Inginerii à la Electra

Inginerii à la Electra

Trei întâmplări îl „împing“ pe Marian Berdan către businessul Electra. Prima este dezindustrializarea ce se producea accentual în anii imediat după Revoluţie, care îi îngustează piaţa. „Eu m-am decis să îmi fac firmă imediat după apariţia Legii societăţilor comerciale din 1991. Am simţit că trebuie să mă arunc în lupta asta, să fac ceva în domeniul în care aveam expertiză, căci până în ’91 am fost cercetător la un institut de cercetare pentru electronică, să fac sisteme de acţiune electrice, în special pentru industrie. Doar că, contrar aşteptărilor, industria s-a dus. Cădea în fiecare an de la înălţimi tot mai mari“, comentează el. A doua întâmplare, „coincidenţă fericită“, cum o numeşte el, este solicitarea pe care o primeşte din partea unui „cetăţean“, care intră în „prăvălia“ deschisă de Berdan în apartamentul unui bloc, şi spune că ar vrea un interfon. „Am zis da, aşa, mai mult ca să zic ceva. Mi se părea că nu e atât de complicat să faci aşa ceva“, descrie Berdan accidentul. Solicitantul revine într-o săptămână, dar este amânat de inginerul care încerca acum să îşi dea seama dacă ar avea sau nu rost să investească timp şi muncă în a produce, de la zero, un interfon. Şi de-abia de acum începe Berdan să remarce cât de multe blocuri sunt în Iaşi, căci, dacă ai un ciocan în mână, ce poţi face, te uiţi după un cui. Întors acasă, se produce a treia întâmplare, care îl convinge că este nevoie de un „sistem“ de filtrare a celor care circulă: un vecin este la un pas să-l agreseze.

„Mi-am dat seama că ar putea fi un produs de succes, căci oamenii, ca şi mine, vor fi dornici să-şi asigure liniştea“, explică Berdan. De-abia de acum începe să trateze cu seriozitate cererea pe care o primise şi începe să caute soluţiile „cele mai ingenioase“ pentru producerea primului său interfon. „Deşi pare simplu, e foarte complicat, pentru că în interfon există continuu tensiune, este folosit de mai multe persoane... Imaginaţi-vă că prietenii şi vecinii vin să se uite la televizorul dumneavoastră şi îl închid şi îl sting după bunul lor plac, schimbă canalele, ce ceartă şi schimbă iar... cam aşa este şi cu interfonul. Şi încă televizorul poate fi închis, pe câtă vreme sistemul meu are tensiune tot timpul. Plus că trebuie să fie cât de cât estetic“, explică Berdan. Livrează primul său exemplar „cetăţeanului“. În câteva zile, se trezeşte cu un vecin de-al primului său client, apoi cu tot mai mulţi. „Cam la două săptămâni, produceam un interfon“, îşi aminteşte el.

ELECTRA ÎŞI CAUTĂ SEDIU

Afacerea se rostogoleşte, comenzile se înmulţesc, este nevoit să-şi dubleze spaţiul de producţie (300 de metri pătraţi), să angajeze şi să cumpere utilaje. Industrializarea era în plin avânt. Îşi brevetează şi invenţia – interfonul de acces cu cartelă, cu cod scanat, ca să se protejeze şi să-şi protejeze şi piaţa. Mai mult, îi acţionează în judecată pe cei care îi copiaseră produsul, pe care le câştigă şi confiscă şi matriţele cu care executau replicile. La jumătatea anilor ’90, Electra vindea deja cam în jumătate de ţară.

Dar Berdan şi oamenii săi se preocupă preponderent de dezvoltarea produselor – „asta ştiam noi să facem, inovare şi producţie”, iar creşterea se face, pe de-o parte, pe baza recomandărilor clienţilor, pe de alta, împins de la spate de necesitatea realizării in house a componentelor de care avea nevoie.

„Am fost silit să facem totul pe moşia noastră. Românii nu au valenţe economice şi de afaceri. Cumpăram de la mai mulţi furnizori, eram dornic de colaborări. Mergea la prima tranzacţie, hai, la a doua, după care îmi ziceau «vrei produsele noastre, înseamnă că ai nevoie de ele. Îţi mărim preţul!»“, povesteşte Berdan.

Ultimul punct, cel care determină achiziţionarea unui nou spaţiu, este acela când Berdan se apucă să injecteze mase plastice, la 13 ani de când fusese înfiinţată Electra.

CREŞTEREA

Mutată în Bulevardul Chimiei, de-acum businessul Electra se duce tot în sus. Berdan se foloseşte de criză pentru a se „înzestra“ cu tot ce trebuie şi pentru a-şi „compartimenta“ businessul. Astfel, fiecare departament de până acum devine o linie separată de business. Practic, Berdan „stăpânea“ o linie de producţie de circuite imprimate (PCB Electra), o linie de asamblare electronică (EMS Electra) şi un producător de videointerfoane, interfoane şi sisteme de control acces – Electra. Doar Electra era cea care realiza produse finite, celelalte două erau furnizoarele ei. Dar se dovedeşte, chiar, că firmele furnizoare erau atât de bine dezvoltate tehnologic că, pentru ce producea Electra, erau supradimensionate. Şi, atunci, Berdan caută să le „mărite“ producţia excedentară, lucru care se realizează în scurt timp. Ba chiar într-una dintre firme intră şi un acţionar german. „Aşa de bine ne-a prins dezvoltarea noastră, că, imediat ce a trecut criza şi ţările europene au abandonat piaţa chineză în favoarea ţărilor emergente, noi am putut să preluăm comenzi“, spune Berdan. În acest moment, gupul Electra are contracte cu companii din Franţa, Germania, Olanda, Norvegia, Grecia, Austria.

„Ce ne defineşte foarte mult“, ţine Berdan să sublinieze, „este că noi investim peste 10% din buget pe cercetare-dezvoltare. Noi permanent inovăm, încercăm să scoatem noi produse. De pildă, la târgul de la Frankfurt din 2012, unul dintre cele mai importante în domeniul nostru, am făcut pionierat, ne-am dus cu videointerfoane şi interfoane din ultima generaţie, gama Touch line. Am stat cu nişte emoţii... mă plimbam aşa printre standuri, să văd ceilalţi expozanţi cu ce au venit? În prima zi, succes total, toată lumea venea şi se minuna. Dar nu aveam, încă, încredere să mă bucur... Dacă mâine s-o întâmpla ceva? De-abia când am văzut că, şi a doua zi, oamenii reacţionează la fel, abia atunci am răsuflat uşurat“, retrăieşte Berdan momentele de atunci.

Acum, Berdan are atâta încredere în ceea ce face Electra, încât spune că, în doi ani, grupul va avea o cifră de afaceri de şapte-opt milioane de euro şi, ceea ce este cel mai important, 80% din producţia sa va merge la export.

 

 

In touch with TOUCH LINE

Pentru noua linie, inginerii de la Electra au folosit mai multe tehnologii inovative:

- Tehnologia GLASS. „Implică utilizarea sticlei în realizarea produselor. Sticla este un material nobil, lucios, care impune un stil minimalist şi oferă produselor un look ce se înscrie în tendinţele actuale din domeniul gadgeturilor electronice.“

- Tastatura TOUCH. „Bazată pe electronica de vârf şi pe eliminarea completă a butoanelor mecanice, este foarte intuitivă, simplificând utilizarea interfonului.“

- Comunicația FULL DUPLEX hands-free. „Oferă utilizatorilor un plus incontestabil în ceea ce priveşte designul şi confortul.“

 

Articol scris de Anca Doicin

Redactor Sef Business Days Magazine

Face parte din generaţia de jurnalişti care îşi găsea subiectele pe teren.  De altfel, nici acum, Anca spune că nu reuşeşte să scrie un articol din birou, cu o singură sursă.

Are peste 18 ani de experienţă de presă, preponderent în media de business, dar şi legal. A făcut şi presă de cotidian – Bursă, şi săptămânal – Capital, de revista – Money Express, dar şi on-line – Avocatură.com. În perioada în care Anca a coordonat această publicaţie, a dezvoltat şi coordonat o echipa de 13 jurnalişti din ţară, Avocatură.com fiind singură ce reuşea să treacă de graniţele Capitalei.

A fost implicată în proiecte, ce, la timpul lor, erau considerate inovative, cum au fost Capital Top 300 sau Capital Top 100 companii. La finele anului trecut, a fost coordonatorul echipei ce a realizat şi publicat primul număr în limba română al revistei Intelligent Life – o franciză aparţinând grupului The Economist. Nu crede în puterea inspiraţională a motto-urilor, ci în puterea comunicării.

 

Descarcă Revista Business Days 3http://businessdaysmagazine.instapage.com ) pentru a citi și restul articolelor.

Vezi mai multe articole din categoria: Sales & Marketing