Cum duci povestea mai departe cand ramai fara povesti

Cum duci povestea mai departe cand ramai fara povesti

Profesorului Thomas Harrel de la Scoala Postuniversitara de Afaceri Stanford ii placea sa analizeze caracteristicile absolventilor. Descoperirea sa principala, dupa cum stiti deja, este ca absolventii de succes sunt sociabili, comunicativi si extrovertiti. Abilitatile de a se impaca bine cu ceilalti au fost cele care le-au determinat succesul, mai mult decat orice altceva.

Din acest motiv, mostenirea lui Dale Carnegie, primul care a vandut conversatia ca abilitate corporatista, ramane intacta la peste 80 de ani dupa lansarea, in 1939, a bestseller-ului sau, "Cum sa va faceti prieteni si sa deveniti influent". Pentru Carnegie, conversatia marunta a devenit un mod de autodezvoltare.

S-a nascut in 1888, iar tatal lui era proprietarul unei ferme de porci din Missouri care fusese sarac toata viata, asa ca Dale a crescut cu rusinea de a nu avea bani. Sentimentul nu a disparut niciodata complet, iar in tinerete a ajuns, la un moment dat, chiar sa se gandeasca la sinucidere.

Avea 24 de ani si se lupta sa supravietuiasca in New York, cand Carnegie s-a oferit sa tina cursuri de vorbit in public la seral, la sediul YMCA din strada 125. La primul curs, a avut mai putin de zece studenti. Timp de mai multe saptamani, a impartasit cu studentii abilitatile pe care le invatase in liceu, in echipa de dezbateri, arta in care se remarcase mai apoi si ca student, la Colegiul Pedagogic de Stat din Missouri. I-a invatat pe oameni cum sa depaseasca timiditatea, cum sa aiba mai multa incredere in ei si cum sa evite anxietatea, folosind idei care, atat atunci cat si acum, tineau de bunul-simt.

  • Retineti numele oamenilor.
  • Fiti un bun ascultator.
  • Nu criticati, nu acuzati si nu va plangeti.

Dupa primele cateva cursuri, Carnegie a ramas fara povesti, asa ca le-a cerut studentilor sa se ridice si sa vorbeasca despre propriile lor experiente, oferindu-le apoi feedback despre performantele lor. In acel moment, si-a dat seama ca, pe masura ce studentii isi depaseau teama de a vorbi in public si vorbeau mai relaxat despre ei insisi, increderea lor in sine crestea.

La cursurile lui Carnegie, oamenii de afaceri, agenti de vanzari si specialisti din alte domenii gaseau un loc dedicat unei dezvoltari personale accesibile si de bun simt. In anul 1916, cursul sau ajunsese sa aiba atat de mult succes, incat a fost nevoit sa pregateasca pe primii instructori oficiali ai Cursului Dale Carnegie. In 1920, lansase deja "Vorbitul in public", un text oficial pe care l-a utilizat pentru a lansa cursuri Carnegie in Boston, Philadelphia si Baltimore.

E posibil ca nimic din toate astea sa nu se fi intamplat daca nu si-ar fi incurajat primii studenti sa fie deschisi si sa-si impartaseasca propriile lor povesti. Nu e de mirare ca Dale nu a incetat niciodata sa vorbeasca despre capacitatea de a asculta ca fiind cruciala in networking.

Intr-o perioada in care computerele si e-mail-ul depersonalizeaza afacerile, logica simpla a lui Carnegie ramane la fel de relevanta ca intotdeauna. Pana la urma, oamenii sunt tot oameni situturor ne-ar prinde bine sa ne amintim lectii precum:

  • Aratati-va sincer interesati de alte persoane;
  • Fiti un bun ascultator: incurajati-i pe ceilalti sa vorbeasca despre ei;
  • Permiteti interlocutorului sa vorbeasca mai mult;
  • Zambiti;
  • Vorbiti tinand cont de interesele celeilate persoane;
  • Oferiti aprecieri sincere si oneste.

Desi Carnegie a aplicat cu succes bazele conversatiei inteligente in viata personala, a ezitat totusi sa-si impartaseasca secretele sub forma unei carti. Cursul costa 75 de dolari, iar el nu era prea incantat de ideea de a dezvalui continutul tuturor. Dar Leon Shimkin, editor la Simon&Schuster si el insusi absolvent al cursurilor Carnegie, l-a convins pana la urma sa scrie o carte.

"Poate chiar prin aplicarea genului de flatare si tenacitate sustinute si admirate de insusi dl. Carnegie a reusit dl. Shimkin sa-l convinga", scria Edwin McDowell in ziarul New York Times in anul 1986.

Lui Shimkin si altor milioane de oameni ca el, Carnegie le-a dat increderea ca pot invata sa se impace mai bine cu ceilalti si ca pot avea un succes extraordinar, indiferent cine ar fi sau cat de saraci ar fi.

Laszlo Pacso este mentor la BD Leadership Bootcamp, unde sustine modulul de business networking.

Vezi mai multe articole din categoria: Leadership