„AROBS înseamnă, acum, la ora la care vorbim, 400 de oameni, cu prezenţă în trei ţări - Ungaria, Republica Moldova şi România, şi o filială proaspăt deschisă în Marea Britanie. Produsele noastre pot fi găsite de la Singapore, pentru care facem software la cerere, şi Statele Unite, unde facem arhivare, până la hipermarketul din colţul blocului, de unde vă puteţi cumpara sisteme de navigaţie“, spune Voicu Oprean cu ochii pe telefon. Opreşte device-ul înainte să sune şi ridică privirea. E limpede. E pe repede-înainte. Întrebarea standard, de altfel, vine de la sine - „de unde atâta grabă? Unde te vezi peste cinci ani“? „La 1.000 de oameni“, vine răspunsul rapid, fără nicio secundă de ezitare şi un zâmbet i se instalează în colţul gurii. Pe ce se bazează?
IDEI NOI
Totul a plecat de la o experienţa trăită în State, combinată cu neastâmparul tinereţii şi cu un şut în fund primit la reîntoarcerea în ţara de la patron, care, iată, chiar a fost un mare pas înainte. Dar povestea se deapănă aşa - în 1997, masterand fiind la „Babes-Bolyai“, pleacă cu programul „Work&Travel“ în SUA, întrucat simţea că are nevoie de „o altă experienţă“. Se angajează la RandR, o companie de IT, care, peste ani, avea să-i fie client, dar caută idei care să-l ajute să-şi pună intenţiile antreprenoriale pe un făgaş. „în proporţie de 70-80%, colegii mei plecau în străinatate. Practic, atunci, în România nu exista piaţă de IT, nu exista o direcţie politică coerentă... Dar eu nu voiam să plec de tot. Aveam multe de pierdut - prieteni, familie, oportunităţi. Voiam să încep ceva pe cont propriu“, narează Oprean. Doar că nu se lega nimic. Se întoarce în ţară şi se angajează, fiindcă avea nevoie de ore suplimentare pentru a-şi termina programul de MBA. „Toate bune şi frumoase până într-o zi, când a venit patronul şi a întrebat de mine, iar eu nu eram acolo. M-a dat afară“, rade de-a binelea Oprean. Prin urmare, lipsit de orice plasă de siguranţă, îşi reactivează spiritul antreprenorial şi înfiinţează, împreună cu un prieten, AROBS, care se dorea a fi un fel de manifest, o demonstraţie că ei fac lucruri de calitate. „Numele a venit aşa, pur si simplu. Nu înseamnă nimic special... bine, noi, iniţial, îl gândisem ceva de genul «a non-other Romanian bullshit», dar... am mers pe AROBS“, rememorează Oprean.
Evident, imediat dupa înfiinţare, AROBS face outsourcing, unul dintre primii clienţii fiind RandR din SUA. Şi încă cu succes. Schimbarea macazului vine însă în 2001, în urma unei lecţii de viaţă.
AROBS: CALEA CEA ADEVARATĂ
O apariţie şi o dispariţie prefigurează schimbarea. Vorbim aici despre apariţia crizei pe piaţa din Statele Unite şi de dispariţia clienţilor. Dispare cu totul, deci şi din portofoliul AROBS, RandR. Şarpele îşi înghiţise coada. Atunci, ia decizia să nu mai fie cu adevărat la mâna nimănui şi să investească în produse proprii. „Practic“, spune Voicu Oprean, „atunci a început cu adevărat Journey-ul AROBS“.
Şi, ca orice poveste de succes, şi povestea AROBS începe cu un eşec. „Produsul era bun, avea piaţă, dar piaţa aia nu se simţea bine. Prin urmare, a fost un eşec“, conchide Oprean. Şi totuşi, reuseşte să vândă produsul - o soluţie de administrare pentru firmele de turism, către 10 clienţi, între care şi Eximtur, a patra în topul agenţiilor de turism realizat pe baza rezultatelor financiare din 2013, o „întreprindere“ antreprenorială de familie pornită din Cluj. „Eximtur şi-a bazat creşterea ca tour-operator şi pe soluţiile noastre“, spune Oprean.
A învăţat lecţiile şi, acum, de pildă, pentru piaţa din Marea Britanie, are contracte semnate pe soluţii IT pentru businessurile din turism. La fel şi pentru piaţa din Finlanda. „Piaţa românească nu este targetată, dar sunt sigur că va urma şi la noi“, explică el.
Lovitura o dă însă în 2004, cu un produs (Optimall) ce permitea agenţilor de vânzări să monitorizeze comenzile şi vânzările. Optimall a evoluat în timp, de la soluţii pentru Palm la soluţii pentru Android, şi încă este o linie de business ce produce venituri de 500.000 de euro. Mai mult, a extins calitatea şi competenţele produsului, astfel încât, acum, poate face verificări ale stocurilor existente în magazie, poate ţine sub observaţie concurenţa şi poate localiza agenţii de vânzări, astfel încât cel mai apropiat de un depozit să fie identificat şi trimis să livreze comanda.
Şi de aici începe şirul succeselor. Soluţiile (Track GPS) pentru localizarea parcului auto („avem peste 30.000 de maşini localizate în România şi Europa cu ajutorul acestui program“) au adus, anul trecut, trei milioane de euro.
Apoi, în 2009, apare gama Smailo, la început GPS-uri cu tot felul de sisteme de navigaţie, cu un design aparte şi soluţii originale - de pildă, unul dintre GPS-urile Smailo îţi proiectează traseul pe parbriz, ca să poţi vedea mai bine drumul pe care vrei să-l urmezi. În 2013, AROBS lansează şi o tabletă Android proprie. „Gama Smailo este în continuare în atenţia noastră şi intenţionăm să o dezvoltăm. La ora asta, este distribuită prin reţelele de retail - Emag, Altex, Auchan, Carrefour, Cora - în toată ţara“, arată Oprean.
2.0.
Ce le va da de lucru celor 1.000 de oameni? „Avem mai multe produse în incubatoare“, spune Oprean. De pildă, de doi ani, la Iaşi rulează un program prin care îţi poţi cumpara bilete de autobuz cu un simplu sms. „Programul a avut succes la Iaşi. Acum, trebuie convinse regiile să investească în această soluţie“, spune Oprean. În plus, se mai lucrează la aplicaţii în domeniul travel, dar şi în domeniul educaţiei. De pildă, firma lui Oprean aşteaptă licitaţia pentru manuale digitale, pentru învăţămantul primar, fiind un proiect la care lucrează împreună cu Ministerul Educaţiei de câteva luni bune. „Este un mediu controlat, copiii sunt în permanenţă verificaţi pe ce pagini stau, sunt reactivi. Nu este ca şi cum i-ai lăsa în faţa unor device-uri, să facă ce le trece prin cap. În felul acesta, copiii învaţă jucându-se“, explică Oprean.
Poate că nu este de mirare, în acest caz, că principala preocupare pentru Voicu este educaţia copiilor (are acasă trei - n. red.). Întrebat fiind la ce problemă îşi doreşte să găsească un raspuns în cinci ani, Voicu a arătat către educaţie - „cum să-ţi educi cât mai bine copiii“. „Educaţia este cea care va face diferenţa. Ea va evidenţia persoane sau state“, conchide el.
Arobs. Poză la minut
Ca mai toate firmele de IT, AROBS are mai multe sedii în care îşi derulează activitatea, deşi Oprean speră, de câţiva ani buni, să îşi reunească oamenii sub un acoperiă, într-o clădire „mai pe stilul Google, aşa...“ (spaţii largi, tot felul de picturi pe pereţi şi decoraţiuni, mese de biliard, jocuri video etc - n. red.). În aşteptare, la sediul central, Voicu a căutat să destindă cât mai mult atmosfera.
- De cum intri, esti atenţionat că „La noi se dă bună ziua şi se spune mulţumesc!“
- La subsol, angajaţii nu au mese de tenis, încă, dar au un bar.
- La AROBS se face sport. Peste 30 de AROBS-işti au alergat la un maraton în scopuri caritabile, organizat la Cluj anul acesta.
- AROBS şi Voicu Oprean sunt foarte implicaţi în viaţa comunităţii. În cadrul companiei există un program prin care fiecare angajat donează o anumită sumă de bani, pe care AROBS vine şi o dublează.
Ştii/Nu ştii.
Probabil că ştii de Traffic Message Channel, un sistem ce depistează zonele cu probleme de trafic şi te ajută să eviţi aglomeraţia. Ceea ce nu ştii este că s-a facut la Cluj, de AROBS. Este un proiect la care s-a muncit doi ani şi în care s-au investit mai bine de 100.000 de euro.
He created the company to stop the exodus of Romanian IT developers, but also in order to limit personal losses, as he defines them – family, friends, opportunities. Now Voicu Oprean is doing missionary work, trying to convince IT companies in Cluj or to drop lohn and to develop his own projects. He did it: this year, AROBS will exceed EUR 12 million turnover.
„AROBS means, at this moment, 400 people, in three countries – Hungary, Republic of Moldova and Romania, and a newly opened branch in Great Britain. Our products can be found from Singapore, for which we are making custom, to the United States, where we are performing archiving, up to the hypermarket from the block, where you can buy navigation systems”, says Voicu Oprean. Where do you see yourself in five years”? „With 1,000 people”, comes the quick answer, without a second of hesitation and smiling. On what basis?
Articol scris de Anca Doicin, redactor Şef Business Days Magazine
Face parte din generaţia de jurnalişti care îşi găsea subiectele pe teren. De altfel, nici acum, Anca spune că nu reuşeşte să scrie un articol din birou, cu o singură sursă. Are peste 18 ani de experienţă de presă, preponderent în media de business, dar şi legal. A făcut şi presă de cotidian – Bursă, şi săptămânal – Capital, de revista – Money Express, dar şi on-line – Avocatură.com. În perioada în care Anca a coordonat această publicaţie, a dezvoltat şi coordonat o echipa de 13 jurnalişti din ţară, Avocatură.com fiind singură ce reuşea să treacă de graniţele Capitalei. A fost implicată în proiecte, ce, la timpul lor, erau considerate inovative, cum au fost Capital Top 300 sau Capital Top 100 companii. La finele anului trecut, a fost coordonatorul echipei ce a realizat şi publicat primul număr în limba română al revistei Intelligent Life – o franciză aparţinând grupului The Economist. Nu crede în puterea inspiraţională a motto-urilor, ci în puterea comunicării.
Descarcă Revista Business Days 2 ( http://bit.ly/BDMnr2 ) pentru a citi și restul articolelor.