.jpg)
Costurile generate de utilizarea unei mașini sunt doar parțial reflectate în prețurile afișate de constructorii auto. De aceea, o companie care dorește să achiziționeze unul sau mai multe autovehicule sau care are în vedere optimizarea costurilor flotei deja existente ar trebui să urmărească un Cost Total de Proprietate (Total Cost of Ownership – TCO) cât mai scăzut, nu neapărat un cost de achiziție redus sau rate lunare mici. În acest context, externalizarea flotei auto către un operator de leasing operațional pare cea mai viabilă soluție, cu o reducere a costurilor de operare de până la 15%.
CUPRINS
- Ce înseamnă TCO?
- Analiza TCO.
- Cum se pot reduce costurile de administrare?
- Beneficii ale leasingului operațional.
Ce înseamnă TCO?
.jpg)
TCO reprezintă, practic, totalitatea cheltuielilor generate de utilizarea unei mașini, multe dintre ele fiind costuri ce se adaugă, în timp, bugetului inițial de achiziție: deprecierea, combustibilul, întreținerea, pneurile, asigurarea, taxele și impozitele etc. De aceea, companiile care pun accentul pe optimizarea costurilor aleg întotdeauna un TCO cât mai scăzut în favoarea unui cost de achiziție sau a unei rate lunare mici.
Analiza TCO

O analiză a acestui cost total de proprietate va include, așadar, toate costurile generate de operarea unei flote de vehicule, precum și cheltuielile legate de utilizarea și exploatarea flotei de mașini de către angajați – elemente fundamentale în generarea sau salvarea de costuri. Pentru a calcula această valoare, o companie ar trebui să posede competențe statistice și date care să îi permită evaluarea unor costuri viitoare foarte volatile, cum ar fi, de exemplu, valorile de revânzare sau costurile operaționale ale diverselor vehicule. În funcție de aceste costuri volatile, TCO poate avea o creștere organică, naturală, de 5-8 % pe an.

O parte dintre elementele care se află într-o continuă creștere sunt și care influențează direct TCO al oricărei flote sunt:
- Prețurile carburanților, cu impact asupra componentei Carburant - 21% din TCO, depind de cotația petrolului sau de accize;
- Tarifele vehiculelor noi, care înglobează din ce în ce mai multă tehnologie, fie pentru diferențiere competitivă, fie pentru a răspunde reglementărilor (WLTP, norme Euro obligatorii etc.), cu impact asupra componentei Depreciere/Amortizare – 42% din TCO;
- Dobânzile influențează componenta Cost finanțare – 9% din TCO;
- Tarifele orei de manoperă și costul materiilor prime pentru piese de schimb (oțel, cauciuc, etc.) au impact asupra componentei Costuri operaționale / Reparații, Întreținere, Anvelope – 11% din TCO;
- Introducerea taxării vehiculelor uzate care poluează afectează valorile de revânzare, deci, implicit, componenta Depreciere/Amortizare – 42% din TCO;
- Nivelul impozitelor și taxelor, precum și cuantumul asigurărilor obligatorii și facultative, influențează componentele Taxe și Asigurări – total, 14% din TCO.
Cum se pot reduce costurile de administrare?

O metodă prin care o companie poate contracara această creștere organică a TCO și, implicit, prin care poate reduce costurile de administrare a flotei de mașini este colaborarea cu un operator de leasing operațional. Acesta o va ajuta să:
- Aleagă modalitatea optimă de finanțare a flotei;
- Selecteze cele mai eficiente vehicule din flotă;
- Eficientizeze și digitalizeze procesele operaționale cu privire la administrarea flotei;
- Măsoare și optimizeze impactul comportamentului la volan al șoferilor.
Cu o intervenție coordonată asupra tuturor acestor planuri, compania de leasing operațional poate ajuta orice firmă ca, pe lângă combaterea creșterii naturale a TCO, să obțină și reduceri de cost de până la 15%.
Beneficii ale leasingului operațional
.jpg)
Cu un control mai bun al lichidităților și cu o bugetare mai ușoară, companiile românești devin din ce în ce mai conștiente de reducerile de costuri pe care le oferă acest sistem: atunci când folosește o mașină în leasing operațional, compania nu plătește prețul de achiziție, ci costul de utilizare pe durata contractuală selectată, ce poate fi între 1-4 ani. În plus, la sfârșitul contractului, compania nu va plăti valoarea reziduală, furnizorul de leasing operațional fiind proprietarul și, deci, cel responsabil de vânzarea autovehiculului pe piața second hand. Mai mult, pentru toate serviciile selectate pentru mașină (administrarea carburantului, întreținere, asigurări, asistență pentru șofer sau vehicul etc.), compania plătește o rată lunară fixă, eliminând, astfel, costurile neprevăzute care pot apărea pe parcursul contractului. În concluzie, leasingul operațional are marele merit de a disciplina o companie în ceea ce privește gestionarea costurilor cu mobilitatea, pentru că aceasta va plăti exact cât consumă.
În România, piața leasingului operațional este încă la început, comparativ cu Europa de Vest, unde această soluție de finanțare și de administrare a flotei acoperă între 30% și 75% din segmentul corporativ. La noi în țară, peste 95% din clienții operatorilor de leasing operațional sunt companii internaționale, care cunosc deja avantajele externalizării flotei auto, în timp ce companiile locale încă se arată interesate, mai degrabă, să dețină autovehicule decât să le închirieze pe termen lung prin leasing operațional.

Descarca un ebook care te ajuta sa intelegi cum sa-ti alegi masinile potrivite pentru flota ta in functie de TCO (Total Cost of Ownership). In plus vei primi bonus un material care te ajuta sa-ti gestionezi eficient costurile de operare si administrare al flotei de autovehicule. Poti de asemenea sa-ti programezi o consultanta gratuita cu un expert in managementul flotelor de masini. Esti doar la un click distanta de toatea astea.
Despre AUTOR

Absolvent al Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, activez în domeniul comunicării de peste 8 ani. După finalizarea studiilor, am ales o carieră de reporter în domeniul televiziunii, unde am fost, timp de 5 ani, reporter de teren pentru jurnalele de știri ale televiziunilor naționale Antena 1 (Observator) și Prima TV (FOCUS), fiind acreditat pe domeniile economic (Observator) și justiție (FOCUS).
Odată cu expansiunea rețelelor social media, am realizat o trecere lină în tabăra comunicatorilor, unde am ales să fiu responsabil atât de crearea, cât și de implementarea strategiei și a conținutului creativ pentru numeroasele conturi și campanii în care am fost implicat, pe diferite canale sau rețele sociale: Google, Facebook, Instagram.
Determinat, organizat și însetat de cunoaștere, îmi place foarte mult strategia, să scriu și să… cânt la bass! :)