Certificatul de forță majoră vs. certificatul de stare de urgență

Certificatul de forță majoră vs. certificatul de stare de urgență

Firmele aflate în dificultate de a-și executa obligațiile pot obține o serie de certificate de la diverse instituții (statale sau non-statale), prin care să demonstreze dificultatea în care se află și, eventual, să poată demonstra dificultatea în ceea ce privește executarea unor obligații. E vorba de certificatele pentru stare de urgență și de cele pentru forță majoră. Este important, în acest context, de arătat care sunt diferențele principale dintre cele două tipuri de certificate.

 

 Însă, înainte de a prezenta diferențele, voi vorbi despre lucrurile ce le au în comun aceste două certificate - ambele pot să fie folosite pentru a demonstra dificultatea sau chiar imposibilitatea pentru o parte la un contract de a-și executa obligația. Efectul principal e că, în funcție de situație, această persoană ar putea obține o amânare la executarea obligației, o eliberare sau o renegociere.

În ceea ce privește diferențele principale dintre certificatele de forță majoră și cele de stare de urgență, acestea sunt următoarele: 

 
  Certificat de forță majoră Certificat de stare de urgență
De unde poate fi obținut? De la camerele de comerț și industrie din țară. De la Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. 
Care este procedura? Procedura poate fi găsită aici Procedura trebuie să apară în curând, într-un act normativ publicat în Monitorul Oficial.
Cât costă obținerea certificatului? Camera de Comerț și Industrie din România, de exemplu, percepe 500 de euro (+TVA) pentru acest serviciu. Până nu apare procedura nu putem să ne pronunțăm. Însă, având în vedere că discutăm de o măsură luată pentru a asista fix întreprinderile aflate în dificultate economică, este rezonabil să presupunem că discutăm de un serviciu accesibil sau chiar gratuit.
Trebuie să demonstrez că m-am aflat, în concret, în dificultate? Da, trebuie furnizate informații legate de situația concretă, de relația contractuală între părți și de clauza de forță majoră prevăzută într-un contract. Da, trebuie furnizată o serie de documente justificative, dar, până nu apare procedura în Monitorul Oficial, nu știm exact despre ce e vorba. Cel mai probabil, vor fi acceptate orice documente relevante
Dacă am obținut certificatul care atestă că m-am aflat în situația specifică, pot să scap de executarea sau amânarea obligațiilor? Sau pot obține adaptarea contractului? Teoretic, da. Prin invocarea cu succes a forței majore poate fi scuzată neexecutarea, fie pe perioada de forță majoră, fie permanent, în funcție de situație. Dar nu trebuie uitat că, dacă s-ar ajunge în instanță, instanța este suverană. Deși, cel mai probabil, instanța ar accepta concluziile din certificat, ea este cea care stabilește dacă a avut loc, cu adevărat, un caz de forță majoră. În același timp, există avantajul că însăși legea recunoaște aptitudinea unor astfel de certificate de a demonstra faptul că a avut loc un eveniment ce a cauzat imposibilitatea executării obligațiilor. Lucrurile sunt un pic mai complicate, aici. Conform decretului prin care a fost impusă măsura, aceste certificate arată doar că activitatea firmelor „este afectată în contextul COVID-19”. Așadar, deși ajută faptul că au obținut un astfel de certificat, el nu este suficient pentru a demonstra existența forței majore sau a impreviziunii. Cum a fost arătat și aici, totul va depinde și de contract și de situația specifică a părților.
La ce altceva ar putea fi folosit un asemenea certificat? Având în vedere efectele practice ale forței majore, dacă partea poate demonstra existența acesteia, nu ar mai avea interesul, teoretic, să recurgă la alt mecanism, din cauză că efectele forței majore sunt exact justificarea neexecutării. În plus, având în vedere costul ridicat al obținerii certificatului de forță majoră, dacă debitorul obligației are interesul să își scuze neexecutarea prin referire la alt mecansim (impreviziunea, de exemplu), atunci nu ar mai fi necesară obținerea certificatului menționat anterior. Mai sus, vorbeam de folosirea unui certificat de stare de urgență pentru a facilita demonstrarea unor evenimente ce ar putea ajuta partea pusă în dificultate să justifice neexecutarea sau să obțină alte măsuri favorabile (adaptarea contractului, dacă e vorba de impreviziune). Acum, se conturează și alte beneficii practice ale certificatului de stare de urgență - de exemplu, el va putea ajuta întreprinderile mici și mijlocii să obțină amânarea chiriei ce trebuie plătită pentru sediile lor sociale și secundare. De asemenea, nimeni nu va putea invoca direct forța majoră împotriva unor astfel de entități (așadar, dacă ele sunt creditorii, cei ce au dreptul să obțină executarea unei obligații) decât dacă s-a încercat, inițial, adaptarea contractului
 

Prin urmare, firmele trebuie să se gândească bine înainte de a încerca obținerea unuia sau a altuia din aceste certificate, mai ales că vorbim, în cazul celui pentru forță majoră, de un cost destul de ridicat pentru obținerea acestuia. De asemenea, trebuie văzut care certificat e mai potrivit, în situația concretă.

 

Ruxandra Andriciuc

Expert Contabil

 

Sursa Avocatnet.ro

Vezi mai multe articole din categoria: Celula de criza BD
Articolul anterior
Articolul urmator