La început a fost cuvântul. Iar cuvântul a fost “facilities management”

La început a fost cuvântul. Iar cuvântul a fost “facilities management”

La început - adică prin anii ‘80 - “facilities management” însemna doar puțin mai mult decât curățenia în birouri.  Reducerea costurilor a dus la externalizarea serviciilor de curățenie, iluminat, încălzire, a serviciilor de mentenanță a instalațiilor sanitare către firme specializate, iar tot acest proces avea să devină un nou domeniu de business.

În anii ‘90 s-au adăugat noi și noi servicii, printre care administrarea proprietății, planificarea spațiului de lucru, relocarea. Anii 2000 au fost martorii unei și mai mari specializări, odată cu includerea serviciilor de condici de prezență și resurse umane. Pentru angajator și antreprenor a devenit tot mai ușor să încheie un contract prin care să primească aceste servicii integrate, iar firmele care le prestau căpătau o tot mai mare cotă de piață.

Astăzi, facilities management (FM) a ajuns să denumească un sector larg, care cuprinde clădiri, oameni și procese de afaceri. Un sector viu, care continuă să evolueze și care devine tot mai complex, pe măsură ce companiile caută să adauge alte servicii în portofoliu, de la cele “hard”, cum sunt administrarea clădirii, aerul condiționat, consumul de energie și apă, ascensoarele, iluminatul, siguranța în caz de incendiu, instalațiile sanitare, decorarea încăperilor sau zugrăvirea, la cele “soft”, în care intră curățenia, paza, parcarea, gunoiul, reciclarea, cateringul, echipamentele și piesele de mobilier, sistemul informațional, imprimantele, managementul documentelor, serviciul de recepție, gestionarea spațiului. Pff, cam multă treabă pentru o industrie... facilă.

 

Bianca Radulescu - Facilities Management in Romania

Bianca Radulescu - Facilities Management in Romania

 

În caz că vi se părea simplu, cifrele dovedesc contrariul. “Cu o cifră de afaceri de 2 miliarde de euro și 21.500 de angajați, Apleona deservește 6.700 de clienți companii”, spune Bianca Rădulescu, Managing Director al Apleona România, cu o experiență de aproape 20 de ani în domeniul facilities management. Compania oferă servicii integrate de facilites management, consultanță, digitalizare, mentenanța echipamentelor, soluții pentru evenimente și eficiență energetică.

Facilities Management în România

În România putem vorbi de FM doar după ce avem… clienți pentru FM. Adică, odată cu primele companii care au externalizat serviciile de curățenie, iluminat, instalații sanitare și așa mai departe. Cifrele de la Ministerul Finanțelor și diferite rapoarte CAEN privind firmele cu acest domeniu de activitate arată o creștere substanțială după 2010.

În 7 ani, au crescut cu 67% veniturile firmelor cu activitate în curățenie, cu 52% al firmelor din securitate, 42% la catering și 74% pentru cele care se ocupă de amenajări birouri. În schimb, firmele care oferă serviciile acestea integrat, “all in one”, au cunoscut o scădere ușoară cu 4% în 2017 față de 2010. Totuși, volumul total al activităților de FM a fost de 5,7 miliarde de lei în 2010 și a crescut la 8,4 miliarde de lei în 2017, iar numărul furnizorilor locali de servicii de FM au crescut în toată țara.

„Un contract bine pregătit este temelia parteneriatelor de succes, crede Bianca Rădulescu. Doar discutând îndeaproape cu clientul și înțelegându-i nevoile, ambele părți vor fi fericite.”

Noile tehnologii pătrund în tot mai multe domenii, iar beneficiarii sunt tot mai atenți și le solicită. Nevoile legale, politice și corporatiste devin tot mai complexe. Concentrarea pe inovații și cele mai bune practici reprezintă un alt punct cheie asupra căruia firmele de calibrul Apleona se concentrează din ce în ce mai mult.

Vezi inregistrarea

 
1
 
2
 
3
 

Ariane Schutze, Managing Client Solutions la Apleona în Germania - Perspective Globale in Facilities Management

Ariane Schutze, Managing Client Solutions la Apleona în Germania - Perspective Globale in Facilities Management

 

La evenimentul organizat luna aceasta de Apleona în Timișoara, Ariane Schutze, Managing Client Solutions la Apleona în Germania, a prezentat tendințele internaționale în domeniu. Perspectiva globală în facilities management arată o tranziție de la modelul “single sourcing” în anii 1980 (când firma avea curățenie de la un furnizor, catering de la altul și așa mai departe), la “boundle sourcing” în anii 1990 (adică servicii de la același furnizor). “În zilele noastre, serviciile sunt mai degrabă de tipul integrated FM, adică integrarea atât a serviciilor hard, cât și a celor soft, de la același furnizor, deci ai o singură interfață și lucrezi cu un singur furnizor pentru toate serviciile. Vorbim de un model holistic real estate, adică de un mediu de lucru, care include întreaga clădire și toate facilitățile”, explică Ariane Schutze. Toate acestea vin cu o mai mare valoare, siguranță și flexibilitate a costurilor, în funcție de nevoile fiecărui client în parte.

 

Vezi prezentarea

 
1
 
2
 
3
 

Managementul energiei se simte în conturile firmei - Frank Katzemich

Managementul energiei se simte în conturile firmei - Frank Katzemich

 

Clădirile moderne și serviciile FM sunt cu-adevărat cruciale, iar abordarea soluțiilor integrate sporește eficiența energetică și economisește sume considerabile. Compania IBM a introdus un sistem global de management al energiei încă din 1999, și a scăzut costurile la energie cu aproximativ 17,5 milioane de dolari până în 2018. O mare bancă germană a făcut economii de aproximativ 54,6 milioane de dolari, din 2009 până în 2017, după ce a trecut la dezvoltarea unor procese standard pentru 1.300 de locații și a deschis un centru de competență în energie. Sunt doar două dintre numeroasele exemple.

“Tendințele în managementul modern al energiei vizează reducerea consumului de energie și a costurilor, generarea de energie la cerere, independența energetică, reducerea taxelor, asigurarea securității furnizării, asigurarea calității furnizării cu energie electrică, crearea transparenței energetice, satisfacerea angajaților și, nu în ultimul rând, respectarea cerințelor de reglementare”, spune Frank Katzemich, Head of Competence Center E&S, de 20 de ani în Apleona, unde este responsabil cu sustenabilitatea energiei.

Vezi prezentarea

 
1
 
2
 
3
 

FM devine digital - Mark Fitzpatrick, Head of Digital Products

FM devine digital - Mark Fitzpatrick, Head of Digital Products

 

Printre tehnologiile digitale care vor avea cel mai mare impact asupra dezvoltării FM în viitor se numără IoT (Internet of Things), Data Analytics, tehnologiile cognitive (AI – Inteligența artificială și machine learning), servicii cloud și altele – spune Mark Fitzpatrick, Head of Digital Products, responsabil cu digitalizarea la nivelul companiei Apleona.

“Suitele de servicii, fie ele servicii hard (mentenanță, iluminat, instalații), soft (curățenie, securitate, recepție), servicii speciale (sisteme critice, monitorizare), sau mediu de lucru (managementul spațiului, help desk), sunt furnizate clienților prin intermediul unor modele specifice, iar clientul final are doar beneficii: control și reducere a costurilor, transparență și simplitate, standardizare, sustenabilitate energetică, experiență”, a spus Fitzpatrick.

Industria a cunoscut o serie de transformări de-a lungul istoriei, de la motorul cu aburi din anii 1750-1800, la căi ferate în anii 1850, automobilul din anii 1950 și până la computerele anilor 2000. Dacă ne gândim de unde a pornit, FM pare că este încă unul dintre domeniile care a traversat ani lumină ca să ajungă unde este. Iar istoria se scrie sub ochii noștri. Și se spune în evenimente ca cel de la Timișoara.

Vezi prezentarea

 
1
 
2
 
3
 

Vezi inregistrarea celor doua masterclass-uri sustinute de expertii APLEONA

 

Vezi povestea in imagini al evenimentului APLEONA DAY- MODERN TRENDS IN FACILITY MANAGEMENT de la Timisoara din 15 mai 2019

Vezi mai multe articole din categoria: Management
Articolul urmator