Povești

Povești
 “Oamenii gândesc în povești. Noi încercăm să dăm un sens lumii spunând povești”. Filosoful Yuval Noah Harari e convins de asta. E simplu: toate mamiferele văd leul de lângă râu, dar doar oamenii își pot imagina și inorogul.
    Căutăm, trăim și iubim poveștile. Și nu, nu este numai o vrajă sub care intrăm lesne doar în copilărie. În diferite forme, dimensiuni și intensități, poveștile și eroii lor ne însoțesc toată viață. Ne țin de mână și, deseori, ne identificăm cu eroii din ele și devenim eroii propriilor povești.
    E motivul pentru care ne uităm cu atâta foame spre poveștile de succes: ca să ne facem propria poveste de succes.


= De succes =


    Uneori, poveștile de succes se nasc din nimic. Personajele sunt cvasinecunoscute, experiențele comune, iar premisele inițiale nu promit prea mult.

    Exact așa s-a întâmplat și în 2002, atunci când doi întreprinzători care nu reușeau să lucreze eficient de acasă au înființat primul spațiu antreprenorial într-o fabrică veche din Viena. Curând li s-au alăturat alți antreprenori la început de drum. Arhitecți, consultanți în domeniul comunicării și freelanceri au descoperit cât de bine poate să fie să lucrezi într-un spațiu comun de birouri. Deși nu a fost denumit niciodată spațiu de co-working, Schraubenfabrik a fost, în mod evident, precursorul actualului hub.

    Nu a mai durat mult și în 2005, Brad Neuberg a înființat primul spațiu oficial de co-working în San Francisco, în cadrul colegiului feminist Spiral Muse. Închiriase locul cu 300 de dolari pe lună și spera să adune cât mai mulți adepți, să acopere (desigur) costul și să facă un ban în plus. În prima lună nu i s-a alăturat nimeni. Nu s-a descurajat și a reușit să-l convingă pe Ray Baxter, sportiv și antreprenor, care a devenit primul său colaborator. După numai un an, cu sprijinul lui Chriss Messina (creatorul Twitter hashtag) al Tarei Hunt (pionier al marketingului online), spațiul se reinventează și devine The Hat Factory, primul spațiu de colaborare cu normă întreagă.

    Treptat, numărul spațiilor și al membrilor a crescut din ce în ce mai mult, iar fenomenul a fost supranumit “revoluția de co-working”. În următorii ani au fost introduse vizele de colaborare, astfel că membrii puteau lucra în orice spațiu partener din lume, fără taxe suplimentare și cu posibilitatea de a-și găsi cu ușurință parteneri externi.

    În prezent, există o multitudine de companii pe piața din industria spațiilor de colaborare, inclusiv francize cu sucursale în marile orașe, iar trendul este ascendent. Dacă în 2015, la nivel global funcționau 7.805 huburi, se estimează că până în 2022 numărul acestora va ajunge la peste 25.000. Creșterea este explozivă, în condițiile în care, numai în Londra, denumită și capitala mondială a spațiilor de co-working, la fiecare 5 zile se deschide un nou astfel de spațiu.


= Despre succes =


    Spiritul antreprenorial și o idee strălucită, venită la momentul oportun, creează afaceri durabile. În unele cazuri, finanțarea, alegerea colaboratorilor sau feed-backul pot pune probleme. Însă, spațiile de co-working salvează situația. Au demonstrat-o numeroase companii mari care au început chiar de aici. Iată câteva exemple și povești despre succes:

    Instagram s-a născut într-un hub din San Francisco. Inspirată din blogurile de travel și food și dezvoltată în numai opt săptămâni cu ajutorul comunității de colaboratori, aplicația a devenit virală în cel mai scurt timp. După doar un an și jumătate, fondatorii săi au vândut-o către Facebook contra sumei de 1 miliard de dolari. Tranzacția i-a șocat pe mulți, căci Instagram era o companie fără venituri. În scurt timp, popularitatea aplicației a crescut considerabil și s-a dovedit că decizia n-a fost deloc pripită, iar investiția a fost una dintre cele mai bune achiziții făcute vreodată de Facebook.

    Vă vine să credeți sau nu, Uber a luat ființă tot într-un spațiu de co-working din San Francisco. Antreprenorii Garett Camp și Travis Kalanick s-au cunoscut și s-au împrietenit rapid, căci lucrau împreună în același hub. Mai mult de atât, erau, ca mulți alții, dezamăgiți de serviciile de taximetrie din lumea întreagă. După o seară petrecută la Paris, ca între băieți, când taximetristul care urma să-i ducă la hotel i-a tratat nerespectuos, au hotărât să schimbe lucrurile. Nu prea știau de unde s-o apuce, dar erau deciși să o facă. A fost ideea lui Camp, care a văzut cum James Bond, în filmul Casino Royale, putea localiza o mașină cu ajutorul telefonului mobil. A împărtășit-o atât lui Kalanick, cât și celorlați colaboratori și a analizat reacțiile. Curând, lansarea unei aplicații mobile prin care poți solicita o mașină, îi poți urmări în timp real deplasarea și în care poți călători confortabil, prindea contur. După 10 de ani de activitate, fiind prezentă în 65 de țări și peste 600 de orașe din lumea întreagă, compania înregistrează 14 milioane de solicitări și este evaluată la peste 72 miliarde de dolari, iar tendința este ascendentă.

    Spotify este, probabil, cea mai cunoscută aplicație de streaming din lume. A apărut inițial în 2006, în Stockholm, dar lansarea oficială a fost în 2008, în spațiul de colaborare Rocket Space din San Francisco. În scurt timp, a devenit foarte populară. În prezent are peste 191 milioane de utilizatori și 87 milioane de abonați din 78 de țări, iar valoarea sa este estimată la 25 miliarde de dolari.


= Spre succes =


    Într-acolo duce, cu siguranță, și drumul tău. Trebuie doar să folosești toate facilitățile spațiului de co-working în avantajul tău. Trăiește, savurează, scrie și împărtășește-ne povestea ta de succes. 
 
Vezi mai multe articole din categoria: Trenduri & Oportunitati