
10 baloane mari, rosii sunt imprastiate in zece locuri secrete de pe teritoriul SUA. Cum faci sa le gasesti pe toate si sa castigi premiul de 40.000 de dolari pus in joc? Testul "Baloanelor rosii" era destinat sa ilustreze probleme spinoase din viata reala, cum ar fi terorismul si controlul epidemiilor, si a fost conceput de oamenii de stiinta de la Agentia pentru Proiecte de Cercetare Avansata in Aparare (DARPA), o diviziune a departamentului Apararii SUA insarcinata cu pregatirea fortelor armate americane pentru provocarile tehnologice ale viitorului.
Misiunea pare imposibila, daca te gandesti ca suprafata Statelor Unite atinge 8 milioane de metri patrati. Totusi, in doar cateva zile, sute de grupuri s-au inscris in cursa, un esantion divers al celor mai stralucitoare minti din America: hackeri, intreprinzatori, proprietari de platforme de socializare, companii de tehnologie si universitati cu departamente solide de cercetare. Cei mai multi au abordat problema logic si au construit instrumente cu care s-o rezolve: au dezvoltat motoare de cautare prin care sa analizeze fotografii luate din satelit, au luat la puricat retele sociale si comerciale deja existente, au lansat campanii de publicitate, au conceput software de tip open-source ca sa culeaga informatii sau au sprijinit comunitati de cautare infiintate in media de socializare on-line.
Singura care a procedat altfel a fost echipa de la MIT Media Lab, care a aflat tarziu de proiect, cu doar 4 zile inainte de lansarea baloanelor. Nu era timp sa creeze vreo tehnologie sau sa incerce orice altceva care sa semene cu o abordare organizata. Asadar, a proiectat un website simplu, cu urmatoarea invitatie:
"Daca sustii echipa MIT la Concursul "Baloanelor Rosii", primesti un link de invitatie personalizat. Pune-ti prietenii sa se inscrie cu invitatia ta personalizata. Daca oricare dintre cei invitati de tine sau invitati de cei invitati de tine sau invitati de cei pe care i-au invitat prietenii invitati de tine (si asa mai departe) castiga bani, vei castiga si tu!
Acordam 2000 de dolari primei persoane care ne trimite coordonatele corecte ale fiecarui balon, dar ii dam 1000 de dolari si celui care a invitat-o. Apoi ii dam 500 de dolari celui care l-a invitat pe cel care a invitat-o pe persoana care a trimis coordonatele si 250 de dolari celui care l-a invitat pe beneficiarul celor 500 de dolari si asa mai departe (vezi cum functioneaza)."
Abordarea era caraghios de primitiva. Nu avea nici un fel de structura organizationala, nici un fel de strategie, nici un fel de software dedicat si nici macar o harta a SUA cu ajutorul careia sa incerce localizarea baloanelor. Situatia semana mai degraba cu un SOS disperat, mazgalit pe o bucata de hartie varata intr-o sticla si azvarlita la intamplare in oceanul internetului: "Cine gaseste acest mesaj, va rog, ajutor!"
Cu doua zile inainte de lansarea baloanelor, echipa MIT a dat drumul website-ului. Cateva ceasuri nu s-a intamplat nimic, apoi deodata lumea a inceput sa se inscrie. Privita pe harta, raspandirea conexiunilor semana cu reuniunea spontana a unui gigantic sistem nervos. Fiecare ceas aducea cu sine alte sute de oameni care se alaturau demersului.
In ziua si la ora anuntata, DARPA a lansat cele 10 baloane rosii in diverse colturi ale SUA. Mii de echipe au intrat in actiune, iar organizatorii estimau ca va dura chiar si o saptamana pana ce vreuna din echipe reusea sa localizeze cele zece baloane.
Opt ore, 52 de minute si 41 de secunde mai tarziu, era gata. Cu ajutorul a 4665 de oameni stransi in 2 zile, echipa MIT gasise toate cele zece baloane. Primitiva lor metoda de tipul "mesaj intr-o sticla" incropita in ultimul moment, invinsese tentative mult mai bine echipate, dand nastere unui val rapid de munca si cooperare intr-o echipa profund motivata.
Motivul era simplu. Toate celalalte echipe folosisera un mesaj logic si axat pe stimulare: "Alaturati-va noua si s-ar putea sa castigati niste bani". Semnalul parea motivat, dar in realitate nu prea incurajeaza cooperarea - de fapt efectul e fix pe dos. Daca le spui si altora de cautare, iti reduci un pic propriile sanse de a castiga premiul. La urma urmei, daca altii gasesc balonul si nu tu, ei vor incasa intrega recompensa. Aceste echipe le cereau participantilor sa-si arate vulnerabilitatea, in timp ce ele ramaneau invulnerabile.
Echipa MIT, in schimb, si-a semnalat propria vulnerabilitate prin promisiunea ca toata lumea implicata va primi o bucatica din recompensa. Apoi le-a furnizat oamenilor ocazia de a crea retele de vulnerabilitate adresandu-se prietenilor lor, pe care ii rugau sa se adreseze mai departe altor prieteni si tot asa. Echipa MIT nu le-a dictat participantilor ce si cum sa faca, nici nu le-a dat sarcini concrete de indeplinit sau o tehnologie anume. Pur si simplu le-a pus la dispozitie un link, lasandu-i sa procedeze mai departe cum considerau de cuvinta. Iar ei au considerat ca trebuie sa intre in legatura cu o multime de oameni. Fiecare invitatie a creat o alta bucla a vulnerabilitatii care a accentuat cooperarea: "Hei, fii atent, m-am bagat in proiectul asta trasnit de vanat baloane si am nevoie de ajutorul tau!" Totul a fost legat de eficienta oamenilor de a crea relatii supuse unui risc reciproc. Concursul "Baloanelor Rosii" nu a fost practic un concurs de tehnologie, ci un concurs de partajare a vulnerabilitatii.
In proportie covarsitoare, vedem instinctiv vulnerabilitatea ca pe un lucru care trebuie ascuns. Dar atunci cand intervine cooperarea, vulnerabilitatea nu e un risc, ci o conditie psihologica necesara. Recunoasterea vulnerabilitatii debranseaza tensiunea si ne lasa sa ne indeplinim sarcina impreuna, fara sa ne facem griji si fara sa ezitam. Ne lasa sa lucram ca o singura unitate. Vulnerabilitatea nu vine dupa incredere, ci o preceda, iar in arta construirii relatiilor de business increderea este fundamentul.
La a doua editie de BD Leadership Bootcamp intre 28 august - 1 septembrie te vom ajuta sa-ti descoperi propria flacara albastra si sa incepi sa-ti construiesti propria misiune in viata pornind de la visele, pasiunile, abilitatile, competentele, hobby-urile, activitatile care te fac fericit.
Laszlo Pacso este mentor la BD Leadership Bootcamp - editia a doua.