Dacă angajații sunt mulțumiți, clienții le vor urma exemplul. Tu cum îți motivezi oamenii?

Dacă angajații sunt mulțumiți, clienții le vor urma exemplul. Tu cum îți motivezi oamenii?

Google și Facebook sunt companii rivale pentru care angajații sunt cea mai importantă rotiță în mecanismul unei afaceri de succes. Își cunosc bine oamenii și vin mereu cu cele mai elaborate soluții în ceea ce privește metodele de motivare a angajaților, ca să profite de plusul de valoare pe care aceștia îl aduc afacerii. Mese sănătoase, pregătite în bucătăriile proprii de chefi cu stele Michelin, spații de odihnă și relaxare, servicii de spălătorie sau chiar de îngrijire și supraveghere a copiilor, nimic nu le lipsește. Așa se face că Google are o rată a satisfacției de muncă de 84%, iar Facebook de a atins procentul uriaș de 93%.

Un alt nume mare de pe piață, Coca-Cola, se diferențiază de celelalte companii prin avantajele oferite celor peste 7.000.000 de angajați din toată lumea. Pe lângă salariile considerabile, ei profită și de rambursarea taxelor de școlarizare, de un fond de burse pentru licență, de program special pentru cumpărăturile de vacanță, de reduceri locale la programele de sănătate și prevenție, de plan de reduceri pentru automobile, de servicii de curățătorie chimică și de concierge.

Richard Branson, fondatorul Virgin Group, consorțiu care încorporează peste 400 de companii, crede în principiul conform căruia “dacă angajații sunt mulțumiți, clienții le vor urma exemplul”, așa că, nu stă prea mult pe gânduri înainte de a le telefona sau scrie note de mulțumire angajaților săi. Cu o gândire sănătoasă, orientată atât către salariați, cât și către clienți, a creat afaceri de succes, susținute prin munca și implicarea oamenilor cu care lucrează.

Dacă acum 20-30 de ani oamenii își păstrau joburile, indiferent de gradul de satisfacție, de volumul de muncă, de programul de lucru și, de cele mai multe ori, nu-și exprimau deschis nemulțumirile, azi lucrurile nu mai stau deloc așa. Marile companii caută în permanență să găsească soluții unice, ingenioase și profitabile ca să-și păstreze salariații motivați și fericiți.

Noile generații de angajați nu se mai mulțumesc să comenteze încet, în barbă, ca pentru sine. Nu își doresc doar bani, bunuri sau timp liber. Vor să echilibreze viața profesională cu cea privată,  își doresc sarcini provocatoare, feedback regulat și obiectiv, recompense pentru eforturile lor și nu ezită să susțină asta sus și tare. Mai mult, vor să aibă în permanență noi oportunități de dezvoltare și un mediu de lucru plăcut, iar dacă nu le pot obține, pornesc cu încredere în căutarea unui nou job sau își lansează chiar propriile afaceri.

Ca să-ți motivezi angajații nu mai e suficient să le dai doar un salariu consistent. Oportunitățile pentru angajații valoroși sunt atât de numeroase încât îți trebuie mult mai mult decât argumente financiare ca să-i ții în compania ta pe termen lung. Studii recente au demonstrat că 75% dintre salariați uită, după numai 30 de zile, că au primit recompense în bani, iar alții consideră că sumele li se cuvin de drept, fapt care nu generează motivație. Așadar, dacă facem un calcul matematic simplu, reiese că motivarea financiară e una dintre cele mai costisitoare metode de stimulare a angajaților și nu își dovedește rentabilitatea. În aceste condiții, sintagma “banii nu aduc fericirea”, este tot mai actuală și se aplică atât angajatorilor, cât și salariaților.

Avantajele motivării non-financiare

Realitatea ne arată în fiecare moment că motivarea prin metode non-financiare câștigă tot mai mult teren în fața celor folosite anterior și devine o necesitate pentru orice companie care vrea să-și fidelizeze și stimuleze angajații, astfel încât munca lor să se ridice la cele mai înalte standarde. Aceste metode sunt gândite atent, pe termen lung, pe baza unor strategii bine puse la punct și aduc o groază de beneficii. Iată câteva dintre ele:
    
- reduc absenteismul de la locul de muncă și cresc gradul de implicare al angajaților;
- cresc loialitatea angajaților, dar și rata de retenție în cadrul companiei;
- cresc eficiența angajaților și, în același timp, productivitatea companiei;
- dezvoltă creativitatea și încurajează spiritul proactiv al angajaților;
- încurajează spiritul competitiv al angajaților;
- îmbunătățesc calitatea mediului de lucru, imaginea companiei în plan intern și ajută la sudarea echipelor.
    
Un lucru e singur: motivarea angajaților nu se reduce la bani, ci presupune deschidere, creativitate și, mai ales, multă atenție la nevoile oamenilor care lucrează pentru tine. Cu siguranță, vor aprecia gesturile simple, calde și sincere care să-i facă să se simtă apreciați așa cum merită. Motivarea lor devine scopul tău și succesul afacerii tale.

Vezi mai multe articole din categoria: Resurse Umane
Etichete: Echipa Angajați
Articolul anterior

Employer Branding

Articolul urmator