveau o filosofie de viaţă asemănătoare, dar erau, în acelaşi timp, cât se poate de complementare ca şi abilităţi, experienţă şi resurse.

CONVINGEREA CĂ ŞANSA NU ARE NICIUN ROL

O mare eroare pentru antreprenori este să creadă că şansa nu a jucat absolut niciun rol în succesul lor iniţial antreprenorial; nu aş supralicita şansa în vreun fel, dar ea joacă totuşi un rol în general în viaţă, nu văd de ce lucrurile ar fi diferite într-o construcţie antreprenorială; este adevărat că, revenind la înţelepciunea populară românească, „norocul şi-l mai face şi omul“, însă marele risc al ignorării şansei este acela de a supralicita intui­ţia personală şi meritele personale într-un succes de business care ar putea fi totuşi conjunctural.

La o a doua încercare, dacă nu ai înţeles ce rol a jucat şansa în primul tău succes, ai toate „şansele“ să eşuezi lamentabil în următoarea afacere, atunci când crezi că totul este posibil şi că tu „le ştii pe toate“…

 

 

Articol scris de Marius Ghenea, Business Anghel

Este unul dintre cei mai importanți antreprenori români din online. Pentru mulți este cunoscut ca unul dintre cei cinci investitori prezenți în emisiunea Arena Leilor.

Este un prosper om de afaceri şi unul dintre fondatorii Flamingo. În prezent este preşedintele grupului Fit Distribution, dezvoltatorul magazinelor online PCfun şi ElectroFun. Acum doi ani, a achiziţionat ShopIT şi PC Garage, unul din cei mai mari retaileri online locali, într-o tranzacţie despre care omul de afaceri afirmă că este “cea mai importantă consolidare din întreg retailul online românesc de la începuturi şi până în prezent”.

Prin achizițiile sale, antreprenorul creează un grup cu afaceri anuale de aproape 30 de milioane de euro.

Descarcă Revista Business Days 3http://businessdaysmagazine.instapage.com ) pentru a citi și restul articolelor.

 

 

 
Vezi mai multe articole din categoria: Antreprenoriat & Intraprenoriat