Auditarea companiei, între mit și realitate

Auditarea companiei, între mit și realitate

Companiile luptă în fiecare zi pentru dezvoltare – fie că asta înseamnă pur și simplu să supraviețuiască, fie că vizează creșteri ale cotei de piață. L-am întrebat pe Petre Nicolae de la CBC România, unul dintre cei mai apreciați consultanți de management din România și speaker la masterclass-urile organizate în cadrul evenimentelor Business Days, despre subiecte de interes pentru orice manager sau antreprenor: când este momentul potrivit pentru o auditare a companiei , ce este și ce nu este o auditare a companiei și cât de important este să ai un sistem profesionist de auditare. 

Business Days: Domnule Nicolae, ne puteți spune care este momentul potrivit pentru a apela la un sistem profesionist de auditare a companiei?

Petre Nicolae: Companiile care fac tot ce pot, dar nu reușesc să își depășească anumite niveluri de dezvoltare și rezultate, sunt bulversați și se simt prinși într-o capcană din care nu știu și nu pot ieși. Cea mai bună soluție este să apeleze la o companie de consultanță care să le spună ce probleme au și ce trebuie să facă astfel încât să se dezvolte și să aibă o abordare controlată a afacerii. Din păcate, o companie de consultanță, în adevăratul sens al cuvântului, folosește softuri profesionale, licențe și metodologii de auditare care costă enorm și atunci și costurile unui astfel de proces sunt foarte mari. Din acest motiv o soluție este să înveți singur să îți auditezi compania și să o faci cel puțin la o perioadă de patru ani.

Apelezi la un proces de auditare în următoarele situații:

  • Atunci când există neasumarea obiectivelor de către management și angajați;
  • Atunci când există o comunicare disfuncțională și deficitară între departamente și posturi;
  • Atunci când există lipsă de motivare și determinare;
  • Atunci când există lipsă de implicare;
  • Atunci când există climat de lucru toxic în companie;
  • Atunci când există debusolarea și lipsa de direcție a angajaților;
  • Atunci când există angajati considerați “resurse critice” care nu mai performează;
  • Atunci când există rezultate întâmplătoare sau fără o explicație concretă;
  • Atunci când există leaderi care muncesc până la epuizare și care nu mai fac față provocărilor;
  • Atunci când există o lipsă de control a costurilor operaționale.

Business Days: Ce este și ce nu este procesul de auditare a companiei?

Petre Nicolae: Auditarea companiei este un proces de consultanță algoritmic și sistemic care are ca scop stabilirea diferenței dintre un model de funcționare profesional al unei companii (referință, benchmark) și ceea ce se întâmplă în companie.
Ce nu este un proces de auditare - O analiza SWOT realizată de cineva care compară ceea ce crede acesta că trebuie să se întâmple într-o companie cu ceea ce se întamplă de fapt. Raportarea se face doar la ceea ce crede acesta că trebuie făcut și probabil că își are izvorul de inspirație din reușitele sale anterioare în companiile unde a lucrat.

Business Days: Cât de important este să ai un sistem profesionist de auditare?

Petre Nicolae: O companie care nu își auditează compania este ca un vas aflat într-un ocean și care nu are aparate radar sau busolă la bord. Dacă nu folosești un sistem profesional de auditare nu ai cum să îți dai seama ce trebuie schimbat și mai ales, cum trebuie făcut. Compania noastră transferă către participanți întreaga metodologie de auditare și oferă acces la softuri profesionale de auditare. Orice proces de auditare are la bază următoarele: metodologie de auditare (descriere procese și mecanisme de realizare), softuri profesionale de auditare, livrabilele întregului proces.

Business Days: Care sunt cele mai des întâlnite reacții ale antreprenorilor sau managerilor cu care ați lucrat până acum?

Petre Nicolae: Prima reacție este de neîncredere totală și asta pentru că au avut experiențe anterioare traumatizante cu tot felul de consultanți, coach intergalactici și clarvăzători care au tăiat doar facturi și nu au realizat nimic altceva decât pagube. Pe de altă parte, când le arăți diferențele, au o reacție de uimire și de bucurie și își dau seama că exista sisteme profesionale de diagnoză a unei afaceri, care pot să le spună cu mare precizie de ce boală suferă compania lor.

Business Days: La Business Focus Iași 2018 veți susține un masterclass dedicat managerilor și antreprenorilor. Cu ce vor rămâne participanții la acest masterclass?

Business Days: Managerii și antreprenorii care vor participa la masterclass-ul pe care îl voi susține la Business Focus Iași vor putea lucra aplicat pe auditarea companiilor, iar la final vor pleca cu metodologia de auditare, pe patru axe de auditare a companiei, acces la softuri de auditare și livrabilele întregului proces de auditare dar și de reorganizare a companiei proprii.

Vezi mai multe articole din categoria: Antreprenoriat & Intraprenoriat