Vlad Fiscutean despre noile reguli ale unui branding de impact

Vlad Fiscutean despre noile reguli ale unui branding de impact

Vlad Fiscutean, promotorul brandingului sensorial, vorbeste despre noile reguli ale brandingului, care au rezultate spectaculoase in vanzari. Datorita lui, România a ajuns una din țările din topul TED mondial cu privire la numarul de evenimente TEDx pe cap de locuitor. Considera ca greseala multor speakeri este de a se considera mult prea buni pentru a repeta înainte. Apreciaza ca Craiova Business Days este un eveniment cu un Return on Investment foarte bun. 1. Sunteti considerat un deschizator de drumuri al conceptului de branding senzorial in Romania. In ce consta acest concept si care este "povestea" lui? Așa cum precizez și în prima mea carte din domeniu ce va fi disponibilă spre vânzare în următoarea perioadă, brandingul senzorial înseamnă de fapt ajungerea acestui domeniu la o maturitate, este un progres natural pentru care acum avem suficient know-how și suficiente posibilități de punere în practică. Efectul brandingului senzorial este mare și ușor măsurabil, creșterea vânzărilor este și ea de-a dreptul spectaculoasă dacă lucrurile sunt făcute ca la carte. Vor mai trece însă probabil 10 ani până când toate agențiile vor putea să ofere acest serviciu pe care îl cataloghez ca "de bun simț". Va dura pentru că necesită o lărgire bruscă a echipei, acumularea de know-how și de abilități din domenii inaccesibile, în prezent, oamenilor de branding și de marketing, creșterea numărului de furnizori pentru materie primă, bugete mai mari din partea clienților etc. Așa că, momentan, suntem singurii care ne permitem să îl oferim. Pornind de la premisa că noi, oamenii, înregistrăm informație din mediul înconjurător continuu și prin cele 5 simțuri tradiționale, că ceea ce preluăm are un foarte mare impact asupra percepției noastre referitoare la o companie, un produs, devine natural să punem la punct strategii pentru a controla și direcționa sunetul, mirosul, ceea ce vedem, gustul și ceea ce atingem, astfel încât ca acestea să lucreze în folosul companiei noastre, crescând astfel vânzările și transmițând însușirile brandului. Pe scurt, cam așa funcționează brandingul senzorial, un domeniu pornit acum câțiva ani după studii de zeci de milioane de dolari. Pe lângă asimilarea acestor informații, în ultimii 4 ani am realizat cercetări independente în acest nou domeniu. Fiecare produs sau companie comunica prin 5 simțuri, grav este faptul că nu suntem conștienți de asta și cel puțin 4 dintre ele lucrează în defavoarea noastră, iar la finalul anului nu știm de ce n-am vândut. 2.Care credeti ca sunt reperele esentiale de branding pentru succesul unei afaceri? Un minim ar fi: poziționare de branding, diferențiere de branding, o identitate vizuală închegată, un nume bun, un slogan de branding. Observați că toate acestea sunt cu referire la branding, deoarece exista și în marketing noțiuni asemanatoare dar nu identice. 3. Sunt teorii celebre de marketing și branding care ar trebui inlocuite ori adaptate cerintelor afacerilor anului 2013? Chiar și oamenii de marketing sunt complet bulversați de cantitatea de schimbări care a avut loc în această industrie în ultimii 5-10 ani, așa că e de înțeles de ce oameni din exterior, precum managerii, nu mai știu ce să creadă, pe cine să asculte și ce decizie să ia. Am ajuns și noi să importăm domeniul marketing după Revoluție, adică atunci când el intra în schimbări majore, și nimeni nu părea să știe unde se îndreapta. Noi, neavând o bază solidă, neavând o ancoră, am fost purtați pe valul incertitudinilor. Pentru mine, un profesionist matur este întruchipat de o persoană cu o fundație solidă de înțelegere a domeniului, cu abilitatea de a vedea lucrurile în ansamblu și cu distanțare. O astfel de persoană este rar copleșită, oricare ar fi schimbările care ar veni, pentru că majoritatea lor sunt de formă, și nu de fond. Marketingul e un domeniu care lucrează pentru oameni și oamenii sunt la fel, nevoile lor de bază nu s-au schimbat prea mult, ci doar modul de a și le satisface. Brandingul s-a extins mult, s-a interdisciplinarizat și, datorită contextului economic și a nevoii de diferențiere, a devenit un domeniu de sine stătător perceput de către manageri ca o unealtă de bază în crearea unei afaceri. În lume, totul înseamnă adaptare. Dacă nu te adaptezi, pe bună dreptate că dispari. În afaceri vorbim despre o adaptare la nevoile oamenilor. 4. Sunteti Senior TEDx Ambasador pe Europa la TED. Ce presupune acest lucru? Ce lectii de dezvoltare personala si succes v-a oferit acest proiect? Presupune multe și greu de clasificat în etichete clasice, ținând cont că TED este un inovator. Poate peste 5 ani vom ști să explicăm foarte concis și pe înțelesul tuturor. Pe scurt, sunt liderul comunității TEDx din această parte de lume. Cu privire la branding, monitorizez brand-ul TEDx, îl coodonez regional având în responsabilitate evenimentele a peste 100 de echipe de organizatori, rezolv problemele legate de brand și branding și recomand moduri de dezvoltare. Ca rezultat, România, așa cum e ea, a ajuns una din țările din topul TED mondial cu privire la numarul de evenimente TEDx pe cap de locuitor, iar regiunea este și ea una dintre cele mai active. E mult, având în vedere faptul că TED a adus un concept diferit de prezentări și a trebuit practic să construiască o piață în regiune. Lecția pe care am învățat-o a fost că, peste tot în lume, din America și până în Orientul Mijlociu, oamenii se plang de aceleași lucruri, neajunsurile percepute sunt aceleași și, totuși, rezultatele sunt diferite. Că omenirea fierbe, că nimeni nu mai e mulțumit de ceea ce vede în jur și simte, că sistemul e unul artificial. Mai spun ceva pentru care o să fiu combătut aprig de orgolioși, însă adevărul trebuie spus: idei diferite sunt puțitine în lume, iar pe ideile care sunt și bune, și diferite, și cu certitudine că vor revoluționa lumea din temelii, le poți număra pe degete. 5. Sunteti singurul roman invitat sa vorbeasca in cadrul unui eveniment TED (TEDGlobal, Edinburgh, 2011). Cum a fost? Cum v-ati pregatit prezentarea pentru acest eveniment? Solicitant, pentru că eram primul și singurul, și exista o probabilitatea mare ca apariția să declanșeze ceva în mintea noastră, a românilor, să transmită că se poate, că e o barieră pe care o putem trece. Înainte de asta, nimeni nu se aștepta ca un român să fie vreodată acolo. Timpul de pregătire a fost scurt. Repetiția a fost cu precădere în avion și în camera de hotel. 6. Care sunt lucrurile esentiale pe care o persoana care trebuie sa sustina o prezentare este bine sa le ia in considerare? Nu sunt un vorbitor, nu mi-am propus să fac din prezentări o profesie, așa că sunt cu siguranță alții mai îndreptățiți să răspundă. Personal, prefer varianta de prezentare oferită de TED, o prezentare care nu are menirea să îți predea ceva, ci să ilustreze cât mai clar și concis o anumită idee. Majoritatea prezentărilor "corporate" și "universitare" de azi fac un deserviciu domeniului comunicare în sine, ele nu își ating scopul acela de a vinde un produs sau de a-i face pe studenți să înțeleagă o idee, ci pe acela de a-i face pe prezentatori să se simtă mândri. România este o țară cu locuitori orgolioși, iar orgolioșii când se văd pe podium și în lumina reflectoarelor vorbesc despre ei. Am lucrat cu mulți speakeri TEDx pentru a-i ajuta să își contureze prezentarea și greșeala pe care mulți dintre ei o fac e tot una de orgoliu: se considera mult prea buni pentru a repeta înainte. Neavând o experineță media, nu știu că orice prezentator de la televizor care are și un suport de prompter și face asta zilnic, tot are nevoie de repetiție. Cumva, repetiția sau realizarea din timp a prezentării e sub demnitatea lor. Dar sunt, ce-i drept, multe alte probleme. 7. De ce credeti ca este important pentru cineva sa participe la un eveniment precum Craiova Business Days? E un eveniment bogat şi comprimat, în care iei într-un timp scurt contact cu o plajă largă de informaţii şi de domenii. Un eveniment cu un ROI (Return on Investment) foarte bun. Dacă iau în calcul doar informaţiile pe care le voi dezvălui eu în prezentarea mea (pentru că de asta pot să fiu sigur), preţul biletului de intrare este de-a dreptul o "tâlhărie". Articol scris de Dana Tudor, Chief Inspired Officer, Buticul de Inspiratie

Articolul anterior
Articolul urmator