Dilema “Mașina”: o cumpăr sau fac leasing? Și operațiunea “leasing”

Dilema “Mașina”: o cumpăr sau fac leasing? Și operațiunea “leasing”

De întrebarea “cumpăr mașina sau fac leasing?” n-ai cum să te ferești în viață. E matematic imposibil. Măcar așa, în fugă, și tot trece prin mintea ta când ai pus ochii pe o mașină, vrei să fie a ta și începi să socotești ce-ar însemna asta pentru bugetul tău. Sau al firmei.

Sigur, există o sumedenie de variabile și de particularități care pot duce răspunsul într-o direcție sau alta, dar în final se pare că există o regulă simplă care oferă claritate aproape magică.

Regula spune așa: Nu cumpăra mașina dacă tot ce vrei e să te ducă de colo colo. Dacă doar transportul e rațiunea ei primordială de-a exista în viața ta.

Acum, vine partea aparent complicată: de unde până unde o asemenea regulă?

Mai întâi, o senzație cvasi-recognoscibilă. Dacă te gândești puțin, știi despre ce e vorba: senzația aceea că, de cum ai băgat prima oară cheia în contact, mașina ta cea nouă începe să se deprecieze. Ai ajuns la primul semafor, s-a dus prima mie de Euro din valoarea ei.  În fine, e ușor exagerat, dar ideea este fix asta: nu s-a inventat încă mașina care să valoreze în viitor mai mult decât ai dat pe ea. Iar viitorul e unul apropiat. Desigur, nu vorbim despre mașini de colecție, despre te miri ce Ferrari sau vreun Aston Martin al lui Bond.  Sigur, mai devreme sau mai târziu, orice mașină poate deveni “o clasică de colecție”, dar pentru asta trebuie să aștepți cam 30 de ani. Așadar, nu e cazul în discuția noastră.

Dacă ceea ce îți trebuie este să fii mobil în rutina zilnică - să te duci la birou, să duci copiii la școală, să dai o fugă la munte ori la mare în weekend și alte asemenea banalități, leasing-ul e o idee  excelentă. Întreținerea nu prea e problema ta - excluzând, desigur, niște drumuri la spălătorie. E valabil și dacă ai nevoie de lucrul atât de simplu și de esențial precum transportul pentru afacerea ta. Dacă ai nevoie de un număr oarecare de mașini pentru echipa ta care trebuie să fie mobilă ca să pună și să țină business-ul în mișcare, tot leasingul e soluția.

Așadar, dacă nu ești un iubitor, un pasionat de mașini, leasingul pare perfect.

Acum, dilema secundară: leasing financiar sau leasing operațional.

Prima variantă e un contract de închiriere la sfârșitul căruia ai posibilitatea să cumperi mașina după ce plătești și o valoare reziduală. Cealaltă variantă, leasingul operațional, nu are opțiunea aceasta.

Dar, din nou depinde de nevoi. Dacă e vorba de o companie care are nevoie de ceva mai multe mașini, leasingul operațional oferă o mare oportunitate: la finalul contractului - de regulă, după 4-5 ani - parcul auto se reînnoiește.

Cam acestea sunt, în mare, regulile jocului și avantajele. Restul sunt… prevederi contractuale.

 

Cel mai important indicator de care sa tii cont cand te decizi sa cumperi o masina

Cel mai important indicator de care sa tii cont cand te decizi sa cumperi o masina

Când alegi o mașină, cel mai important indicator este Total Cost of Ownership: costul total de deținere și folosire a unui autovehicul. Pentru asta, se face diferențierea între diesel, benzină și cele cu propulsie alternativă, subvenționate sau nu.

Concluzia: pe un vehicul care se depreciază major – 50% în 3 ani de zile, nu vrei să fii proprietar și să îți asumi riscul schimbării mentalității pe piață atunci când o să vrei să-l vinzi.

 

Soluția este să îl închiriezi sau să îl iei în folosință pe termen îndelungat.

Alege cu atenție!

Vezi mai multe articole din categoria: Tehnologie si Inovatie