
Anabela Luca este nu doar un specialist in Digital Marketing, cu multiple certificari internationale, ci si una din primele antreprenoare din zona de digital. Ea a pus bazele agentiei AdLemonade in 2012, intelegand nevoia companiilor de a se promova si de a-si promova serviciile in mediul online. Am intrebat-o care sunt cele mai importante trenduri in digital pentru 2020 si care sunt cele mai importante lucruri de stiut pentru afacerile care vor sa se promoveze online.
Business Days: Ultimele studii din Romania arata ca majoritatea companiilor se indreapta mai degraba spre digital decat spre celelalte canale de promovare. Cum se simte acest lucru in piata?
Mediul digital ofera cu siguranta cateva avantaje fata de mediile traditionale: o targetare mai clara a audientelor, construirea de mesaje personalizate pe tipuri de audiente, rezultate masurabile si mai mult control in toate etapele campaniei. Totodata, in online, putem obtine adesea rezultate mari cu bugete mici. Important este sa ne setam obiectivele corecte si sa definim asteptari realiste cu privire la impactul campaniilor derulate.
Business Days: Ce buget trebuie sa-si planifice o companie ca sa se poata promova online?
Bugetul depinde de mai multi factori din care cel mai important este cel legat de obiective. Trebuie sa existe o corelare clara intre ceea ce ne dorim sa obtinem si cat suntem dispusi sa platim pentru asta. Pentru o companie care e la inceput in demersurile digitale, nu are un site foarte bine optimizat si nici o strategie clara, va fi dificil sa genereze rezultate pozitive din primele luni de promovare. Asadar, e nevoie ca o companie, inainte sa inceapa promovarea online, sa isi traseze obiective clare, masurabile (de exemplu, vreau sa vand de 100.000 eur/luna, vreau 1.000 de clienti noi pe trimestru etc.) si apoi sa coreleze aceste obiective cu un calcul de profitabilitate din care sa reiasa cat isi permite compania sa plateasca pentru a atinge acele obiective, iar, nu in ultimul rand, sa discute cu agentia care sunt cele mai eficiente canale digitale prin care sa se promoveze pentru a atinge rezultatele dorite.
Business Days: Care sunt primele doua sfaturi legat de strategiile de comunicare online pe care le-ati da unui antreprenor la inceput de drum?
1. Sa aloce un buget de promovare care sa ii permita sa culeaga cat mai repede feedback din piata ca sa ii valideze daca ideea lui e sustenabila si aduce valoare clientilor (aici ne uitam la trafic in site, bounce rate, conversii, rata de conversie).
2. Sa aiba o strategie chiar si generica prin care sa aiba o viziune clara cu privire la cum se pozitioneaza si cum comunica in piata. Si sa nu uite ca e nevoie sa investeasca in branding pentru a putea genera vanzari pe termen lung.
2. Sa aiba o strategie chiar si generica prin care sa aiba o viziune clara cu privire la cum se pozitioneaza si cum comunica in piata. Si sa nu uite ca e nevoie sa investeasca in branding pentru a putea genera vanzari pe termen lung.
Business Days: Daca ar fi sa faci o lista, care ar fi cele mai mari probleme ale firmelor romanesti in ce priveste comunicarea online?
In peste 70% din discutiile noastre, ne lovim de lipsa unei strategii coerente de marketing in general si mai specific de marketing digital. Apoi, lipsa unei planificari financiare, in special la antreprenorii aflati la inceput. Acestia pornesc niste actiuni pe care nu mai ajung sa le duca la bun sfarsit pentru ca raman fara cash. Putem continua cu o lipsa a unei segmentari clare a pietei, a intelegerii a cine este publicul meu tinta si construirea mesajelor astfel incat sa deserveasca nevoile punctuale ale acestor audiente specifice.
Business Days: Care sunt cele mai mari provocari ale antreprenorilor romani in zona de digital si cum le-ar putea rezolva?
Problema principala e legata de asteptari, multi vor rezultate profitabile aici si acum, omitand perspectiva pe termen lung. Cred ca aici intervine rolul nostru, al agentiilor, sa educam piata si sa clarificam care sunt niste asteptari corecte si realiste inainte de lansarea oricarei campanii. De asemenea, vad adesea antreprenori care cer ca agentia sa ii garanteze rezultate si sa fie platita exclusiv in baza acestora. Astfel, arunca 100% din risc in bratele agentiei, ei culegand doar roadele. De fapt, pentru ca o colaborare client-agentie sa fie prospera, e nevoie de implicare din ambele parti. Clientul vine cu viziunea de business si cu o intelegere profunda a pietei in care activeaza pe cand agentia cunoaste foarte bine instrumentele, canalele si strategiile cele mai eficiente de promovare online aliniate la obiectivele clientului. Daca obiectivul tau e de scalare a businessului, mixul de marketing va fi probabil mult diferit fata de un obiectiv de optimizare a costurilor. Astfel, se creeaza o simbioza intre client si agentie, iar rezultatul e unul favorabil.
Business Days: Care sunt cele mai importante trenduri pentru 2020 si cum se pot adapta companiile romanesti mai bine la ele?
Modelul de marketing se schimba profund de la celebrul sales funnel cu awareness, consideration si purchase, catre hiperpersonalizare pe micromomente de interactiune. Astfel trecem de la palnii de vanzare la galeti in care grupam audiente cu anumite interese si comportamente comune. Consumatorii se asteapta tot mai mult la a primi mesajul potrivit la momentul potrivit si e chiar deranjat daca nu contine elemente de personalizare. In 2020, companiile vor intelege nevoia de a crea experiente personalizate pentru clienti, nevoia de unicitate si de a include factorul uman dincolo de automatizarile folosite. Clientii se asteapta sa primeasca reclame personalizate, continut de valoare pentru ei personalizat, sa fie poate parte dintr-un grup pe Facebook alaturi de alti oameni care le impartasesc din pasiuni sau preocupari, sa construim comunitati in jurul brandurilor uniti de valori comune.
Anabela Luca vine la Bucuresti Business Days 2019, in 11-12 decembrie 2019, unde unde va fi parte din panelurile workshop-urilor de Sales&Marketing. Vrei sa fii prezent/a la eveniment? Grabeste-te sa-ti iei tichetul, locurile se epuizeaza rapid!
Vezi mai multe articole din categoria:
Sales & Marketing