Cartela de acces e pe moarte, trăiască amprenta digitală

Cartela de acces e pe moarte, trăiască amprenta digitală

Cu ani în urmă, angajații semnau condica de prezență la venire și la plecare. Condica a murit, a apărut cartela ștanțată: la intrarea în fabrică, angajații treceau cartonașul printr-un aparat. Au urmat apoi - și sunt cele mai prezente în zilele noastre - cartelele magnetice, care înregistrează prin sistem RFID intrarea și ieșirea din clădire.

Dar și zilele lor sunt numărate. În curând, vor fi înlocuite cu totul cu identificarea biometrică. Mai limpede, cu amprentă digitală sau a recunoaștere facială.


S-a spus despre Facilities Management (FM) că ar fi cea mai ascunsă industrie. Da, poți s-o spui așa, pe față! Gândește-te la drumul spre locul de muncă zilnic. Aproape tot drumul este influențat de FM. Uită-te la tine: pleci de-acasă, traversezi pe la intersecția semaforizată, parchezi mașina cu ajutorul sistemului automat de parcare sau iei metroul după ce îți cumperi cartelă de la automat. Ajungi la clădirea de birouri, ușa automată se deschide ca să intri și se închide silențios în urma ta. Liftul îți cântă ambiental, biroul este curat, luminile funcționează, gustarea de fructe și cafeaua din cafeteria sunt foarte bune. Recepționista este prietenoasă, aerul condiționat funcționează... Nu trebuie decât să-ți faci treaba pentru care ai fost angajat.

Și iei toate astea „for granted”, zi de zi, fără să te întrebi ce baghetă magică e acolo ca să le facă să funcționeze așa, perfect. Până în ziua în care (ceasul rău, pisica neagră) ceva se strică. Și-atunci descoperi magia: industria de Facilities Management! În câteva cuvinte, FM înseamnă cum ajuți activitatea principală a firmei – deci clădirea, serviciile, aer condiționat, securitate, oamenii și funcțiile pe care le îndeplinesc... Ce face clădirea să funcționeze. În engleză se spune că FM este un complex de cuvinte cu P: Place, People, Performance, Process, Profit.

Dacă mergi la un arhitect, el îți va da un proiect de clădire, desenul și încăperile acesteia. Dacă mergi la un inginer, el îți va pune lumini și instalații sanitare în acea clădire, o va face funcțională. Dacă mergi la FM, el face tot ce mai e nevoie pentru ca acea clădire să fie complet funcțională, adică lucrurile care nu constituie obiectul tău de activitate.

De exemplu, dacă în această clădire, treaba mea e să scriu, tot ce mă ajută să fac asta intră sub „jurisdicția” FM.

FM răspunde la câteva întrebări: ce spații administrăm? Ce echipament avem? Unde sunt localizate spațiile și echipamentul? Cum lucrează toate componentele împreună în sistem? În ce situație se află echipamentele pe care le avem? Și așa mai departe.


Pe lângă toate acestea și multe altele în plus, vremurile contemporane sunt martorele unei mari provocări în industria FM. Tehnologia avansează atât de rapid, oamenii sunt mai mobili, integrează lucrul de la birou cu cel de la hub, de la cafenea și de acasă, datele sunt tot mai numeroase și ele trebuie adunate, mutate, analizate. Cel mai dificil este să rămâi la curent și să integrezi tehnologiile în munca de zi cu zi.

Multe firme își analizează singure resursele și funcționalitatea lor din punct de vedere al tehnologiilor pe care aleg să le folosească. Nu e neapărat un lucru rău, dar nu e nici cea mai eficientă metodă din lume. Analizele lor nu sunt neapărat proaste, dar nu este obiectul lor principal de activitate. Nu fac asta în fiecare zi. Practic, e altă meserie.

Dacă te gândești la volumul tot mai mare de date generat în fiecare moment (potrivit unor studii, cantitatea de date cunoaște o creștere de 59% în fiecare an), devine mai evidentă dorința companiilor de a folosi tehnologiile existente și de a-și implementa produse și servicii care analizează date și informații.

Aceasta duce la servicii mai moderne, mai bune calitativ pentru utilizatorii din proprietățile în care își desfășoară companiile activitatea– adică mai mult, mai repede și cu servicii mai bune cu ajutorul aplicațiilor.

Nevoia de inovație și îmbunătățire este evidentă pentru toată lumea. 90% din respondenții unui studiu se așteaptă ca tendințele digitale să le afecteze într-un fel sau altul modul în care își desfășoară activitatea. Aproape orice funcție FM poate fi realizată mai eficient cu ajutorul tehnologiei. Avem senzori care detectează becurile arse, la automatizarea fluxurilor de lucru prin utilizarea unei platforme online care informează pe cei care trebuie să aducă un bec nou, tehnologiile sunt prezente.

 


Apleona dispune de platforme digitale în cloud pentru clienți și a semnat în 2018 un parteneriat cu IBM pentru aplicații de management pentru domeniul imobiliar de birouri în cloud. Scopul este acela de a dezvolta aplicații care pot fi folosite cu IBM și clienții mari.

Pentru a ajuta profesioniștii din domeniu să înțeleagă mai bine cum se transformă piața muncii, care sunt nevoile managerilor și care sunt dorințele angajaților, pe 15 mai la Timișoara, Apleona organizează o zi dedicată Trendurilor din Facility Management. 

Vezi mai multe articole din categoria: Tehnologie & Inovatie