Cultura organizațiilor performante – #TMBD2019

Cultura organizațiilor performante – #TMBD2019

Comparativ cu alte fenomene organizaționale, cum ar fi motivarea sau leadership-ul, cultura organizaționala este o arie de interes relativ nouă în domeniul managementului și organizațiilor. În articolul său publicat în revista Administrative Science Quarterly, Pettigrew (1979) a introdus conceptul antropologic de cultură și a arătat cum concepte conexe precum simbolism, mit, ritual și altele ar putea fi folosite în studierea organizațiilor.

Din perspectiva unei abordări sistemice, fiecare aspect al culturii organizaţionale poate fi privit ca o condiţie de mediu importantă care afectează organizaţia şi subsistemele sale. Cultura organizaţională, ca unul din principalele aspecte ale studiului organizaţional şi al managementului, descrie psihologia, atitudinile, experienţele, credinţele şi valorile unei organizaţii. Prin aceste şi alte elemente cultura organizaţională devine un instrument eficient al managementului care asigură sporirea performanţei organizaţionale pe termen lung.

În urma workshop-ului desfășurat în cadrul evenimentului Business Focus Timișoara, s-au identificat câteva idei și concluzii semnificative pentru a stabili o  cultură organizațională, care să susțină performanța întregii echipe și a companiilor deopotrivă.

-  Cultura se trăiește zilnic, se observă în comportamentele fiecărui membru, chiar și al liderilor, și aceasta nu se impune;

-  Ideea de ’’work remote’’ este o parte semnificativă în prezent din cultura organizației;

-  Diferențierea prin salariu, e un act de mercenariat – este nevoie de crearea unui mediu în care omul să se simtă ca acasă;

-  Angajațiilor să li se comunice semnificația propriei lor munci și implicare, să li se spună de ce facem ceea ce facem, pentru ce lucrează ei în final;

-  Dacă nu găsesc semnificație la job, oamenii o vor căuta în afara lui;

-  Crearea de proiecte CSR care să ofere vizibilitate asupra mediului și culturii companiei;

-  La început cultura se construiește interacționȃnd 1 la 1, discutând personal cu membrii sau prospecții din piață;

-  Responsabilitate, libertate, autonomie – modelul de cultură Netflix;

-  Procedurile rigide inhibă dezvoltarea intraprenoriatului;

-  Când angajații participă la construirea și stabilirea sistemului de valori al companiei, cresc șansele ca ei să îl respecte;

-  Există o mare diferență între valori și reguli

 

Invitații acestui workshop au fost: RĂZVAN OGIRCIN, NATANAEL COSTEA, DIANA NASTASE

 

1. RĂZVAN OGIRCIN– Cultura organizațională

Cu peste 18 ani de experiență în training, management și consultanță în resurse umane, Răzvan Ogircin a colaborat cu un număr impresionant de multinaționale și companii mari românești. Certificat în Managementul Resurselor Umane, Răzvan deține licența pentru aplicarea intrumentelor de analiză comportamentală recunoscute la nivel mondial – Thomas Management Internațional System și Human Synergistics. Principalele sale arii de expertiză includ dezvoltarea și livrarea de sesiuni de training privind: tehnici de prezentare, abilități de comunicare, abilități manageriale, leadership, managementul resurselor umane, planificarea și dezvoltarea carierei,  managementul conflictelor, inteligență emoțională.

În cadrul discursului său Răzvan, ne-a oferit o imagine mai clară asupra conceptului de cultură vs structură organizaționala, de la definiție, componente și tipologii de cultură, și nu în ultimul rând de ce o măsurăm și la ce ajută cunoașterea lor într-o echipă și companie

2. NATANAEL COSTEA – Cultura echipelor performante

Dr. Natanael Costea și-a început cariera în 1997 și și-a extins dezvoltarea profesională în leadership training, coaching și business education. Este pasionat de inteligență emoțională și leadership, cu focus pe dezvoltarea angajaților. Pentru a-și duce mai departe pasiunea, a pus bazele unui ONG, High EQ, cu ajutorul căruia  organizează seminarii de Inteligență Emoțională în diferite comunități.

Este licențiat în Business la Edith Cowan University și a absolvit un Master of Arts (Leadership), în cadrul Sydney University. Și-a luat doctoratul la MIU. Experiența lui Natanael Costea cuprinde șapte ani de lucru în cadrul Australian Federal Government, 15 ani de antreprenoriat și management și peste 12 ani de coaching și traning de business și leadership coaching. În prezent este CEO și fondator al High EQ Australia.

Natanael ne-a prezentat importanța liderilor în stabilirea unei culturi de tip motivațională pentru echipele performante. Deopotrivă și comunicarea deschisă în a stabili cadrul interacțiunii și a locului de muncă, cu acțiuni simple vizibile tuturor, pentru a încuraja dezvoltarea, focusul pe soluționarea problemelor. 

3. DIANA NASTASELecții învățate

Cu o experiență profesională de peste 15 ani, Diana Nãstase are o vastã experiență de leadership, în iniţiative strategice de dezvoltare a resurselor umane şi proiecte operaţionale în Romȃnia şi peste graniţe (Europa şi U.S.), precum şi numeroase certificări profesionale în zona de Coaching – Solution Focused, TEIQue, DISC, fiind certificatã ca şi consultant în sistemul Internaţional Thomas, având experienţã în utilizarea şi interpretarea analizelor de profil personal.

Diana a condus atât proiecte de reorganizare, dar şi de start-up, în 2009 fiind liderul HR care a pus bazele companiei Plexus din momentul 0, când compania a intrat pe piaţa din România.

Astãzi Diana Năstase este Directorul de Resurse Umane al companiei Flex, care are aproape 5000 de angajaţi în 3 divizii: fabrica de producţie şi centrul de design din Timişoara şi cel regional, din Openville.
Compania furnizează servicii pentru clienţii care activează în segmente de piaţă precum cel industrial, telecomunicaţii, medical, automotive.  Astăzi 35 %  din producţia de echipamente din Europa este realizatã la Timişoara.

Diana spune despre ea cã e pasionatã de oameni, cã într-un mediu de business competitiv, care opereazã cu aceleaşi sisteme, procese, materiale, doar oamenii fac diferenţa. Stilul ei este pragmatic, însã crede cã munca ţi-o poţi face doar cu mintea şi inima laolaltã, iar profitul rãmȃne scopul economic, dar valoarea este datã de munca bine fãcutã cu semnificaţie şi sens.

În cadrul acestui workshop, intervenția Dianei a fost de a prezenta o imagine bine delimitată a ce presupune strategia unei companii versus cultura acesteia – ’’cum SPUNEM că Facem lucrurile vs cum FACEM lucrurile în realitate’’, și componentele acestora printr-o serie de 7 lecții apoi exemplificate. În final a punctat printr-o manieră foarte realistă, al omului de HR și al provocărilor din piața forței de muncă, cum se măsoară cultura unei organizații prin gestul propriilor angajați de a recomanda locul de muncă și altor persoane.

Vezi mai multe articole din categoria: Trenduri & Oportunitati